دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 75537

سلامت نیوز : فرآیند اضافه کردن ماده شیمیایی فلوراید به منابع آب شرب عمومی به منظور کاهش احتمال پوسیدگی دندان‌ها صورت می‌گیرد.

آمار ارائه شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا نشان می‌دهد که در حال حاضر دو سوم از مردم این کشور از منابع آبی حاوی فلوراید استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ فلوراید یک ترکیبی یونی و حاوی عنصر واکنش‌پذیر فلوئور است که در بسیاری از سنگ‌ها یافت می‌شود. حدود 90 درصد فلوراید افزوده شده به منابع آب آشامیدنی عمومی از «سیلیکوفلوراید» بدست می‌آید.

فلوراید با چسبیدن به مینای دندان آن را در مقابل باکتری‌ها مقاوم‌تر می‌سازد اما اینکه چگونه فلوراید به حفاظت دندان‌ها کمک می‌کند، مشخص نیست. در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود می‌تواند به مشکلات جدی از جمله عفونت لثه منجر شود و به فک آسیب بزند.

بنابراین گزارش، از زمانی که ماده فلوراید به منابع آب مصرفی در آمریکا افزوده شده همواره مخالفان و موافقانی داشته است. موافقان افزودن این ماده به آب آشامیدنی معتقدند که این شیوه می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها بکاهد.

مخالفان افزودن این ماده شیمیایی به آب نیز می‌گویند که با افزودن فلوراید به آب، میزان مصرف آن قابل کنترل نیست چون بدون شک برخی افراد ممکن است از طریق مصرف آب زیادتر، فلوراید بیشتری نیز دریافت کنند. بعلاوه میزان بیش از حد فلوراید در آب باعث می‌شود تا دندان‌ها دچار تغییر رنگ شدید شوند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در سال 2010 میلادی 41 درصد کودکان 12 تا 15 ساله آمریکایی به نوعی از پدیده تغییر رنگ دندانی موسوم به «فلوئوروزیس دندانی» مبتلا شدند.

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در پاسخ به این سوال که مصرف فلوراید مفید است یا مضر خاطر نشان می‌کنند که این ماده در غلظت‌های بالا می‌تواند سمی و مضر باشد اما در صورتی که حد تعادل در مصرف آن رعایت شود برای سلامت دندان‌ها مفید است.

این در حالی است که در یک مطالعه دیگر که در پاییز سال 2012 میلادی انجام شد و نتایج آن در مجله «دورنماهای بهداشت محیط زیست» به چاپ رسید، کارشناسان با بازبینی نتایج 27 مطالعه قبلی دریافتند که افزایش غلظت فلوراید موجود در آب شرب در چین و سایر نقاط جهان با کاهش ضریب هوشی کودکان در این مناطق ارتباط جدی دارد.

به طور کلی کارشناسان براین باورند که استاندارد فعلی برای مقدار فلوراید موجود در آب شرب که حدود 1ppm است خطری برای سلامت مصرف‌کنندگان ندارد و بلکه مفید هم هست اما از این میزان بیشتر می‌تواند تاثیر مضر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha