سلامت نیوز : نماینده حوزه سلامت دکتر سعید جلیلی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به 8 پرسش سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده جامعه پرستاری کشور پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ سازمان نظام پرستاری 8 پرسش را به عنوان دغدغه های خود از رئیس جمهور آینده و به عنوان راهی برای شناخت نامزد اصلح از بین 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد که دکتر حسینعلی شهریاری نماینده سعید جلیلی در حوزه سلامت به این سئوالات پاسخ داد.

مقوله سلامت در اولویت چندم جلیلی است؟

شهریاری: دکتر جلیلی، سلامت را جزو 4 اولویت نخست خود می داند. البته تاکنون در این باره با روسای جمهور مشکل داشته ایم و متأسفانه در هیچ دولتی سلامت جزو 4 اولویت نخست دولت نبوده است و در اولویت یازدهم و دوازدهم بوده است باید اذعان کرد که موفقیت نسبی در این دوره حاصل شده است و آن نگاه ویژه کاندیداها به مقوله سلامت است این که کاندیداها پس از 34 سال به فکر سلامت افتاده اند باید آن را به فال نیک گرفت.

نگاه جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سلامت چگونه است؟

شهریاری: گفتمان دکتر سعید جلیلی گفتمان اسلامی است. در اسلام به 2 مقوله تامین امنیت و سلامت اهمیت خاصی داده شده است دکتر جلیلی، سلامت را جزو حقوق اساسی مردم می داند و تصمیمات جدی در حوزه سلامت دارد.

برای جلیلی خدمات سلامت محور و پیشگیرانه چه جایگاهی دارد؟

شهریاری: بنده که مسئولیت حوزه سلامت دکتر جلیلی را پذیرفته ام. دیدگاه مجلس شورای اسلامی را دارم اولا اینکه سلامت را باید با دید واقعی سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی دانست و اولویت نخست در حوزه سلامت پیشگیری با میزان هزینه کمتر است. با دید سلامت محور و ارائه خدمات پیشگیرانه علاوه بر جلوگیری از بیماری ها در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی می شود.

جلیلی تا چه میزان به کار تیمی به ویژه در بخش سلامت اعتقاد دارد؟

شهریاری: باید به مقوله سلامت نگاه تیمی داشت نباید فقط به پزشکان توجه کرد و بقیه گروه ها را نادیده گرفت و یا کم توجهی کرد در سالهای اخیر نیز قوانین خوبی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، از جمله قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقاء بهره وری. دکتر جلیلی پذیرفته است که در دولت یازدهم به این موارد توجه جدی شود. در حوزه سلامت برنامه پزشک خانواده یک برنامه تیمی است که به یک تیم منابع مالی داده می شود تا جمعیتی را تحت پوشش قرار دهند. تیم باید به نحوی مدیریت شود تا خرید خدمت راهبردی (آنچه که در قانون برنامه آمده) اجرا شود.

راهکار عملی جلیلی برای کاهش هزینه های کمرشکن چیست؟

شهریاری: برای کاهش هزینه ها باید در زمینه پیشگیری کار شود. هم اکنون هزینه های فراوانی در ارتباط با ابتلا به بیماریهای قلب و عروق، سرطان و دیابت پرداخت می کنیم که همگی آنها به سبک زندگی، چاقی، کم تحرکی و... بستگی دارد باید در این زمینه در یک برنامه میان مدت، بیشتر کار کرد هم اکنون شمار مبتلایان به دیابت در کشور رو به افزایش است، باید در پیشگیری، غربالگری انواع سرطانها و قلب و عروق تلاش کرد. باید سبد مطلوب غذایی که جزو قانون برنامه پنجم توسعه است را اجرایی کرد. ورزش همگانی را توسعه داد و در نهایت می توان در کوتاه مدت هزینه های سرسام آور و کمرشکن را کاهش داد. در حال حاضر هزینه های درمانی حتی بزرگترین دولت ها را عاجز کرده است.

راهکار عملی جلیلی برای افزایش انگیزه نیروهای موجود در نظام سلامت چیست؟

شهریاری: در این باره باید تبعیض بین درآمد گروههای پزشکی حتی تبعیض در گروه پزشکی به طور مثال پزشک عمومی با متخصص از میان برود. شاید هم اکنون حقوق و دریافتی پزشک عمومی با پرستار برابری می کند همچنین باید تبعیض میان جراح و متخصص داخلی و اختلاف میان گروه پزشکی، پرستار و ماما از بین برود باید این تفاوتها در حد معقول باشد تا پرستاران و پزشکان به جایگاه واقعی خودشان در دنیا نزدیکتر شوند.

آیا در دولت یازدهم به ریاست جلیلی همچنان پوشش بیمه و مدیریت بیمه ای برای خدمات سلامت شامل خدمات پزشکی نظام سلامت است یا دیگر مراقبتهای پزشکی را هم شامل می شود؟

شهریاری: قطعاً از مشکلات کنونی بیمه ای ما عدم پوشش خدمات پیشگیرانه و نگاه درمان محور آنها است در حالی که با فعال شدن بیمه ها در خدمات پیشگیرانه بیمه ها در آینده کمتر هزینه می کنند.

آیا زمان آن نرسیده است که مجموعه استانداردهای آموزشی، خدمتی، حرفه ای و اخلاقی خودمان را مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی و نیاز مردم و مبتنی بر فناوری های جدید کنیم؟ آیا وقت بازنگری نرسیده است؟

شهریاری: باید در کل آموزش پزشکی بازنگری شود هم اکنون پزشکان عمومی متناسب با پزشک خانواده تربیت نمی شوند. در چند سال اخیر از مسئولان خواسته شده است که برنامه آموزشی گروه پزشکی بازنگری و با برنامه پزشک خانواده متناسب شود باید همه این موارد عملیاتی شود تا به اهدافمان دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha