سلامت نیوز : مرکز افکارسنجی سلامت ایران (IHPA) در جدید‌ترین نظرسنجی خود که به سفارش انجمن اسلامی پزشکان ایران انجام شده رویکردهای انتخاباتی جامعه پزشکی کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است براساس نتایج این نظرسنجی ۶۳درصد از اعضای جامعه پزشکی پاسخگو به سوالات اعلام کرده‌اند که به دکتر علی اکبر ولایتی تنها کاندیدای پزشک این دوره انتخابات رای خواهند داد و مهم‌ترین درخواست جامعه پزشکی از دولت دکتر ولایتی را اصلاح تعرفه‌های خدمات پزشکی دولتی و خصوصی دانستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ در این نظرسنجی که خردادماه سال جاری از بین ۲۵۸ نفر از اعضای جامعه پزشکی اعم از اعضای مجمع عمومی و رؤسای سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور اساتید برجسته پزشکی و... به صورت تلفنی انجام شده و نتایج زیر به دست آمده است.

نزدیک به ۶۰ درصد از اعضای جامعه پزشکی شرکت کننده در این نظرسنجی، میزان مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات آتی ریاست جمهوری را بیش از ۵۰ درصد اعلام نموده‌اند، ۲۲ درصد ازآنان این مشارکت را بین ۲۵ تا ۵۰ دررصد و ۱۸ درصد نیز آنرا کمتر از ۲۵ درصد پیش بینی نموده‌اند.

۵۰درصد پاسخگویان، به میزان زیاد و بسیار زیاد پیگیر اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هستند و ۳۴ درصد نیز این خبر‌ها را به طور متوسط دنبال می‌کنند. ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اخبار انتخاباتی را کم یا بسیار کم پیگیری می‌کنند.

همچنین ۱ / ۴۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی برنامه‌های تولیدی صدا و سیما را برای دریافت اخبار و وقایع انتخاباتی ترجیح داده‌اند، ۴ / ۱۳ درصد از آنان وب سایت‌های خبری داخلی، ۱۱ درصد کانال‌های ماهواره‌ای و ۵ / ۳۱ درصد نیز از سایر روش‌های ارتباطی برای کسب اطلاعات و برنامه‌های انتخاباتی سود جسته‌اند.

۴۹ درصد اعضای جامعه پزشکی شرکت کننده در این نظرسنجی، در پاسخ به این پرسش که بر چه مبنایی به کاندیدای مورد نظر خود رای خواهید داد؟ سوابق فردی و تخصص کاندیدا را گزینه اول اعلام کرده‌اند. ۶ / ۲۷ درصد شعار‌ها و برنامه‌های نامزد‌ها، ‌ ۵ درصد حمایت از یک طیف سیاسی و ۳ درصد نیز مباحث مطرح شده در مناظره‌ها را ملاک و معیار انتخابات کاندیدای مورد نظر خود اعلام کرده‌اند.

۴۳ درصد از اعضای جامعه پزشکی، ایجاد ثبات و آرامش در کشور را مهم‌ترین اولویت برنامه‌های رئیس جمهور آینده عنوان کرده‌اند، ۲۶درصد از آنان بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال را اولین اولویت دانسته‌اند. ۱۱ درصد بهبود حوزه سلامت و آموزش و ۶ درصد نیز مبارزه با مفاسد اقتصادی را اولویت اول برنامه رئیس جمهور آینده اعلام کرده‌اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی، ۵۲ درصد از اعضای جامعه پزشکی شرکت کنند دراین نظرسنجی، میزان آشنایی و اطلاع از برنامه‌های دکتر ولایتی در حوزه سلامت را زیاد و بسیار زیاد اعلام کرده‌اند. ۳۲ درصد از آنان به طور متوسط با این برنامه‌ها آشنایی داشته و ۱۶ درصد نیز اطلاع کمی از این برنامه‌ها داشته‌اند.

در پرسش بعدی، اولویت اصلی برنامه‌های ولایتی در حوزه سلامت مورد سوال قرار گرفت که براساس نظرات اعضای جامعه پزشکی، اصلاح تعرفه خدمات پزشکی در بخش دولتی و خصوصی مهم‌ترین اولویت این برنامه‌ها در حوزه سلامت معرفی شد.

همچنین شرکت کنندگان در نظرسنجی حمایت جدی از حرف مختلف جامعه پزشکی و اجرای منطقی خدمات پزشکی، درمان رایگان برای همه حمایت جدی از بومی سازی تولید دارو توچه جدی به اصل تقدم پیشگیری و بهداشت و درمان، کمک به استقلال اداری و مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی و کمک به ارتقای امور معیشت و رفاه دانشجویان را به ترتیب اولویت‌های دوم تا هفتم برنامه‌های دکتر ولایتی در حوزه سلامت اعلام کرده‌اند.

در آخرین پرسش این نظرسنجی ۶۳ درصد از اعضای جامعه پزشکی اعلام کرده‌اند که به عنوان یک عضو جامعه سلامت کشور به آقای دکتر علی اکبر ولایتی (تنها کاندیدای پزشک این دوره از انتخابات ریاست جمهوری) رای خواهند داد.

شایان ذکر است کلیه اطلاعات و فرم‌های این نظرسنجی در انجمن اسلامی پزشکان محفوظ می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha