دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 75517

برای حل خیلی از اختلافات باید به روزهای اول ازدواج برگردیم روزهایی که از عشق سرشار بودیم و هیچ چیز نمی توانست موجب دل خوری و کدورت شود. ببینیم آن روزها چه داشتیم که امروز گمشان کرده ایم؟

اکسیر عشق هنوز هم اثر دارد
سلامت نیوز : همیشه از اطرافیانم درباره شکایت خانم ها از همسرانشان شنیده بودم، گله و شکایت های بسیار از چیزهای مختلف! خیلی ها هم که معمولاً متخصص ارائه راهکارهای فوری و بدون فوت وقت هستند راهکارهایی پیشنهاد می کنند و سعی دارند که در چند حرکت کوتاه، به همه مشکلات فیصله بدهند! مثلاً می گفتند:«اگر در برابر حرف همسرت سکوت کنی کار درستی نیست» و افراد را تشویق به مقابله به مثل می کردند یا پیشنهاد می دادند اصلاً با همسرت حرف نزن! چند روزی به خانه مادرت برو تا حسابی گوشمالی شود! و دفعه دیگر رفتار زشتش را تکرار نکند یا در بهترین حالت پیشنهاد می دادند که بهتر است صبور باشی و اصلاً به روی همسرت نیاوری، طوری رفتار کن که انگار هیچ مشکلی نیست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زن روز ؛ این که همه ما در زندگی مشترکمان اختلافاتی داشته ایم یک امر طبیعی است. اختلافاتی که بعداً  به کوچک بودنشان خندیده ایم و یا اختلافاتی که بعد از گذشت چند وقت، هنوز هم نتوانسته ایم آن را حل کنیم، حتی بعضی از این اختلافات آن قدر عمق پیدا می کند که باعث از هم پاشیدگی خانواده ها می شود. واقعاً بهترین راه حل چیست؟! در این گونه موارد چه کنیم؟ سکوت کنیم؟ مقابله به مثل کنیم؟ صبور باشیم؟ یا اصلاً به روی خودمان نیاوریم؟!کاملاً مشخص و واضح است که اختلافات من با همسرم با اختلافات شما و همسرتان کاملاً متفاوت است. زندگی آن قدر رنگارنگ است که رنگ دعواها و بگومگوهای آن هم مختلف و متفاوت است ولی آن چه برای کنار آمدن و حل کردن همه آن ها لازم است چند راه حل کلی است که شما را به امتحان کردن آن ها دعوت می کنیم، لطفاً با ما همراه باشید:

اکسیر عشق

برای حل خیلی از اختلافات باید به روزهای اول ازدواج برگردیم روزهایی که از عشق سرشار بودیم و هیچ چیز نمی توانست موجب دل خوری و کدورت شود. ببینیم آن روزها چه داشتیم که امروز گمشان کرده ایم؟ بله گمشده خیلی از زندگی ها در پیچ و خم روزمره شدن عشق است. همان عاملی که روزگاری ما را یکی کرد و از دو تن، یک تن ساخت؛ یک روح. روحی که حاضر نبود بدون نیمه دیگرش زنده باشد. اگر چنین اکسیر شفابخش و معجزه گری یک بار کارگر افتاده و ما را به هم رسانده است چرا نتواند بار دیگر معجزه کند و ما را به هم پیوند بزند!؟ حتماً می تواند. فقط باید بخواهیم!

ترکیب عشق

شما فکر می کنید چقدر به هویت واقعی عشق نزدیک شده اید؟ فکر می کنید چقدر عاشق همسر و زندگیتان هستید؟ اصلا از نظر شما عشق چیست؟

احتمالاً خیلی ها فکر می کنند عشق یعنی تا مرز جنون پیش رفتن! در یک نگاه، عاشق و دلباخته شدن! حتی بعضی ها اعتقاد دارند عشق فقط در هجران است و وصال زنده به گور کردن عشق است!اما ترکیب واقعی عشق از سه عنصر تعهد، صمیمیت و میل به وجود می آید. نوع عشق خودتان را مشخص کنید:

علاقه مندی:یعنی عنصر صمیمیت در آن وجود دارد اما تعهد و میلی وجود ندارد.

دلباختگی :همان عاشق شدن در اولین نگاه است، بدون تعهد و صمیمیت.

عشق خالی:فقط عنصر تعهد است بدون صمیمیت و میل. مثل زوج هایی که با سردی و به اجبار در کنار یکدیگر زندگی می کنند فقط به دلیل آن که به طلاق اعتقادی ندارند.

عشق رمانتیک:میل و صمیمیت، بدون تعهد و نمونه آن هم دوستی های خیابانی است از دبیرستان گرفته تا دانشگاه!

عشق ابلهانه:عشق هالیوودی، عشق دیوانه واری که بدون شناخت انجام می گیرد.

عشق رفاقتی:صمیمیت و محبت همراه با تعهد اما بدون میل است و کم نیستند زوج هایی که با این نوع عشق زندگی می کنند.

و اما عشق کامل:رابطه ای اید ه آل از ترکیب هر سه عنصر میل، تعهد و صمیمیت است.

باید توجه داشته باشیم که رسیدن به عشق کامل،به راحتی امکان پذیر نیست بلکه دشوار است و نیاز به تمرین فراوان دارد و اگر شما از همین الان تصمیم گرفته اید به عشق کامل برسید لطفاً با ما همراه باشید اما قبل از آن به این نکته توجه کنید:

شما به تنهایی نخواهید توانست جورچین (پازل) عشق را کامل کنید زیرا تعدادی از تکه های جورچین در دستان همسر شماست.

تست رضایت:

من فکر می کنم قبل از انجام هر کاری لازم است بدانم در چه مرحله ای هستم این آگاهی به من و شما کمک خواهد کرد که در پایان، میزان پیشرفت خودمان را نسبت به الان مشخص کنیم و مقدار پیشرفتی که داشته ایم مشوق خوبی خواهد بود برای ادامه دادن راهی که انتخاب کرده ایم. به همین خاطر اکنون از شما می خواهیم در نهایت صداقت به سوالات جدول تست رضایت بر مبنای میزان موافقت خود از یک (خیلی مخالفم) تا ۵ (خیلی موافقم) نمره دهید و سپس نتیجه را بررسی کنید:

کسانی که به عبارات ۱،۲،۳،۵،۶، نمرات بالا و به عبارات ۴ و ۷ نمره پایین می دهند از روابط خود بسیار راضی هستند. نمره متوسط ۴ و ۵ نشانگر رضایت نسبتاً بالا از رابطه و نمره متوسط یا پایین(۳) نشان دهنده رضایت نسبتاً پایین از یک رابطه خاص است.خب اکنون که میزان رضایت خود را از زندگی مشترکتان بررسی کردید اگر تصمیم گرفته اید آن را بهتر کنید لطفاً به ادامه مطلب توجه کنید:

راه حل من!

شما فکر می کنید هنگام اختلاف با همسرتان از بین راه های زیر، چه راه حلی بهترین و اثر بخش ترین است؟ شما چه راه حلی را به کار می برید؟

مذاکره :گفت وگوی مستقیم درباره مشکل و رسیدن به توافق مشترک

مقایسه های خوش بینانه:یعنی شاکر بودن به خاطر زندگی مشترک و قدر خیلی چیزها را دانستن در مقابل بعضی مشکلات و متقاعد کردن خود مبنی بر این که اختلاف یک امر طبیعی است.

نادیده گرفتن:یعنی به زندگی ادامه دادن انگار که هیچ مشکلی نیست!

کناره گیری:یعنی خون دل خوردن و ناراحتی را درون خود نگه داشتن و ابراز نکردن مستقیم آن با همسر.

به نظر شما کدام یک از ۴ راه بهترین انتخاب است؟ اعتقاد خود من آن است که تا جایی که امکان داشته باشد، از مذاکره استفاده کنم و خیلی وقت ها هم همین کار را کرده ام اما اعتراف می کنم که گاهی به کار بردن این راه حل، نتیجه خوبی نداشته است و تنها کاری که در آن موقعیت انجام داده ام این بود که خودم را در حالت آرامش نگه دارم یعنی به این فکر کنم که «خب اوضاع خیلی مناسب نیست باید آرامش داشته باشم» و به این فکر کنم که «اختلاف کاملاً طبیعی است و من مطمئنم که به زودی همه چیز عادی خواهد شد.» اما جواب این سوال را تحقیقی برای ما روشن کرده است. این تحقیق که ۴ سال به طول انجامیده است نشان می دهد، مذاکره کردن و مقایسه خوش بینانه، بهترین راه حل هاست و برعکس زوج هایی که از انکار و کناره گیری استفاده می کنند از ناراحتی بیشتری رنج می برند.

بنابراین تا این جا متوجه شدیم راه کارهایی مانند گوشمالی دادن حسابی، قهر، مقابله به مثل، راه های خوبی نیستند و جز بدتر کردن اوضاع، چیزی را عوض نمی کنند. حتی گاهی توصیه به صبر هم، راه درستی نیست، استفاده از صبر در مقابل ظلم دیگران نه تنها پسندیده نیست بلکه ما از این کار منع هم شده ایم.

پس صبر بدون عمل و تلاش مطلوب نیست همان طور که قهر و نزاع مطلوب نیست. بلکه صبری مورد سفارش است که سازنده است و موجب بهبود اوضاع شود.

اما گفت وگوی مستقیم در آرامش و رسیدن به یک توافق مشترک راه مناسبی است و علاوه بر آن سبب دانستن قدر زندگی مشترک می شود. اما نکته ای که همیشه باید به آن توجه داشته باشید این است که: «همه ما باید مسئولیت حل اختلافات را بپذیریم و قبل از آن که به دستان همسرمان برای گذاشتن قطعه گمشده جورچین عشق نگاه کنیم به دستان خودمان نگاه کنیم شاید آن قطعه در دستان ما باشد. پس اول از خودمان شروع کنیم.»

آیا انتظارات ما واقعی است؟

لطفا به این جملات دقت و مشخص کنید که شما چقدر با این جملات موافق یا مخالف هستید:

۱ - وجود اختلاف و تضاد در روابط زناشویی مخرب است.

۲ - همسرم باید همیشه از چگونگی احساسات من باخبر باشد.

۳ - همسرم تغییر نخواهد کرد.

۴ - همسرم باید همیشه نیازهای مرا برآورده کند.

۵ - همسرم نیازهای مشابه مرا ندارد.

خب پاسخ شما چه بود؟ شما چقدر با این جملات موافق هستید؟

اگر شما هم مثل بعضی از خانم ها با برخی از این جملات موافق هستید، باید بدانید که با این دیدگاه کمتر می توانید رفتار همسرتان را بپذیرید و معمولا به شیوه منفی، توأم با خصومت و طرد کردن، واکنش نشان می دهید. بنابراین به شما توصیه می کنم این انتظارات غیرواقع بینانه را با این جملات جایگزین کنید:

- در روابط زناشویی اختلاف و تضادهایی پیش می آید.

- همسرم نمی تواند ذهن مرا بخواند.

- اگر با همسرم گفت وگو کنم می توانم او را تغییر دهم.

- افراد در یک رابطه غالبا نیازهای مشابهی دارند.

نسبت به عشق حساس باشید

شیوه دیگر کنار آمدن با معایب دیگران این است که نسبت به همه رفتارهای همسرمان حساس باشیم و نه فقط رفتارهای اشتباه و منفی او. مثلا خود من همیشه نسبت به دیر آمدن های همسرم، حساس هستم و در مقابل این رفتارش سریع واکنش نشان می دهم، اما این رفتار همسرم فقط هفته ای یک بار اتفاق می افتد و من اصلا متوجه دیگر روزهایی که با لبخند نزد من می آید نمی شوم! شما چطور؟ آیا از همسرتان بابت مهربانی ها، لبخندها و فداکاری هایش، سپاسگزاری کرده اید؟

من از شما می خواهم از همین الان تصمیم بگیرید و حساسیت خودتان را بالا ببرید، آن وقت متوجه خواهید شد عیب یا رفتار نادرست دیگران در مقابل خوبی هایشان آن قدر هم بزرگ نیست.
تست رضایت

ردیف عبارات خیلی کم کم تا اندازه ای زیاد خیلی زیاد

1 همسر شما تا چه حد نیازهای شما را برآورده می کند؟

2 چقدر از روابط خود با شریک زندگیتان راضی هستید؟

3 در مقایسه با بیشتر افراد، رابطه شما چقدر خوب است؟

4 چقدر دلتان می خواست که این رابطه را نداشتید؟

5 رابطه شما تا چه حد انتظارات اولیه شما را برآورده است؟

6 چقدر همسر خود را دوست دارید؟

7 چقدر در رابطه خود مشکل دارید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha