دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 75557

 سلامت نیوز :  برای سالم تر مصرف کردن میوه و سبزیجات و عدم ورود میکروب به آنها رعایت این نکات را جدی بگیرید:

۱. قبل و بعد از شستشو و آماده کردن میوه و سبزی های تازه، دست هایتان را ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. این توصیه قدیمی هنوز بهترین راه برای پیشگیری از بیماری هاست.

۲. سطح میوه و سبزی را به آرامی زیر شیر آب بشویید. لازم نیست برای این کار از صابون یا محصولات شوینده استفاده کنید اما می توانید سرکه و حتی آبلیمو در آب بریزید.

۳. قبل از پوست کندن، میوه و سبزی را بشویید تا باکتری ها از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نشوند.

۴. سطح خیار و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تمیز کنید.

۵. برای کاهش آلودگی و پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری هایی که ممکن است هنوز روی سطح میوه و سبزی وجود داشته باشند، پس از شستن، میوه را با دستمال یا حوله کاغذی تمیز خشک کنید.

۶. با توجه به اینکه ممکن است باکتری ها از زمان شکوفه زدن میوه روی درخت وجود داشته باشند، بعد از شستن دو سر میوه را ببرید.

۷. برگ های بیرونی کلم و کاهو را دور بریزید.

۸. ظرف ها را ضدعفونی کنید. تخته آشپزخانه و سطوحی که مواد غذایی با آنها تماس داشته اند، با آب گرم و صابون بشویید زیرا باکتری ها ممکن است از یک غذا به غذای دیگر منتقل شوند. برای ضدعفونی کردن نیز از یک قاشق چایخوری محلول سفیدکننده در یک لیتر آب استفاده کنید. در مورد وسایلی که با گوشت خام در تماس اند این محلول باید حدود ۱۰دقیقه روی سطح مورد نظر باقی بماند.

۹. گوشت خام را جدا و در کیسه پلاستیکی نگه دارید و مراقب باشید خونابه آن روی میوه ها و سبزی هایی که خام مصرف می شوند، نریزد.

۱۰. برای بریدن و خردکردن گوشت، میوه و سبزی از چاقوی جدا استفاده کنید.

۱۱. دمای سرد از تکثیر بسیاری باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند بنابراین همواره میوه، سبزی و سایر غذاهای فاسدشدنی را در ظرف تمیز دردار در یخچال و در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

منبع : زن روز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha