سلامت نیوز : هشت‌سال است که مسوولان وزارت بهداشت و درمان در دولت‌های نهم و دهم، به‌دنبال اجرای طرح پزشک‌خانواده هستند و حالا معاون جدید وزارت بهداشت در آخرین روزهای فعالیت دولت می‌گوید: برنامه پزشک‌خانواده موشی بود که توی سوراخ نمی‌رفت آن وقت عده‌ای آمدند با تعریف تیم ۱۷نفره برای آن، جارو هم به دمش بستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ مسوولان کنونی وزارت بهداشت بعد از برکناری مرضیه وحیددستجردی تاکنون به‌جای فراهم‌کردن زیرساخت‌های اجرای این طرح بیشتر به بیان انتقادی علیه دوران وزرای سابق بهداشت و درمان در دولت‌های نهم و دهم پرداخته‌اند. به‌طوری‌که وزیر کنونی بهداشت و درمان کشور هم پیش از این عنوان کرده بود: «مسوولان سابق برای عملکرد خود در زمینه پزشک‌خانواده باید استغفار کنند.» از طرف دیگر بی‌نظمی در پزشک‌خانواده تنها محدود به اجرای آن هم نمی‌شود و مسوولان کنونی در اظهارنظر‌های خود نیز هماهنگی لازم را ندارند.

چراکه فاطمه رخشانی درباره اجرای پزشک‌خانواده در تهران می‌گوید: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در تهران هنوز آمادگی اجرای پزشک‌خانواده را ندارند، به‌خصوص بسترهای فرهنگی اجرای این برنامه در پایتخت فراهم نیست و به‌طور کلی جاانداختن فرهنگ پزشک‌خانواده در تهران سخت‌تر از شهرستان‌هاست. اما برخلاف اظهارنظر معاون وزیر بهداشت، محمدحسن طریقت‌منفرد می‌گوید: در دولت نهم و دهم زیرساخت‌های زیادی به‌وجود آمد تا بتواند نظام سلامت را تقویت کند که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از ابتدای دولت نهم جدی گرفته شد، اجرای برنامه پزشک‌خانواده بود که این طرح در دو قانون برنامه توسعه به آن تاکید و 17سال پیش در وزارت بهداشت تصویب شده بود اما در دولت نهم و دهم جدی گرفته شد.

فاطمه رخشانی در ادامه در این‌باره می‌گوید: پزشک‌خانواده برنامه‌ای است که حداقل از زمان اجرای قانون برنامه توسعه چهارم باید توسط وزارت بهداشت اجرایی می‌شد، پزشک‌خانواده باید فردی آموزش‌دیده باشد که مسوولیت سلامت جمعیتی مثلا دوهزارنفر به او سپرده ‌شود. این فرد مسوول سلامت این افراد از زمان تولد و حتی شاید قبل از آن تا زمان مرگ است. پزشک‌خانواده باید کاری کند تا جای ممکن افراد تحت پوشش او بیمار نشوند و با آموزش و مشاوره به آنها از سلامتشان محافظت کند، مسایل بهداشت محیط، بهداشت شغلی و بیماری‌های محیطی و خانوادگی را در نظر بگیرد و از آنها جلوگیری کند. او می‌افزاید: بر اساس این برنامه قرار بود همزمان نظام ارجاع هم اجرا شود و طبق آن اگر مردم نیاز به خدمات تخصصی پزشکی داشتند با ارجاع پزشک‌خانواده به پزشک متخصص خدمات ارزان دریافت کنند.

قرار بود با اجرای این برنامه سهم و هزینه‌های درمانی و سلامت مردم کم شود. معاون بهداشتی وزیر بهداشت تاکید می‌کند: قرار بود پزشک‌خانواده یک تیم باشد نه یک نفر و یک تیم 17نفره شامل متخصص بهداشت محیط، بهداشت خانواده، روانشناس، ماما و... به مردم خدمات بدهند که هیچ‌کدام از این کارها تاکنون انجام نشده است. او همچنین درباره زمان اجرای این طرح می‌افزاید: از نظر من این طرح شروع شده است اما مردم زمانی می‌توانند خدمات دریافت کنند که پزشکان عمومی به‌عنوان پزشکان خانواده با بیمه‌ها قرارداد ببندند و هرکدام از آنها بتوانند دوهزارو500نفر را در مجموعه خود بیاورند و به آنها سرویس بدهند و مراقبت‌های اولیه و ویزیت‌های جاری را برای آنها انجام دهند.

آن‌وقت می‌گوییم خدمت پزشک‌خانواده به مردم رسیده است. رخشانی تاکید می‌کند: در هفت‌ استانی که امسال شروع کردیم به‌علاوه دو استانی که از سال گذشته شروع شده بود کار بستن قرارداد پزشکان شروع شده است. البته واقعیت این است که همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی آ‌مادگی شروع اجرای برنامه پزشک‌خانواده را دارند به شرط آنکه بتوانند قراردادهای پزشکان را با بیمه‌ها منعقد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha