سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پزشکانی که بیش از حد معمول داروی خارجی و بیگانه را برای بیمارانشان تجویز کنند، شائبه زد و بند آنها با شرکت‌های خارجی به وجود می‌آید و با این افراد برخورد قضایی، ارشادی و رسانه‌ای می‌شود.

عباس حاجی آخوندی در گفت‌وگو با فارس، افزود: کمبود دارو در کشور چندان زیاد نیست و اگر کمبودی هم وجود دارد بیشتر مربوط به داروهای خارجی و بیگانه است که مشابه آنها با کیفیت مناسبت در داخل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در این حوزه مربوط به کمبود ارز دارویی بود که خوشبختانه از اواخر اردیهشت امسال با تغییر نرخ ارز و تخصیص آن حل شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیشتر داروهایی که اکنون گفته می‌شود کمبود دارند، الزاماً نیازی به واردات آنها در کشور نیست، زیرا نمونه تولید داخل آن دارو که آزمایشهای بالینی را گذارنده و کیفیت مناسبت دارد، در کشور وجود دارد.

وی افزود: با این حال افرادی که اصرار دارند از نمونه خارجی این داروها استفاده کنند،امکان واردات این داروها با ارز آزاد وجود دارد. داروهای زیادی وجود دارد که مثلاً 10 کارخانه دارویی در کشور آن را تولید می‌کنند ولی باز هم عده‌ای علاقه دارند از نمونه خارجی و بیگانه آن استفاده کنند.

وی افزود: به هر حال امکان واردات این داروها با ارز آزاد وجود دارد تا علاقه‌مندان این داروها مجبور نباشند از بازار آزاد و قاچاق این داروها را تهیه کنند.

حاجی آ‌خوندی ادامه داد: مصرف کننده دارو در هر صورت پزشک است که دارو را تجویز می‌کند و نه بیمار و نه داروساز در واقع مصرف کننده دارو نیست، بنابراین اگر مشاهده شود که پزشکی بیش از حد معمول از یک داروی بیگانه در نسخه‌هایش تجویز کرده است، وزارت بهداشت با او برخورد می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخورد وزارت بهداشت هم به صورت برخورد قضایی، هم ارشادی و هم رسانه‌ای خواهد بود . البته وزارت بهداشت قاضی یا راشد خوبی نست و پزشکان متخلف ابتدا دعوت می‌شوند و از آنها درباره علت تجویز زیاد یک دارو سؤال می‌شود و اگر توضیحات آنها قانع کننده نبود برای برخورد قانونی به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است مشاهده شود یک متخصص مغز و اعصاب برای اکثر بیمارانش از یک نوع داروی خاص بیگانه تجویز کرده است، مگر می‌شود که همه بیماران با یک داروی خاص درمان شوند، در این صورت شائبه زد و بند آن پزشک با شرکت دارویی خارجی ایجاد می‌شود و آن پزشک باید توضیح دهد که چرا مثلاً 5میلیارد تومان از یک داروی خاص در عرض 6 ماه تجویز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha