سلامت نیوز : تا پیش از این جراحی مساوی بود با درد زیاد و دوره نقاهت طولانی. ولی چند سالی است به مدد جراحی‌های نوین(لاپاراسکوپی) بیمار چند ساعت بعد از عمل جراحی به راحتی حرکت می‌کند و درد چندانی ندارد.

محمدعلی صادق تبار، رئیس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در گفت‌وگو با فارس در مورد مزیت‌های جراحی کم تهاجمی(لاپاراسکوپی) اظهار داشت: در گذشته برای جراحی حفره شکم مانند برداشت کیست تخمدان یا هر ضایعه دیگر باید چند لایه شکم شکافته می‌شد که هم درد بیشتری داشت و هم برش عمیق روی بدن باقی می‌ماند و بیمار باید دوره نقاهت طولانی‌تری را پشت سر می‌گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در جراحی‌های لاپاراسکوپی فقط در دو تا سه نقطه در حفره شکمی سوراخ کوچک ایجاد می‌شود افزود: خونریزی کم، کمترین درد و برش روی حفره شکم از مزایای این روش است و بیمار چند ساعت پس از جراحی می‌تواند حرکت کند و پس از مدت کوتاه به کار و زندگی عادی برگردد.

صادق تبار خاطرنشان کرد: اکنون جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست تخمدان،‌آندومتریوز و فیبر رحمی در کشور انجام می‌شود و حتی امکان جراحی‌های بزرگ و خارج کردن یک عضو مانند برداشتن رحم و کیسه صفرا از طریق جراحی بسته امکانپذیر است اما هنوز چندان رایج نشده است.

کلینیک آندومتریوز مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا روزهای 22 و 23 خرداد آخرین روش‌های جراحی لاپاراسکوپی را در قالب سمینار آموزشی در دو بخش تئوری و جراحی زنده برای جراحان،متخصصان زنان و زایمان و اورولوژیست‌ها برگزار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha