دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 75536
سلامت نیوز : معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کنترل و تشدید نظارت بر استخرها همزمان با شروع فصل گرما خبر داد و به بیان چند توصیه‌ بهداشتی به مراجعه کنندگان استخر پرداخت.

دکتر احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه برنامه‌های این معاونت برای بازدید از اماکن بهداشتی همچنان به قوت خود باقی است، اما نظارت بر استخرها در راس اولویت‌های بازرسان قرار خواهد گرفت، ادامه داد: بازرسی از استخرها از لحاظ سلامت آب، کلرزنی و رعایت موازین بهداشتی انجام خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با توجه به شرایطی که مهیا شده، استخرها در تمام طول سال آماده پذیرش مراجعه‌کنندگان هستند، افزود: اما استقبال مردم از استخرها همه ساله پیش از شروع فصل گرما افزایش می‌یابد و با استقبال بیشماری روبرو می‌شود.

فرسار در ادامه به شاخص‌های کنترل استخرها اشاره و عنوان کرد: نخستین شاخص برای کنترل استخرها، شرایط محیطی است. بر این اساس باید ساختارهای محیطی استخر بر طبق استانداردها و موازین بهداشتی در نظر گرفته شده باشد. البته استخرها به هنگام آغاز به کار، موظف هستند تمام این ساختارهای بهداشتی را در محیط لحاظ کنند، اما ممکن است در حین کار نواقصی بروز کند که در این صورت پس از اعلام آن نواقص از سوی بازرسان، موظف به رفع آنها خواهند شد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین شاخص سلامت استخرها، کیفیت آب مصرفی آنهاست، عنوان کرد: نمونه‌برداری و آزمایش‌هایی برای سنجش بار میکروبی و شیمیایی آب استخرها توسط بازرسان انجام می‌شود. البته سنجش و نمونه‌برداری میکروبی، جزو وظایف مسوولان استخرها نیست و آنها موظفند آزمایشهای میکروبی را ثبت و گزارش دهند، اما بازرسان از دیدگاه نظارتی سلامت آب استخرها را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر سلامت آب برای مسوولان خود استخرها مورد اهمیت باشد، می‌توانند نمونه‌های آب استخر خود را به آزمایشگاه‌های مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت ببرند تا مورد بررسی قرار گیرد.

فرسار در ادامه همچنین به اشخاصی که به استخرها مراجعه می‌کنند، توصیه کرد: این افراد موازین بهداشتی را رعایت کنند، زیرا بیماری‌های مختلفی شامل بیماری‌های روده‌ای، تماسی، استنشاقی و پوستی می‌توانند از طریق آب منتقل شوند.

وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت عدم استفاده از وسایل بهداشتی از جمله حوله به شکل عمومی، گفت: قطعا پیشگیری مقدم بر درمان است و با رعایت بهداشت می‌توان از بروز عفونت‌ها و سایر بیماری‌های قابل انتقال در استخرها جلوگیری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تاکنون با چند استخر متخلف برخورد شده است، گفت: اگر آلودگی میکروبی آب اثبات شود، پس از طی مراحلی خاطیان به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد و موظف هستند نواقص اعلامی را هر چه زودتر برطرف کنند.

مردم شکایات خود را از طریق تماس با 1490 به گوش مسئولان برسانند

فرسار در ادامه درباره چگونگی اعلام شکایات مردمی در خصوص عدم رعایت موازین بهداشتی در استخرها، گفت: اگر مردم شکایتی داشته باشند، می‌توانند با شماره 1490 تماس بگیرند و مورد شکایت خود را به همراه نشانی محل تخلف اعلام کنند.

وی افزود: موارد شکایت مستقیم و بلافاصله به بازرسان ارجاع خواهد شد و برای فردی که شکایت کرده است، کد رهگیری صادر می‌شود. به موارد شکایت از استخرها کمتر از 72 ساعت رسیدگی خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان بار دیگر توصیه کرد: اشخاصی که از استخرها استفاده می‌کنند، موازین بهداشتی فردی را به طور کامل رعایت کرده و در چارچوب بهداشتی حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha