سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 75584

در حالی که هنوز چند ماهی از افزایش 5 برابری قیمت داروهای خاص نمی‌گذرد باز داروی مورد استفاده بیماران خاص تا 4 برابر دیگر افزایش یافت.

بیماران خاص دوباره نقره‌داغ شدند
سلامت نیوز : در حالی که هنوز چند ماهی از افزایش 5 برابری قیمت داروهای خاص نمی‌گذرد باز داروی مورد استفاده بیماران خاص تا 4 برابر دیگر افزایش یافت. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأیید این خبر این افزایش چند باره قیمت را اتفاقی طبیعی و به علت وجود تورم در اقتصاد کشور می‌داند.

شهلا میرگلوی بیات به «حمایت» می‌گوید: اکنون داروی بیماران با ارز آزاد به کشور وارد می‌شود و تنها زمزمه‌هایی مبنی بر اختصاص ارز مرجع به آن شنیده می‌شود. البته او معتقد است که با دادن ارز مرجع به دارو ممکن است قیمت‌ها تا حدی کاهش داشته باشد اما زمان رسیدگی به این موضوع را پس از اتمام انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر می‌داند. این در حالی است که عبدالرحمان رستمیان، عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس از افزایش قیمت دارو ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و پرداخت یارانه دارو را کمک به بیماران می‌داند.

باز هم افزایش قسمت داروی ام.اس
یکی از بیماری‌های آزاردهنده که هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد بیماری‌ام.‌اس است. این بیماری با تحت تأثیر قرار دادن قسمت اعصاب بدن منجر به فلج تدریجی می‌شود.
سارا بیمار مبتلا به ام.اس در گفت‌وگو با «حمایت» بیان می‌کند: یکی از داروهای تزریقی که برای کنترل بیماری از آن استفاده می‌کنیم داروی بتافرن است که قیمت آن به طور غیرقابل باوری افزایش داشته است.

او می‌گوید: سال گذشته این دارو را در حدود 200 هزار تومان خریداری می‌کردیم که امسال به 400 هزار تومان رسید.این بیمار ادامه می‌دهد: متأسفانه خرداد امسال که برای خرید دارو به داروخانه مراجعه کردم مسئول توزیع دارو قیمت آن را با 4 برابر افزایش قیمت، یک میلیون و 600 هزار تومان عنوان کرد وقتی علت افزایش قیمت را جویا شدم او دلیل آن را ورود دارو با ارز مبادلاتی دانست.

افزایش قیمت بتافرن را تایید شد
از آنجا که همه بیماران مبتلا به یک بیماری خاص می‌توانند از طریق انجمن‌ها مورد حمایت باشند بنابراین این مکان‌ها یکی از نقاط امید برای این بیماران محسوب می‌شود تا به آنان در اوضاع سخت یاری برسانند. یک مددکار انجمن ام.اس در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار می‌کند: قیمت داروهای بیماران ام .اس در یک ماه اخیر افزایش داشته است.

«طاهره محمدی» دلیل این وضع را وارد کردن دارو با ارز مبادلاتی می‌داند و می‌گوید: بیمارانی که به این دارو نیاز دارند می‌توانند با مراجعه به انجمن در لیست دریافت کنندگان دارو ثبت نام کنند.

او خاطرنشان می‌کند: بسیاری از بیماران توانایی پرداخت این هزینه را ندارند زیرا هر یک از بیماران با توجه به شرایط جسمی چندین داروی خوراکی و تزریقی استفاده می‌کنند که با توجه به این افزایش قیمت ممکن است هر ماه تا 2 میلیون تومان نیز برای دارو پرداخت کنند.

این مددکار با بیان این که مددکاری انجمن ام.اس به بیماران نیازمند در خرید دارو کمک می‌کند، می‌گوید: با توجه به وضع مالی بیمار مددکاری با معرفی بیمار مقداری از هزینه با کمک خیران تأمین می‌کند.

از ارز مبادلاتی خبری نیست
همان طور که می‌دانید چند وقتی می‌شود افزایش قیمت دلار اوضاع اقتصادی را دگرگون کرده است و این موضوع بر قیمت اجناس مختلف و داروی وارداتی تأثیر مستقیم داشته است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به «حمایت» می‌گوید: افزایش قیمت دارو با توجه به تحریم‌ها و تورم در کشور موضوعی عادی است. شهلا میرگلوی بیات ادامه می‌دهد: مواد اولیه داروها از خارج وارد می‌شود که در گذشته این واردات با ارز هزار و 200 تومان صورت می‌گرفت، اما اکنون اگر بخواهیم داروها را با ارز مبادلاتی وارد کشور کنیم باید هر دلار را به قیمت 2 هزار و 500 تومان محاسبه کنیم که این موضوع بر قیمت دارویی که در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تأثیر مستقیم خواهد داشت. او می‌افزاید: البته ناگفته نماند در حال حاضر هنوز ارز مبادلاتی به داروها تعلق نگرفته است و تنها زمزمه این موضوع شنیده می‌شود.

تخصیص 2 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه به دارو
افزایش قیمت دارو یکی از موضوع‌های مهم است که در قانون یارانه برای آن پیش بینی شده است.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با ابراز بی‌اطلاعی از افزایش قیمت دارو به «حمایت» توضیح می‌دهد: امسال مبلغ 2 هزار و 200 میلیارد تومان به عنوان یارانه دارو در نظر گرفته شده است که البته اعضای کمیسیون معتقدند که باید 3 هزار میلیارد تومان باشد. عبدالرحمان رستمیان تصریح می‌کند: یارانه دارو برای پرداخت تفاوت قیمت مواد اولیه و داروی وارداتی است. او می‌گوید: البته هنوز تصمیمی درباره نحوه پرداخت یارانه به بیماران گرفته نشده است که در جلسه‌های بعدی مجلس شورای اسلامی به این موضوع می‌پردازیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه نیز یادآور می‌شود که در چند ماه اخیر کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی درگیر تصویب بودجه بودند. به همین دلیل تصمیم گیری دوباره برخی موضوعات دوباره به تعویق افتاده است. به گفته میرگلوی بیات این روزها همه مسئولان کشور به نوعی درگیر موضوع انتخابات ریاست جمهوری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha