یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
سلامت نیوز : این جمله برای همه ما آشناست كه بیماری‌های قلبی و عروقی یكی از علت‌های اصلی مرگ و‌میر در دنیا و شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ توصیه‌های زیادی هم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها می‌شنویم كه بیشتر آن‌ها مربوط به نوع تغذیه و اضافه وزن است. برای داشتن قلبی سالم، یك رژیم غذایی مناسب و سرشار از میوه و سبزیجات و بدون چربی‌های مضر لازم است. البته ورزش را هیچ‌گاه نباید فراموش كرد.

محققان پیش‌بینی كرده‌اند تا سال 2015 حدود 64 میلیون مرگ در كره زمین اتفاق می‌افتد كه 20 میلیون مورد آن به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود.

آمار شیوع بیماری قلبی در ایران
شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران هم رو به افزایش است و بررسی‌های سال 88 نشان می‌دهد 55 درصد افراد سنین 15 تا 65 سال، دارای دست‌كم 3 عامل خطرزای ابتلا به مشكلات قلبی و عروقی هستند. پس در كنار رعایت نكاتی برای پیشگیری از ابتلا، نیازمند پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشكی و بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های درمان هم هستیم.
اكنون در كشور مجموعه‌ای با عنوان «اتاق آنژیوگرافی هیبرید» برای انجام جراحی‌های پیچیده راه‌اندازی شده كه عمل‌های پیشرفته قلبی به صورت تركیبی و با ریسك بسیار پایین در آن انجام می‌شود.

جراحی قلب آسان می‌شود
دكتر مسعود اسلامی، فوق تخصص قلب و عروق درباره این مجموعه به توضیح می‌دهد: اتاق آنژیوگرافی هیبرید به مكانی گفته می‌شود كه در آن امكان انجام عمل‌های قلب باز و بسته و به صورت همزمان وجود دارد. در این اتاق كه تركیبی از اتاق آنژیوگرافی و اتاق عمل جراحی قلب است می‌توان بسیاری از عمل‌های پیچیده را همزمان برای بیماران انجام داد و دیگر احتیاجی نیست بیمار برای تكمیل دوره درمان خود چند عمل جداگانه انجام دهد.

وی با اشاره به این‌كه این اتاق برای نخستین‌بار در آسیا، در ایران راه‌اندازی شده است، می‌گوید: اتاق آنژیوگرافی هیبرید از یك سال گذشته شروع به فعالیت كرده و در مرحله انجام نخستین نمونه‌های جراحی قرار داشته و اكنون همه جراحی‌ها با موفقیت در این مجموعه انجام می‌شود.

در این مدت خدمات درمانی مثل گذاشتن باتری‌های پیشرفته قلبی در این اتاق ارائه شده، به شكلی كه قسمتی از باتری به صورت بسته و قسمتی دیگر با عمل جراحی محدوده مینی‌توراكتومی (thoractomy) صورت گرفته است.

همچنین در بیمارانی كه به پارگی رگ اصلی قلب یا رگ آئورت مبتلا شده‌اند، جراحی اورژانس انجام شده و قسمتی از عمل به صورت باز و قسمتی به صورت بسته و از طریق رگ انجام شده است. همچنین تعویض دریچه آئورت و ترمیم نقایص مادرزادی قلب مثل داشتن سوراخ‌های متعدد در قلب بین دهلیزها و بین بطن‌ها در این اتاق صورت می‌گیرد.

درمان فشار خون بالا
دكتر اسلامی از درمان بیماری فشار خون شدید و مقاوم به درمان در اتاق آنژیوگرافی هیبرید خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای برطرف كردن این مشكل عصب‌هایی را كه موجب افزایش فشار خون می‌شود از طریق رگ می‌سوزانیم و بیماری را درمان می‌كنیم. البته همه امكانات بیهوشی و عمل در این اتاق وجود دارد و در آن از همه وسایل پیشرفته بیهوشی استفاده می‌شود.

دستگاه آنژیوگرافی رباتیك از دیگر دستگاه‌های پیشرفته در این اتاق است كه به ما تصاویر 3بعدی می‌دهد. وی می‌افزاید: یكی از خصوصیات اتاق، مجهز بودن آن به دوربین است كه می‌توان عمل‌های جراحی را به صورت تله‌كنفرانس ارائه داد، اما موفقیت عمل علاوه بر امكانات پیشرفته اتاق، بستگی به همكاری نزدیك متخصص قلب، جراح قلب و عروق، متخصص بیهوشی، پرستار و تكنیسین مخصوص اتاق دارد.

به گفته وی، نتیجه بهتر عمل جراحی، پایین بودن احتمال عفونت و كمتر شدن عوارض بعد از عمل از مزایای انجام عمل‌های جراحی قلب در اتاق آنژیوگرافی هیبرید است. اگر انجام عمل جراحی قلب برای یك مریض بد‌حال 20 تا 30 درصد خطر مرگ داشته باشد، جراحی در این اتاق خطر مرگ را به 2 تا 3 درصد كاهش می‌دهد. همچنین هزینه استفاده از این اتاق با هزینه اتاق‌های آنژیوگرافی معمولی برابر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha