یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 75490
سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران از کمبود شدید داروی دسفرال خبر داد و گفت: اگر این وضع ادامه یابد، شاهد بروز عوارضی همچون نارسایی‌های قلبی، دیابت و نارسایی کبد در بیماران خواهیم بود.

محمدرضا مشهدی در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر که برخی بیماران تالاسمی مصرف کننده داروی تزریقی دسفرال حدود یکماه است که دارو نگرفته‌اند افزود: بعد از گذشت دو ماه از سال هنوز دولت سیاست شفافی در خصوص تأمین داروهای بیماران تالاسمی اعلام نکرده است.

دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: بر اساس شنیده های پراکنده از مدیران دارویی کشور در سال جاری دولت قصد دارد که داروهای تزریقی را فقط از منابع داخلی تأمین کند. این سیاست با دو اشکال اساسی مواجه است.بسیاری از بیماران و پزشکان در خصوص کیفیت داروهای داخلی شبهه دارند و از مصرف و تجویز این داروها خودداری می‌کنند. همچنین شرکتهای داخلی به هیچ وجه قادر به پاسخگویی به نیاز بیماران به داروی تزریقی نیستند و این مسئله در سالهای گذشته به وضوح اثبات شده است.

مشهدی اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان و مدیران میانی وزارت بهداشت با انجمن تالاسمی ایران هم عقیده‌اند که توزیع داروی تزریقی دسفرال ضروری است با این وجود به دلیل دستور وزیر بهداشت در خصوص عدم واردات داروهایی که مشابه داخلی دارند قادر به پاسخگویی به نیاز بیماران تالاسمی نیستند.

دبیر انجمن تالاسمی ادامه داد: مشکل دیگری نیز در این سیاست گذاری وجود دارد تمام انواع دفروکسامین موجود در بازار ایران تولید خارج از کشور است و تولید داخل در خصوص دارویی که ماده اولیه آن به سختی و با واسطه از منابع غربی تأمین می‌شود، معنی ندارد.

مشهدی با توجه به شرایط خطیر بیماران تالاسمی هشدار داد که اگر این وضع ادامه یابد شاهد بروز عوارضی همچون نارسایی‌های قلبی، دیابت و نارسایی کبد در بیماران خواهیم بود که نه تنها حیات بیماران را به خطر خواهد انداخت بلکه هزینه های سلامت جامعه را افزایش خواهد داد.

وی ابراز امیدواری کرد که بیش از آنکه حیات بیماران در خطر افتد دولت منابع لازم را برای تهیه داروی دسفرال تأمین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha