تردیدی وجود ندارد كه كاندیداهای ریاست جمهوری ارزیابی از آراء بیماران دیر درمان و خانواده های آنان دارند. اما فارغ از آرایی كه این بیماران و خانواده های آنان می توانند به سبد هر كاندیدا چند رای بریزند موضع كاندیداها در رابطه با مشكلات بیماران و برنامه های آنان در حوزه این بیماران كه بی تردید سهم قابل توجه ای از بودجه سلامت به آنان اختصاص می یابد چیست ؟

كدام كاندیدا در صورت رئیس جمهور شدن، شجاعت عذر خواهی از بیماران هموفیلی را دارد؟‌
سلامت نیوز: احمد قویدل، مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران طی یادداشتی که برای سلامت نیوز ارسال داشته علاوه بر اینکه از دغدغه های مهم بیماران هموفیلی در کشور یاد میکند با مطرح کردن چندین سوال اساسی در این حوزه از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری در خواست دارد که به آنها پاسخ دهند.

تردیدی وجود ندارد كه كاندیداهای ریاست جمهوری ارزیابی از آراء بیماران دیر درمان و خانواده های آنان دارند. اما فارغ از آرایی كه این بیماران و خانواده های آنان می توانند به سبد هر كاندیدا چند رای بریزند موضع كاندیداها در رابطه با مشكلات بیماران و برنامه های آنان در حوزه این بیماران كه بی تردید سهم قابل توجه ای از بودجه سلامت به آنان اختصاص می یابد چیست ؟

به گزارش سلامت نیوز شاید این حرف ها را نشود در هیچ زمان دیگری با این صراحت بازگو كرد. فرصت انتخابات ظرفیت هایی را درجامعه ایجاد می نماید كه ایرانیان بتوانند 8 نفری را كه می خواهند رئیس جمهور شوند خطاب قرار دهند و فارغ باشند از آنكه یكی از آنها رئیس جمهور می شود. مهم اینست الان چنین سمتی ندارند و در مرتبه یك شهروند كه عزم مدیریت اجرایی كشور را دارد خود را پاسخگوی شهروندانی می داند كه می خواهند تصمیم بگیرند. تردیدی وجود ندارد كه كاندیداهای ریاست جمهوری ارزیابی از آراء بیماران دیر درمان و خانواده های آنان دارند.

اما فارغ از آرایی كه این بیماران و خانواده های آنان می توانند به سبد هر كاندیدا چند رای بریزند موضع كاندیداها در رابطه با مشكلات بیماران و برنامه های آنان در حوزه این بیماران كه بی تردید سهم قابل توجه ای از بودجه سلامت به آنان اختصاص می یابد چیست ؟ سیمای سلامت بیماران دیر درمان كه مراجعه كننده دائم و روزانه به حوزه درمان و دارو تحت مدیریت دولت هستند همواره شاخص مهمی از كارآمدی و ناكار آمدی این حوزه حاكمیتی است . ترجیح می دهم به رسم صدا و سیما چند سواال را با كاندیدا های محترم در میان بگذارم. از قرار راه گفتگو در شرایط كنونی طرح سوال است.

1-    آیا كاندیداهای ریاست جمهوری می دانند این بیماران در اثر تحریم ها ی حوزه دارو و عدم مدیریت وزارت بهداشت در این حوزه  چه صدمات جبران ناپذیری را متحمل شده و می شوند؟ در این كه باید در برابر این اقدام غیر انسانی آمریكا و اتحادیه اروپا بایستیم تردیدی وجود ندارد. این دكترین انقلاب اسلامی است. موضوع  اصلی آن است كه چگونه بایستیم كه هزینه كمتری از سلامت مردم بدهیم؟‌

2-    آیا كاندیداها ی ریاست جمهوری  می دانند مدیریت اجرایی كشور نتوانسته است از ظرفیت های بزرگ بین المللی برای رفع تحریم غذا و دارو به درستی استفاده كند؟ آنها با سپر قرار دادن تئوری درست اقتصاد مقاومتی نه تنها اقدامات تفكر ها و جریان مختلف كشور و ایرانیان خارج از كشور را برای بسیج افكار عمومی جان بر علیه این اقدامات غیر انسانی تضعیف نموده اند بلكه سیاست گذاران تحریم های غیر انسانی را با انعكاس " یك موضع سیاسی " در حوزه یك "موضوع انسانی " هارتر نموده اند. اینكه غرب نمی تواند با تحریم ها ملت ایران را تسلیم نماید یك دكترین مقاومت و پشتیبان آن عزم ملتی است كه انقلاب شكوهمند اسلامی را افریده است . اما واقیت تلخ دیگری نیز وجود دارد كودكانی كه در اثر تحریم ها معلول می شوند زنان و دخترانی كه انواع صدمات جسمی به آنها وارد می آید و بیمارانی كه جان آنها به مخاطره می افتد؟ هیچ تردیدی در انعكاس مواضع نظام در برابر دشمنی دولت های غربی با ایران وجود ندارد. اما عدم استفاده از ظرفیت های افكار عمومی جهان برای رفع این تضیقات علیه مردم به خصوص بیماران نیازمند به دارو هیچ توجیه منطقی و دینی ندارد.

3-    آیا كاندیداهای ریاست جمهوری می دانند كه تحت تاثیر اختلافات سیاسی كشور امر حمایت از بیماران خاص و بیماران دیر درمان در سال 1376 جا مانده است و عملا از آن سالها تا كنون هیچ قانونی در حمایت از این بیماران مصوب نشده است. امتیازاتی كه بیماران خاص به عنون بخشی از جامعه بیماران دیر درمان از آن بهره مندند فارغ از انكه كدام جریان سیاسی خوشش بیاید و یا نیاید باقیمانده امتیازاتی است كه از دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به این بیماران تعلق گرفته است و متاسفانه تحت تاثیر اختلافات سیاسی روز به روز محدودتر شده است. رنج آور انكه تمامی تفكر های سیاسی در حرف خود را مدافع حقوق این بیماران دردمند می دانند اما در حوزه عمل عملا سیاست مانع تحقق حرف ها ست.

4-    آیا كاندیداهای ریاست جمهوری می دانند كه می بایست به موازات حمایت های درمانی و دارویی از بیماران دیر درمان بستر مناسبی برای حمایت های اجتماعی از آنان فراهم آورند؟ یك بیمار دیر درمان تا چند سال می تواند كار مفید برای جامعه داشته باشد؟ با چند سال خدمت بایستی از امكان بازنشستگی در بخش های غیر دولتی و دولتی با حقوق 30 روزه بهره مند گردد؟ از كار افتادگی بیماران با چه معیار هایی بررسی می شود ؟ واقعیت تلخ آنست كه برخی از بیماران خاص پس از 15 الی 20 سال كار با توجه به صدمات جسمی و بدنی ماهیانه چند هزار دلار دارو مصرف می كنند كه 400 الی 500 هزار توان حقوق دریافت نمایند و این روند معیوب آنقدر باید تداوم یابد كه بتوانند با حقوق 30 روز كار بازنشسته و یا از كار افتاده شوند. قانون تامین اجتماهی در رابطه با بیماری های ارثی كه از آغاز اشتغال همراه شاغل است سكوتی دارد كه مانع اخذ تصمیمات درست در كمیسیون های رسیدگی به از كار افتادگی بیماران است.

5-    آیا كاندیداهای ریاست جمهوری می دانند از روزی كه جشن خودكفایی فاكتور 9 با انعكاس رسانه ای وسیع برگزار گردید روز به روز دسترسی بیماران هموفیلی به دارو كاهش یافت و در دو ماه اخیر اساسا دیگر دسترسی وجود ندارد. چرا با بی تدبیری جشن های ملی را به كام ملت تلخ می كنند و حوزه دارو كه از حوزه های امنیت مردم است چنین دست خوش بازی های سیاسی قرار می گیرد .

6-    آیا كاندیدا های ریاست جمهوری می دانند با وجود هزینه های گزاف درمان بیماران هموفیلی، وزارت بهداشت اراده ای برای پیشگیری از تولد این بیماران نداشته است و در حالیكه سالانه میلیون ها دلار در حوزه داروی این بیماران هزینه می نماید یكصدم این بودجه را به پیشگیری اختصاص نمی دهد؟ واقعا جایگاه اقتصاد مقاومتی در این حوزه كجاست ؟ اقتصاد مقاومتی می بایست انعكاسی از تدبیر هوشمندانه یك ملت برای سعادت و سلامت آن در یك افق قابل دسترس باشد. آیا اختصاص بودجه های كافی برای پیشگیری از تولد بیمار  بخشی از دكترین اقتصاد درمان و اقتصاد مقاومتی نیست ؟ مواضع كاندیداها در حوزه اقتصاد سلامت چیست ؟

7-    آیا كاندیداهای ریاست جمهوری می دانند كه حمایت از بیماران هموفیلی و انعكاس مشكلات آنان از ادبیات گفتگو های رسانه ای مسئولین به علت حق خواهی بیماران در حوزه مسئولیت مدنی حذف گردیده است ؟ مسئولین حوزه های مختلف به علت آنكه این بیماران برای دفاع از حقوق شهروندی خود به قوه قضائیه پناه برده اند و قوه قضائیه بالغ بر 2000 مرتبه حق را به بیماران داده اند مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته اند؟ حتی تلاش می نمایند نام آنها را نبرند.  ایا حق خواهی و عدالت خواهی گروهی از شهروندان در رابطه با شكایت از اهمال مسئولین بهداشتی و درمانی می تواند بهانه این نوع واكنش ها قرار گیرد در حالیكه آراء قوه قضائیه در حوزه مسئولیت مدنی دولت از طرف قوه قضائیه به عنوان سند حقوق بشری به مراجع بین المللی ارایه می گردد.

8-    آیا كاندیدا های ریاست جمهوری می دانند كه بر اساس حكم قطعی و حقوقی قوه قضائیه، وزارت بهداشت به عنوان بخشی از بدنه دولت موظف به عذر خواهی از بیماران هموفیلی گردیده است و این حكم به عنوان یكی از دیون دولت با انتقال مسئولیت دولت منتقل خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز كاندیداهای محترم ریاست جمهوری كدامیك این حكم را اجرا می كنند؟ آیا همانطور كه برای پرداخت بدهی های دولت به بانك ها خود را موظف می دانند بدهی های حقوقی دولت را در رابطه با حقوق شهروندی پرداخت می كنند؟‌

قانونگذار در بند 12 اصل سوم قانون اساسی  پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‏ های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه را وظیفه دولت دانسته است. كاندیداهای ریاست جمهوری چه برنامه هایی در حوزه سلامت " بخشی از جمهور " كه نیازمند توجه خاص هستند ارایه می دهند كه  این بیماران بتوانند مانند دیگر شهروندان در سایه حمایت های قانونی  نقش اجتماعی خود را به سهم خود در ادره امور كشور ایفا نمایند. 



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha