سلامت نیوز : معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: موردی از ابتلا به بیماری کرونا در شهرهای جده، مکه و مدینه گزارش نشده ولی پزشکان حج و زیارت آموزش‌های لازم را برای شناسایی و پیشگیری از این بیمار انجام داده‌اند.

ولید دنده‌بر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از آنجایی که مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ارائه خدمات سلامت به زائران عمره‌گزار ایرانی را بر عهده دارد، اخیراً به دلیل مشاهده چند بیمار مبتلا به عفونت شدید تنفسی در شهرهای حاشیه خلیج‌فارس برای پیشگیری و شناسایی ویروس کرونا (شبه سارس) تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت با همکاری وزارت بهداشت ایران و عربستان تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفته افزود: آموزش‌های تخصصی در شهرهای مدینه و مکه به تیم‌های پزشکی حج و زیارت ارائه شده و پزشکان حج و زیارت با علائم بیماری کرونا، روش‌های انتقال و چگونگی درمان آن آشنا شده‌اند.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: تنگی نفس، سردرد، آب‌ ریزش بینی، تب و لرز، درد عضلانی، درد سینه و سرفه می‌تواند از نشانه‌های این بیماری باشد که در هر فرد متغیر است و زائران عمره‌گزار تا 10 روز پس از بازگشت در صورت مشاهده چنین علایمی حتماً به پزشک مراجعه کنند.

دنده‌بر گفت: یک اطلاعیه برای معرفی ویروس شبه سارس (کرونا) و یک اطلاعیه برای شناخت علایم کلینیکی، راه‌های انتقال، دوره نقاهت و شایع‌ترین علایم بالینی این بیماری در هتل‌هایی که زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه در آن مستقرند توزیع شده است.

دنده بر به این نکته اشاره کرد که تاکنون هیچ بیمار ایرانی و غیرایرانی مبتلا به کرونا در شهرهای جده، مکه و مدینه مشاهده یا گزارش نشده است.

شست وشوی دست به مدت 15 تا 20 ثانیه با آب و صابون توصیه‌ای بود که معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر آن را اعلام کرد و افزود: این کار می‌تواند در از بین بردن ویروس این بیماری بسیار مؤثر باشد چرا که تماس دست‌ها با سطوح آلوده به قطرات تنفسی بیماران، قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه فرد آلوده زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می‌کند.

دنده‌بر تصریح کرد: این بیماری درمان قطعی ندارد و واکسن آن هنوز تهیه نشده است و تنها راه‌حل پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha