سلامت نیوز : رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: حدود دو هفته است که بیماران تالاسمی ساکن در تهران هیچ گونه داروی تزریقی ایرانی و خارجی به دستشان نرسیده است.

مجید آراسته در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این مطلب گفت: ۲۵۰ هزار ریال داروی تزریقی خارجی بیماران تالاسمی به نام "دسفرال" وارد کشور شده اما هنوز توزیع نشده است.

وی درباره عدم توزیع داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی تصریح کرد: به دلیل عدم قیمت گذاری و عدم اختصاص بودجه مناسب برای یارانه دارو این توزیع هنوز صورت نگرفته است.

آراسته تصریح کرد: شرکت وارده کننده دارو اعلام کرده است تا زمانی که ارز دارو مشخص و دارو قیمت گذاری نشود نمی‌توانیم دارو را توزیع کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت وارد کننده دارو باید ما به التفاوت ارز را به حساب بانک مرکزی واریز تا بتواند دارو را ترخیص کند، افزود: از آنجایی که روایت‌های مختلفی از اختصاص ارزبه دارو وجود دارد معلوم نیست که دارو با ارز مرجع و یا ارز آزاد باید توزیع شود.

رئیس انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: به همین دلیل قیمت دارو‌ها هنوز مشخص نیست و شرکت وارد کننده دارو از توزیع آن خودداری می‌کند.

آراسته ادامه داد: شرکت‌های وارد کننده دارو نمی‌دانند دارو را باید با چه قیمتی توزیع کنند این درحالی است که باید قیمت را به بیمه‌ها اعلام کنند و اصلا مشخص نیست که آیا باید بیمار این هزینه را از جیب بپردازد یاخیر.

وی با اشاره به افزایش قیمت ۴ تا ۵ برابری داروی تالاسمی با حذف ارز مرجع گفت: با توجه به مشکلات تورمی که وجود دارد تهیه دارو با نرخ ارز آزاد برای بیماران تالاسمی مشکل است.

آراسته در مورد وضعیت داروهای تالاسمی تولید داخل نیز گفت: شرکت "جابر بن حیان" فعلا تولید داروی خود را برای بیماران تالاسمی متوقف کرده و شرکت "روناک" دارو نیز اعلام کرده است از هفته آینده تولید دارو برای بیماران تالاسمی را آغاز می‌کند و طی دو هفته ۵۰۰ هزار ریال دارو تولید خواهد کرد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران تصریح کرد: حتی اگر ۵۰۰ هزار ریال داروی بیماران تالاسمی تامین شود عملا مصرف یکماه بیماران را هم پوشش نخواهد داد.

وی در مورد توقف تولید دارو در داخل نیز گفت: به دلیل مسائل ارزی، تحریم و اینکه ماده اولیه دارو از خارج به اندازه کافی وارد نشده این مشکلات ایجاد شده است.

آراسته با تاکید بر اینکه بیماران تالاسمی به ویژه بیماران ساکن تهران با کمبود دارو مواجه هستند، افزود: متاسفانه بیماران تالاسمی که در تهران هستند حدود دو هفته است که هیچ گونه داروی تزریقی ایرانی و خارجی گیرشان نیامده است.

وی تصریح کرد: طی ده روز گذشته تماس‌های زیادی از سوی بیماران وخانواده‌های بیماران تالاسمی ساکن تهران درزمینه نبود دارو داشتیم از همین رو از وزارت بهداشت می‌خواهیم در این زمینه اقدام عاجلی انجام دهد.

آراسته در مورد وضعیت داروی بیماران تالاسمی در استان‌های دیگر گفت: به دلیل ذخیره دارویی که در استان‌های دیگر وجود داشته است بیماران در آنجا با مشکلات بیماران تالاسمی ساکن تهران مواجه نیستند.

وی در مورد عوارض نبود دارو برای بیماران تالاسمی اشاره کرد و افزود: عارضه قلبی مهم‌ترین عارضه‌ای است که این بیماران را به دلیل عدم مصرف دارو تهدید می‌کند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران خاطر نشان کرد: آهن اضافه‌ای که در بدن این بیماران رسوب می‌کند اختلافات غدد و ایجاد مشکل در رشد وبلوغ آن‌ها، پوکی استخوان و مشکلات پوستی برای این بیماران ایجاد کند.

آراسته با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و جلب توجه مسئولان به این امر گفت: اگرچه حضور در انتخابات وظیفه ملی است اما در کنار آن امور جاری مملکت باید طبق روال صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha