سلامت نیوز : فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: بروز مشکل هنگام زایمان، تصادف و ضربه‌هایی که به آسیب مغزی و ضربه مغزی منجر می‌شوند به خصوص در کودکی باعث بروز صرع می‌شوند.

غلامرضا زمانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: صرع حملات تشنجی است که تمایل به تکرار شدن دارد و عامل گذرا و موقت هم ندارد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: اختلالات الکترونیکی، تب، عفونت‌ و ضربه‌هایی که به ساختار مغز آسیب نرسانند و جنبه گذرا داشته باشند به تشنج موقت می‌انجامند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تشنج‌هایی با عامل پایدار که تکرار شدنی هستند و در بروز اشکال ساختمانی در مغز یا عدم بروز آن مرتبط هستند، ند صرع نامیده می‌شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن صرع ایران، وجود اشکال در مغز را به صورت ژنتیک و اکتسابی دانست و افزود: به دنبال مشکل هنگام زایمان یا تصادف و ضربه‌هایی که به آسیب مغزی و ضربه مغزی منجر می‌شوند صرع می‌تواند به وجود آید حتی ناهنجاری‌های تکاملی مغز جنین نیز باعث بروز صرع در آینده می‌شود.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ادامه داد: در یک گروه از صرع‌ها ساختمان مغز سالم است اما عملکرد سلول‌های مغزی اشکال دارد که به این صرع‌ها، صرع‌های اشکالات عملکرد سلول‌های عصبی می‌گویند.

عضو هیئت مدیره انجمن صرع ایران گفت: بیماری‌های زمینه‌ای با زمینه تشنج نیز به صرع در کودکان منجر می‌شود و یک درصد از افراد جامعه به صرع در کودکی و بزرگسالی مبتلا می‌شوند.

زمانی، صرع در کودکان را در سنین 4 تا 8 سال و 10 تا 14 سال شایع دانست و افزود: در کودکان زیر 4 و 5 سال ما با صرع علامتدار که همان اشکال ساختمانی مغز است مواجهیم.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تصریح کرد: هر چه سن فرد کمتر باشد احتمال تشنجات صرعی ناشی از زمینه‌های ساختاری مغز بیشتر مطرح می‌شود و هر چه سن بالا رود صرع‌های با زمینه اشکال غیرساختمانی بیشتر مطرح می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صرع ایران، نشانه‌های صرع را همان نشانه‌های تشنج دانست و افزود: تغییر در سطح هوشیاری بدن، تغییر در وضعیت تن بدن، تغییر و اختلال در حواس پنجگانه و توهم در حواس پنجگانه از نشانه‌های صرع است.

وی بیان داشت: در مواجهه با صرع ، باید بیمار را در وضعیتی قرار دهیم تا از آسیب به ناحیه سر جلوگیری شود و سر فرد از تماس با اشیای نوک‌تیز و داغ دور نگه داشته شود. همچنین افراد توجه داشته باشد که به زور دهان فردی را که دچار حمله صرع شده باز نکند و چیزی به او نخورانند.

عضو هیئت مدیره انجمن صرع ایران تصریح کرد: در مواجهه با تشنج حرکتی باید فرد را به پهلوی چپ خواباند و سرش را کمی بالاتر قرار داد تا راه‌های تنفسی باز شود و ترشحاتی را که از دهان خارج می‌شود پاک کرد و نیازی به باز کردن دهان فرد نیست مگر اینکه زبان لای دندان گیر کرده باشد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان یک درصد از افراد جامعه را مبتلا به صرع دانست و گفت: به طور معدلی اگر بخواهیم حساب کنیم نزدیک به نیم تا یک درصد افراد در جوامع مختلف مبتلا به صرع هستند که این آمار در کشور ما با توجه به حوادث اکتسابی، تصادفات، حوادث غیرمترقبه، ازدواج‌های فامیلی که زمینه‌ساز بیماری‌های مستعد برای صرع هستند و معلولیت‌ها و عقب‌ماندگی‌های ذهنی بالاست و با توجه به جمعیت کشور احتمالاً 700 هزار نفر به صرع مبتلا هستند.

زمانی با تأکید بر این نکته که ما بانک اطلاعاتی کاملی نداریم تا بتوانیم آمار کشوری را ارائه کنیم گفت: به علت نداشتن ثبت اطلاعات افراد ما اطلاعات دقیقی نداریم تا بتوانیم برای برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و سیاست‌های خاص از آن استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha