سلامت نیوز : پیک متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: افرادی که دچار اسهال و استفراغ شده‌اند باید از مصرف غذاهای سنگین و شیرین خودداری کنند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: در فصل تابستان انواع اسهال و استفراغ شایع می‌شود و می توان دلایل متعددی برای آن برشمرد که یکی از مهمترین عوامل آن عفونت‌های میکروبی است که موجب عفونت روده و بروز اسهال خونی می‌شود.

وی اسهال‌های مسمومیتی را از جمله دیگر انواع اسهال دانست که میکروب باعث بروز آن است و ادامه داد: مهمترین میکروب‌هایی که باعث بروز این موارد می‌شوند استافیلوکوک‌ها، وبا و ایکلا هستند. اسهال های انگلی ناشی از ژیاردیا و آمیب و همچنین اسهال ویروسی با عامل آدنو ویروس از جمله دیگر انواع اسهال‌ها هستند که این پزشک متخصص از آنها نام برد.

به گفته جانبخش، این نوع اسهال‌ها علائم مشترکی دارند که درانواع خونی روده بزرگ و در انواع غیرخونی روده باریک درگیر می شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: بسیاری از عفونت‌های دستگاه گوارش در فصل تابستان، از طریق غذاها منتقل می‌شوند که لازم است در این زمان غذاها را با درپوش ایمن در یخچال نگهداری کنیم و از گرم و سرد کردن متعدد بپرهیزیم.

وی همچنین توصیه کرد: در فصل تابستان از مصرف غذاهای بین راهی که پتانسیل آلودگی فراوانی دارند تا حد امکان پرهیز نمائید.

جانبخش تاکید کرد: در فصل تابستان استفاده از سبزیجات و سالاد در رستوران‌های غیرمطمئن می‌تواند باعث بروز اسهال و استفراغ شود. همچنین مواد لبنی از جمله بستنی نیز باید ترجیحا از مراکز بهداشتی تهیه شود.

این پزشک متخصص، آب را از دیگر راه‌های انتقال عفونت دستگاه گوارشی و به دنبال آن اسهال و استفراغ دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است در فصل‌های گرم از آب معدنی در بسته و یا آب جوشیده استفاده شود.

وی یادآوری کرد: مهمترین راه انتقال عفونت‌های دستگاه گوارش از طریق مدفوعی - دهانی است و توصیه می شود والدین شستن دست قبل از خوردن و آشامیدن را به فرزندان خود بیاموزند.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، اکثر عفونت‌های گوارشی نیاز به بستری و درمان بیمارستانی ندارد. مهمترین راه درمان در منزل رساندن آب به بدن بیمار است. استفاده از ORS یا آب جوشیده سرد شده با حدود 9 گرم نمک در هر لیتر آب، از جمله روش‌های درمان خانگی اسهال و استفراغ است.

وی افزود: چنانچه فرد استفراغ شدید دارد و نمی تواند مواد غذایی و مایعات مصرف کند باید در بیمارستان بستری شده و تزریق سرم داشته باشد.

این پزشک متخصص گفت: بدن فردی که دچار اسهال و استفراغ شده به جز آب، الکترولیت‌ها از جمله سدیم، کلر، پتاسیم و ... را نیز از دست می‌دهد که برای جبران آن بهتر است از آب میوه خانگی نظیر آب گوجه فرنگی، آب هویج و غیره استفاده شود.

جانبخش ادامه داد: این افراد باید از مصرف نوشابه، کمپوت، آب میوه مصنوعی و هر ماده شیرین دیگری که دفع آب را افزایش می‌دهد، خودداری کنند.

به گفته این پزشک متخصص، افراد مبتلا به اسهال و استفراغ باید از مصرف غذاهای سنگین از جمله چربی، گوشت و غیره نیز تا 48 ساعت پرهیز کنند.

وی در پایان تاکید کرد: چنانچه این افراد دچار علائمی چون بیقراری، خواب آلودگی، گود افتادن چشم، قطع شدن ادرار شوند باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه نمایند، چون ممکن است بر اثر کاهش آب و الکترولیت بدن در معرص نارسایی کلیه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha