دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 75504

همه مردان باید نشانه‌ها و شیوه‌های تشخیص سرطان‌ها را بشناسند تا در صورت ابتلا به این سرطان‌ها بسیار زود آنها را شناسایی كنند و اینگونه راه را برای تشخیص زودرس و در نتیجه درمان زودتر هموار كنند. یادتان باشد هیچ مردی در جهان نیست كه از ابتلا به بیماری‌های مختلف (مانند سرطان‌ها) در امان باشد.

این سرطان ها مردان را نشانه می گیرند
سلامت نیوز : از لحاظ فیزیكی همیشه مردها به عنوان جنس قوی‌تر شناخته‌ می‌شوند، اما در مقابل بیماری‌ها شاید اینگونه نباشد. حداقل نمی‌توان گفت مردها در مقابل بیماری قوی‌تر از زنان هستند. جدا از برخی بیماری‌ها كه خاص مردان یا زنان است در بیماری‌های مشترك هم گاه زنان قوی‌تر از مردان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایده آل ؛ اما اینجا بحث بر سر سرطان‌هایی است كه بیشتر مردان را درگیر می‌كند. همه مردان باید نشانه‌ها و شیوه‌های تشخیص سرطان‌ها را بشناسند تا در صورت ابتلا به این سرطان‌ها بسیار زود آنها را شناسایی كنند و اینگونه راه را برای تشخیص زودرس و در نتیجه درمان زودتر هموار كنند. یادتان باشد هیچ مردی در جهان نیست كه از ابتلا به بیماری‌های مختلف (مانند سرطان‌ها) در امان باشد.

آزمایش خون فراموش نشود

1- سرطان پروستات

نشانه‌های زودرس:

واقعیت این است كه در بیشتر موارد، این سرطان، نشانه‌ زودرس ندارد. معاینه فیزیكی توسط پزشك متخصص یا انجام معاینه ركتال توسط دستگاه دیجیتال می‌تواند تشخیص زودرس بیماری را ممكن سازد. افزایش میزان PSA (آنتی ژن مخصوص پروستات) در آزمایش خون هم می‌تواند یكی از نشانه‌ها باشد.

زنگ خطر غیرواقعی:

مشكلات ادراری؛ تمام مشكلات ادراری مثل تكرر ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار، كم شدن جریان ادرار و احساس عدم تخلیه كامل ادرار و قطره‌قطره شدن آن، می‌تواند ناشی از بزرگ شدن پروستات یا تنگ شدن مجرای ادراری باشد اما اینها نشانه‌های زودرس سرطان پروستات به حساب نمی‌آیند.

آزمایش‌های لازم:

اگر میزان PSA بالا باشد باید یك بیوپسی تشخیصی انجام شود، اگر هم میزان تغییرات PSA زیاد باشد نیاز به انجام بیوپسی است. كریستوفر سایگال، متخصص سرطان‌شناسی ارولوژی در دانشگاه پزشكی UCLA می‌گوید: «اگر میزان PSA در 2آزمایش متوالی بالا بود باید بیوپسی پروستات انجام شود یا اگر میزان این آنتی‌ژن در حال افزایش به مقدار زیاد بود، اما اگر افزایش اندك بود و میزان PSA در حد بالا محسوب نمی‌شد، می‌توان اندكی صبر كرد در اینجا استثنائا صبر كردن زیاد خطرناك نیست.»

این درد سرطانی است

2- سرطان ریه

نشانه‌های زودرس:

بیشتر سرطان‌های ریه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند اما سرفه‌هایی كه خود به خود خوب نمی‌شوند و به درمان هم پاسخ خوبی نمی‌دهند یا سرفه‌هایی كه همراه با خون یا خلط خونی هستند، می‌توانند نشانه وجود سرطان ریه باشد. درد سینه‌ای كه همیشه وجود دارد و پایدار است و مقطعی نیست و به حركت و فعالیت ربطی ندارد هم می‌تواند نشانه سرطان ریه باشد. دكتر ازرا كوهن، فوق‌تخصص سرطان‌شناسی در دانشگاه پزشكی شیكاگو می‌گوید: «درد دائمی در قسمت سینه كه به طور معمول از صبح تا شب وجود داشته باشد و مثلا با فعالیت كم و زیاد نشود و سرفه‌های خشك یا خلط‌دار پیاپی كه مدت‌دار باشند می‌توانند زنگ خطر ابتلا به این سرطان خطرناك باشد.»

زنگ خطر غیرواقعی:

 سینه پهلو؛  اگر فردی به این بیماری مبتلا شود در عكس رادیوگرافی ساده از ریه او، حالتی مشابه ابتلا به سرطان ایجاد می‌شود. تفاوت مسئله در اینجاست كه چند هفته پس از ابتلا به سینه پهلو، عكس ریه شما نشان‌دهنده یك ریه سالم است اما در مورد ابتلا به سرطان اینگونه نیست.

خون را جدی بگیرید

3- سرطان كولون (روده بزرگ)

نشانه‌‌های زودرس:

وجود خون در مدفوع؛ هرگز این علامت را كم‌اهمیت تلقی نكنید و همیشه آن را جدی بگیرید. حتی اگر فقط یك‌بار خونریزی در مدفوع داشتید هم باید آن را جدی بگیرید. ممكن است خونریزی در مدفوع ناشی از پولیپ‌های پیش سرطانی باشد و در صورتی كه شما این علامت را نادیده بگیرید یك بیماری خطرناك را در زمانی كه كاملا قابل درمان است نادیده گرفته‌اید. دكتر گرگ اندرس، فوق‌تخصص سرطان‌شناسی دستگاه گوارش در مركز تشخیص سرطان فاكس چیز می‌گوید: «حدود نیمی از افراد مبتلا به سرطان كولون، تا مراحل پیشرفته بیماری هیچ علامت خاصی ندارند اما در مواردی كه فرد ممكن است علامتی داشته باشد وجود خون در مدفوع شایع‌ترین و مهم‌ترین نشانه است.»

زنگ خطر غیرواقعی:

در بسیاری از مردان زیر 50 سال، خونریزی در مدفوع می‌تواند ناشی از هموروئید (بواسیر) فیشرآنال (زخم در انتهای روده)، دیورتیكویت، كولیت روده یا وجود رگ‌های غیرطبیعی در دستگاه گوارش باشد اما در تمام این حالات هم باید به پزشك متخصص مراجعه كنید تا تشخیص صحیح صورت گیرد.

آزمایش‌های لازم:

یك كولونوسكوپی به پزشك اجازه می‌دهد تا مشكلات ریز و درشت روده بزرگ را متوجه شود و طی همین آزمایش پولیپ‌های روده را بردارد یا نمونه‌برداری (بیوپسی) تشخیصی لازم را انجام دهد.

خونریزی را جدی بگیرید

4- سرطان مثانه

نشانه‌های زودرس:

وجود خون در ادرار؛ چنین نشانه‌‌ای را همیشه جدی بگیرید. البته به طور معمول در مردان زیر 60 سال وجود خون در ادرار ناشی از وجود سنگ كلیه است. بیشتر سرطان‌های مثانه متاسفانه دیر تشخیص داده می‌شوند. دكتر برایان رینی، متخصص سرطان‌شناسی در مركز سرطان ناوسینگ سنتز در كلیولند می‌گوید: «سرطان مثانه اگر زود تشخیص داده شود كاملا قابل درمان است برای همین تشخیص زودرس و در مراحل اولیه این سرطان بسیار مهم است.»

زنگ خطر غیرواقعی:

مثانه پركار كه با علامت‌هایی مثل احساس دفع ادرار به صورت مكرر و احساس فوریت برای دفع ادرار همراه است. ادرار همراه با سوزش و درد هم معمولا نشانگر وجود یك عفونت است، نه وجود یك نوع سرطان.

آزمایش‌های لازم: انجام یك معاینه دید مستقیم و نیز انجام تست سلول‌شناسی روی نمونه‌ ادرار كه می‌تواند سلول‌های سرطانی پخش شده در جریان ادرار را تشخیص ‌دهد.

وقتی غده‌ها بزرگ می‌شوند

5- لیمفوما

نشانه‌های زودرس:

غدد لنفاوی متورم و بزرگ شده كه دردناك نیست. اینگونه غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل یا ناحیه كشاله ران بیشتر مشاهده می‌شوند. یك عفونت ساده مثلا آنفلوآنزا هم می‌تواند باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی شود، اما این بزرگ شدن‌ها اغلب طی یك هفته برطرف می‌شوند.

برای همین اگر غدد لنفاوی شما برای بیشتر از یك هفته متورم بود، حتما به پزشك مراجعه كنید. در ضمن كاهش وزن بی‌دلیل طی یك مدت یك یا 2 ماهه، احساس خارش در سراسر بدن همراه با تورم موضعی (اما بدون وجود جوش) هم باید مورد توجه قرار بگیرند.

دكتــــر جــان اســتیون‌هــام،‌ فوق‌تخصص سرطان‌های خون در بیمارستان سن جوزف بوستون می‌گوید: «باید در مورد علامت‌ها دقت زیادی داشت، همه علامت‌ها را با جزئیات در ذهن داشت و به تغییرات آنها هم كاملا توجه كرد.»

زنگ خطر غیرواقعی:

بزرگ شدن ناگهانی چند غده لنفاوی كه ناشی از یك بیماری عفونی آشكار یا پنهان باشد.

آزمایش‌های لازم:

در یك آزمایش خون ساده هم می‌‌توان بیشتر نشانه‌های بیماری را پیدا كرد، اما تشخیص قطعی در مورد این سرطان‌ باید با انجام نمونه‌برداری (بیوپسی) از یكی از غدد لنفاوی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha