رئیس‌جمهور باید کسی را به عنوان وزیر بهداشت انتخاب کند که یا تخصص اقتصاد بهداشت داشته باشد یا به اقتصاد بهداشت اشراف داشته باشد،نه اینکه فقط جراح و چاقو به دست باشد.

رئیس جمهور آینده، وزیر بهداشت چاقو به دست نیاورد
سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام‌پرستاری عملکرد وزرای بهداشت را ناموفق دانست و گفت: رئیس‌جمهور باید کسی را به عنوان وزیر بهداشت انتخاب کند که یا تخصص اقتصاد بهداشت داشته باشد یا به اقتصاد بهداشت اشراف داشته باشد،نه اینکه فقط جراح و چاقو به دست باشد.

محمد میرزا‌بیگی در گفت‌وگو با فارس در مورد اولویت‌های دولت یازدهم در حوزه سلامت افزود: رئیس‌جمهوری آینده باید مقوله سلامت را جزو 3 اولویت اصلی خود بداند چرا که به سمت جامعه سالمندی، افرازیش بیماری‌های غیرواگیر و گران‌شدن خدمات نظام سلامت می‌رویم و سلامت باید پا به پای امنیت در اولویت‌ دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد: شاخص اینکه رئیس‌جمهوری آینده سلامت را از اولویت‌های چهارگانه ببیند این است که شورای عالی سلامت هر 3 ماه یکبار تشکیل جلسه بدهد،سیاستهای کلی نظام سلامت را ابلاغ کند و پایان هر 6 ماه سیاستها را ارزیابی کرده و مطالبه کند.

میرزابیگی گفت: نباید وزارت بهداشت کوچک شود چرا که یک سازمان فرابخشی است و به مسائل روحی، روانی، زیستی و معنوی در کنار مسائل جسمی توجه دارد و باید با همکاری بین بخشی اداره شود.

رئیس سازمان نظام‌پرستاری کشور همچنین گفت: رئیس‌جمهوری باید در انتخاب وزیر بهداشت کسی را انتخاب کند که یا تخصص اقتصاد بهداشت دارد یا به مقوله اقتصاد بهداشت اشراف کامل دارد و اینکه صرفاً جراح و چاقو به دست باشد یا فوق تخصص پزشکی یا عضو هیئت علمی باشد نمی‌تواند این حوزه را مدیریت کند.

وی افزود: شأن این پزشکان محترم است اما متأسفانه شرایط نظام سلامت به گونه‌ای شده که این افراد که باید در حوزه بالین و رسیدگی به بیماران فعالیت کنند. در پست مدیریتی قرار می‌گیرند. اکثر آنها نیز تجربه مدیریتی ندارند و همه چیز را خراب می‌کنند.

میرزابیگی با تأکید بر بکارگیری عادلانه افراد در پست‌های مختلف ادامه داد: افرادی که در مدیریت منابع و اقتصاد بهداشت تجربه دارند می‌توانند بین انتظارات نامحدود جامعه و منابع محدود تعادل ایجاد کنند.

رئیس سازمان نظام‌پرستاری کشور گفت: «در سال گذشته حدود 60 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه شد که ۴۵ هزار میلیارد تومان آن از جیب مردم پرداخت ‌شد و ۱۵ هزار میلیارد تومان را دولت و بیمه‌ها پرداخت کردند. این به این معنی است که سیاست وزارت بهداشت با سرانه‌ای که تاکنون می‌گرفته ناموفق بوده است.»

وی گفت: وزیر بهداشت در تنظیم سیاست‌های این وزارتخانه و مدیریت هزینه و منابعی که وجود دارد ناموفق بوده چرا که سرانه درمان یک چهارم هزینه‌ای است که مردم می‌پردازند.

میرزابیگی گفت: البته این به این معنی نیست که تمام این ضعف‌ها در دو سه ماهه اخیر بوده بلکه در دراز مدت اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان نظام‌پرستاری کشور اظهار کرد: رئیس‌جمهور آینده صرفاً نباید از کانال پزشک و پزشکی به سلامت نگاه کند بلکه باید از نگاه تیمی برخوردار باشد چرا که سایر گروه‌ها نیز سیاست‌ها و برنامه‌های مؤثری دارند که می‌تواند در نظام سلامت موثر باشد.

وی گفت: باید رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت خود را مجبور کند که در شورای راهبردی از گروه‌های مختلف مانند ماما، پزشک عمومی، پرستاران و ... نمایندگانی داشته باشد این به معنای پیگیری مسائل صنفی آنها نیست بلکه توانمندی این افراد و وجود نظرات پخته در این گروه‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس سازمان نظام‌پرستاری کشور تأکید کرد: رئیس‌جمهور آینده باید دید فراگیر داشته باشد و خود را فقط محدود به پزشک نکند و از همفکری دیگر گروه‌ها نیز بهره بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha