سلامت نیوز : تشکلهای غیر دولتی در حوزه های مختلف اجتماعی، معلولان، آسیبهای اجتماعی، کودکان ، زنان و... در نشستی مطالبات خود را از رئیس جمهور آینده مطرح کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ بهمن کشاورز یکی از نمایندگان کانون وکلا و تشکلهای مردمی در این نشست که با حضور نمایندگان کاندیدهای ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: کانون وکلا هنوز یک سازمان غیر دولتی اجتماعی است. ما به اعلامیه های جهانی حقوق بشر و میثاقین  ملحق شده ایم. خواسته ما از کاندیدای ریاست جمهوری این است که آنها بتوانند این حداقل ها را حفظ نمایند. دل من به حال رئیس جمهور آینده می سوزد اگر بخواهد اصول و برنامه های انجام نشده در قانون اساسی  را پیاده کند.

فرشید یزدانی فعال حقوق کودک نیز در ادامه نشست به بیان مطالبات حوزه کودک پرداخت و گفت: تنها یکی دو کاندیدا در برنامه های خود، یکی دوبرنامه اجتماعی را گنجانده اند و این در حالیست که هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری برای کودکان برنامه ای ارائه نکرده اند. حال آنکه کودکان یک سوم جمعیت مارا تشکیل می دهند.

وی افزود: کودکان در حوزه قدرت هیچ نقشی ندارند چون حق رای ندارند و چون نقشی ندارند به آنها توجه نمی شود و در واقع باید گفت حلقه ضعیف مسائل اجتماعی هستند که آسیب می بینند از سوی دیگر مفهوم کودکی در حوزه سیاست های کلان اجتماعی نادیده گرفته شده و مغفول مانده و آسیب جدی می بیند.

یزدانی با اشاره به ذکر شدن مطالبات حوزه کودکان در بیانیه گفت: مهمترین مساله خشونت علیه کودکان است. گزارش های صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان از پنج برابر شدن کودک آزاری خبرمی دهد. ضمن اینکه تنها آمار منتشر شده رسمی در این زمینه مربوط به 6 ماهه اول سال 89 و آن هم از سوی اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی است که از وقوع 144 هزار کودک آزاری خبر می داد و این ها همه مبین این نکته است که 80 درصد کودکان ما به نوعی دچار آسیب هستند این آسیب ها شامل تحقیر کلامی، تنبیه بدنی وآزار جنسی و.. است.

این فعال حقوق کودک در ادامه گفت: مطالبات دیگر ما در حوزه آموزش است. درحال حاضر ما 1.5 میلیون کودک خارج از چرخه تخصیل داریم که کودکی آنها رو به اضمحلال و نابودی است.حوزه سلامت با توجه به رشد روزافزون فقر دچار مخاطرات جدی است. به خصوص در زمینه کودکان خارج از چرخه تحصیل و کودکان کار و خیابان. مطالعاتی در وزارت بهداشت نشان می دهد ضریب ایکس در کودکان کار و خیابان 45 برابر بیشتر از نرم جامعه است.

وی افزود: درحال حاضر یک میلیون کودک ازدواج کرده و 40 هزار کودک بیوه در جامعه ما به سر می برند که آسیب پذیری شان از مناسبات اجتماعی بالاست.

یزدانی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه کنترل خشونت مربوط به فضای عمومی آموزش و پرورش گفت: خشونت در مدارس ما ترویج می شود و حتی در بهترین مدارس تهران از سوی معلم ها در قالب خشونت کلامی و تحقیر اعمال می شود.

وی در ادامه توجه به مهارت های زندگی، مشاوره افراد خشونت دیده را از دیگر برنامه هایی برشمرد که ضروری است به آنها توجه شود و گفت: برنامه بعدی برنامه کاهش فقر کودکی است چنانچه در اعلامیه های یونیسف هم آمده است که اگ بخواهید فقر را در جامعه از بین ببرید باید از کودکی شروع کنید.

محمد درویش به عنوان نماینده فعالان و سمن های محیط زیست در این همایش گفت: رتبه کشور ما در ابتدای روی کار آمدن دولت نهم از نظر شاخص سرزمین شاد 27 بوده که اکنون به رتبه ی 78 نزول پیدا مرده ایم در ابتدای سال 84 رتبه ی ایران از نظر عملکرد محیط زیست 51 وده که الان به 114 رسیده است و این نشانه بحران است.

وی افزود: یکی از مهم ترین دلایل بحران هایی که در خال خاطر وجود دارد بحران افت پساب زیرزمینی است که در 70 دشت اصلی به 2 متر رسیده و که بحران دریاچه ارومیه که بزرگترین بحران بیابان زایی است  از افت 28 سانتی متری سطح آب زیرزمینی اتفاق افتاده پس اگر در 70 دشت اصلی ما میزان افت آب زیرزمینی به 2متر یا بیشتر رسیده یعنر دریاچه های به مراتب بزرگتری را در طول دو دهی اجیر از دست داده این و چدن نمی بینیم متوجه عمق فاجغه نیستیم انتظار من از نامزد ها این است که صراحتا اعلام کنند چخ برنامه ای برای جلوگیری از این فاجعه دارند .

درویش ادامه داد: فاجعه ای که نشان می دهد ایرانیان درطول 25 سال گذشته دجیره ی 1000 ساله آب حود را به بهانه ی خود کفایی در کشاورزی که محقق هم نشد مصرف کرده اند. به گفته ی وی ایران از نظر سرمایه گذاری در کشاورزی در میان 193 کشور چهان رتبه ی 179 را دارد راندمان آبیاری در بحشش کشنورزی مطابق آمار رسمی 35 درصد است اما طزبق تکلیف دولت باید به 42و5 در صد می رسید وزارت جهاد کشاورزی رسما اغلام کرده است ما نمی توانیم به این هدف برسیم چرا که اعتبار 2300 میلیاردی آن محقق نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha