سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 75589
سلامت نیوز : تربیت درلغت به معنای رشد و نمو است و در اصطلاح به معنای پروراندن استعدادهای درونی. اسلام تربیت کودک را بسیار مهم شمرده و در این خصوص برای سنین مختلف عمر او توصیه‌هایی دارد که مراعات آن در تربیت جسمی و روحی آینده کودک بسیار تاثیر گذار بوده و از طرفی برکت این تربیت دینی سبب افتخار والدین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چهار دیواری ؛ از نظر اسلام تعلیم و تربیت کودک، گام به گام انجام می‌گیرد و اگرچه معلم و مدرسه و امکانات دیگر به کمک خانواده می‌شتابد اما اولین گام را خانواده بر‌می‌دارد و تا آخرین گام باید همراه کودک و نوجوان باشد.

3 دوره در تربیت جنسی کودک

حجت‌الاسلام نصیرعابدینی، کارشناس ارشد روان‌شناسی یکی از جنبه‌های حساس تربیت کودک را تربیت جنسی و پرورش او براساس حیا و عفت عنوان می‌کند و می‌گوید: سفارش اسلام برای تربیت جنسی کودک به سه دوره مهم زندگی او یعنی دوره پیش از سن تمیز، دوران سن تمیز و دوره بلوغ و پس از آن مربوط می‌شود و می‌افزاید مهم ترین توصیه اسلام برای تربیت جنسی کودک در دوره پیش از سن تمیز پوشیده نگه داشتن عمل زناشویی از دید کودک است.

کودک را از محرک‌های جنسی دور کنید

اما این روان‌شناس دوران سن تمیز را ـ یعنی سنی که کودک بتواند میان خوب و بد تفاوت قائل شود ـ دورانی مهم‌تر دانسته و دور نگه داشتن کودک ممیز از هر گونه عامل برانگیزنده جنسی همچون مشاهده ابراز احساسات شدید والدین به یکدیگر، تماشای فیلم‌ها و تصاویر محرک ماهواره‌ای، پوشیدن لباس‌های تنگ و بدن‌نما، بازی‌های تحریک‌کننده رایانه‌ای وخواندن نوشته‌های موجود در برخی کتب و مجلات یا ورود به سایت‌های غیرمجاز و خواندن هرزنامه‌ها را از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌داند و همچنین اضافه می‌کند در این دوران بهتر است افراد بالغ از بوسیدن کودکان جنس مخالف بپرهیزند. بوسه‌ بر چهره و درآغوش گرفتن‌ کودک از سوی آشنایان اگرچه در آغاز هیچ مساله‌ای پدید نمی‌آورد اما تکرار و افراط در آن ممکن است همراه با لذت‌جویی یا تحریک جنسی کودک باشد. به همین دلیل ضروری است این گونه روابط تحت ضابطه درآید.

اتاق خواب کودک را جدا کنید

نکته مهم دیگری که عابدینی در تربیت جنسی کودک در دوران تمیز توصیه می‌کند آن‌که والدین باید بستر خواب خود و همچنین فرزندان را از یکدیگر جدا کنند.

او به سخن رسول خدا(ص) اشاره می‌کند که می‌فرمایند بستر خواب پسر و پسر، پسر و دختر و دختر و دختر را به هنگام ده سالگی از هم جدا کنید و می‌افزاید آموزش رعایت حد و مرز معاشرت با جنس مخالف، آداب طهارت و حفظ پوشش هم مربوط به این دوران می‌شود و بهتر است در این زمینه مادر آموزش دختر را بر عهده گیرد و پدر عهده‌دار آموزش پسر باشد.

همچنین او تصریح می‌کند: رعایت پوشش و آرایش مناسب از سوی والدین در حضور فرزندان و اجازه خواستن فرزند برای ورود به اتاق خواب در اوقات خلوت والدین از دیگر توصیه‌های اسلام است.

حجت‌الاسلام عابدینی هدف از این دستور را پیشگیری از روبه‌رو شدن کودک با صحنه‏های جنسی و پیامدهای آن مطرح می‌کند و می‌افزاید: از منظر آیات قرآنی کودکانی که به حد بلوغ نرسیده‌اند باید در سه وقت از والدین اجازه بخواهند؛ پیش از نماز صبح، در نیمروز هنگامی که لباس‌های خود را بیرون می‌آورند و بعد از نماز عشا. این سه وقت برای پدر و مادر خصوصی است و علت اصلی آن که خداوند در قرآن در سه وقت برای ورود به اتاق خواب پدر و مادر اجازه ورود گذاشته این است که در این سه زمان والدین پوشش مناسبی ندارند. پس در غیر این اوقات رعایت پوشش مناسب از سوی والدین ضروری است. این را هم بدانید پوشش و آرایش نامناسب والدین بویژه مادر در برابر دید کودک می‌تواند موجب انحرافات رفتاری و اخلاقی فرزند شده و زمینه‌ساز انحراف اخلاقی او در آینده شود.

هوشیاری جنسی کودک امروز بیشتر شده است

براساس تحقیقات انجام شده بیشتر دختران کوچک و نابالغی که در خانوادهایی بی‌بند و بار زندگی می‌کنند، به جای فعالیت‌های ورزشی و درسی به دنبال زیبایی و جذابیت و الگوبرداری از فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای هستند. اغلب این دختران به دلیل آن‌که دارای اندام نابالغ جنسی هستند، دچار افسردگی، کم‌اشتهایی، اضطراب و در نهایت بیدار شدن میل جنسی زود هنگام شده و مبتلا به بلوغ زودرس می‌شوند. خوب است بدانید بلوغ زودرس از پیامدهای مخرب و درازمدتی است که موجب از هم گسیختگی خانواده‌ها و ناتوانی در برقراری ارتباط جنسی سالم می‌شود.

به فکر ازدواج فرزندان باشید

حجت‌الاسلام عابدینی دوره سوم تربیت جنسی کودک از دیدگاه اسلام را به دوره بلوغ و پس از آن مربوط می‌داند و اظهار می‌کند: وظیفه مهم پدر و مادر در این مرحله آماده کردن تدریجی فرزندان برای ازدواج است.

او می‌گوید والدین باید برای تعدیل غریزه جنسی فرزند و پاسخ مناسب به این غریزه که در این سن به اوج خود می‌رسد، موانع ازدواج را برطرف کرده و زمینه این کار را فراهم کنند تا پاسخ مناسبی به غریزه جنسی تشدید یافته فرزند باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha