دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 75514
سلامت نیوز :افزایش تعرفه های پرستاری، تاثیر بسیاری در افزایش رضایتمندی مراجعه کنندگان و پرستاران خواهد داشت. دلیل این افزایش تعرفه نیز به علت زحمت‌ها و سختی‌هایی‌ است که پرستاران متحمل می‌شوند؛ زیرا 25درصد از خدماتی که پرستاران ارایه می‌دهند با خدمات پزشکان یکی است و زحمتش را آنان می کشند، اما مهر پزشکان پای آن می‌خورد و درآمدش برای پزشکان است. بنابراین درآمد این خدمات باید به پرستاران تعلق بگیرد و با تحقق این امر، حقوق پرستاران دوبرابر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ یعنی جمع این درآمد به اندازه حقوق یک ماه پرستار می‌شود. مشکلاتی را که اکنون در جامعه پرستاری وجود دارد ، نمی توان مشکل نامید بلکه موانعی است که در نظام خدماتی پرستاران وجود دارد. برای مثال یکی از این موانع کمبود نیروی پرستاری‌ است و علت آن هم مشکلات نظام سلامت است زیرا نتوانسته نیروهای پرستار موجود را به طرز صحیحی توزیع کند. بنابراین در بعد منابع انسانی و استانداردهای خدماتی با مشکل مواجه هستیم و کمبود وجود دارد. نبود استاندارد خدمتی و همچنین استاندارد حرفه‌ای، نیز از موانع مهم خدمت پرستاران به شمار می‌رود که باید از بین برود.

مهم تر از همه میزان اختیارات و جایگاه مدیریت پرستاری در جامعه ما، متناسب با مسئولیت ها و حجم کار و میزان جمعیت پرستاران کشور نیست. در هر حال نباید فراموش کرد که مشکلات و موانع کاری پرستاران از نظام سلامت جدا نیست، بلکه ناشی از سوءمدیریت است. این سوءمدیریت تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست، بلکه در نظام برنامه‌ریزی و ... نیز کاستی‌هایی وجود دارد.

یکی دیگر از عواملی که به مشکلات جامعه پرستاری دامن زده، این است که از فکر پرستاران استفاده نمی‌شود. پرستاران حق دارند که در موضوع هایی که به کارشان مربوط می شود، نظرشان را اعمال کنند اما تابه حال این طور نبوده است. از گذشته تاکنون 10درصد برای 90درصد تصمیم می‌گرفتند و به همین دلیل نیازهای واقعی پرستاران برآورده نشد و امروز آنان با مشکل مواجه شده‌اند. برای رفع این مانع در وزارت بهداشت و درمان واحد «معاونت پرستاری» تشکیل شده است تا پرستاران بتوانند از طریق آن نظرات و پیشنهادها و انتقادهای خود را اعلام کنند. همچنین پرستاران باید در شورای عالی سلامت که در گذشته هیچ راهی در آن نداشتند، حضور یابند و این امر هم بزودی محقق خواهد شد که اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از موانع پیش روی پرستاران از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha