سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 75591

در حالی كه عضو فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از افزایش اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه خبر داده و اعلام كرده است قرار است آب با استفاده از تکنولوژی روز از حوضه آبریز ارس به دریاچه ارومیه آورده شود و چینی ها در این امر به ایران كمك خواهند كرد.

تصمیمات جدید برای احیای دریاچه ارومیه
سلامت نیوز : در حالی كه عضو فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از افزایش اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه خبر داده و اعلام كرده است قرار است آب با استفاده از تکنولوژی روز از حوضه آبریز ارس به دریاچه ارومیه آورده شود و چینی ها در این امر به ایران كمك خواهند كرد، مشاور وزیر نیرو هم از برنامه‌ریزی برای انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه خبر داده و می گوید: با تکمیل مجوزهای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، اجرای این طرح امسال در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ بحث پیرامون احیای دریاچه ارومیه دیروز داغ بود چرا كه معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری با اشاره به اینکه باید هر سال برابر 3 میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه تامین شود، گفت: هم‌اکنون این دریاچه با کمبود ۱۵ میلیارد مترمکعبی آب روبه‌رو است. احمد‌علی کیخا با بیان اینکه در اصل 50 قانون اساسی به صراحت آمده است که محیط‌زیست در اولویت برنامه‌های توسعه کشور قرار گیرد، گفت: از این رو باید گفت با پذیرفتن این قانون محیط‌زیست نیز باید جزو برنامه‌های اصلی دولت باشد اما با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که تاکنون اجرا شده، باید گفت آنطور که باید از محیط‌زیست حفاظت و صیانت نشده است.

وی یادآور شد: از جمله چالش‌های اصلی محیط‌زیست می‌توان به افزایش گرد و غبار، شور شدن آب‌های زیرزمینی، خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، کم شدن حاصلخیزی خاک‌ها و آلودگی آب و هوا اشاره کرد. معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست اضافه کرد: وظیفه اصلی سازمان محیط‌زیست کشور حفظ و صیانت از منابع طبیعی و گونه‌های گیاهی و جانوری است.

البته این سازمان تا حدی در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است، در صورتی که اگر اقدامات این سازمان نبود هم اکنون بسیاری از مناطق و منابع طبیعی کشور تخریب شده بود چرا‌که بهره‌وری‌ها مطابق با توان محیط‌زیست نبوده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 4/10 درصد مساحت کشور تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست است، اظهار داشت: مقرر شده است تا سال 2020 این عدد به 17 درصد افزایش یابد.

کیخا اذعان داشت: محدودیت‌هایی که در حوزه صیانت از محیط‌زیست وجود دارد باعث شده آنطور که باید به اهداف خود نرسیم. وی از جمله محدودیت‌های موجود در این حوزه را کمبود بودجه تخصیصی به این سازمان عنوان کرد و افزود: سال گذشته بودجه‌ای معادل 18/0 درصد از کل اعتبارات کشور به محیط‌زیست اختصاص داده شد، این در حالی است که در سال جاری بودجه این سازمان به 14/0 درصد کاهش یافت. کیخا در ادامه با ابراز نگرانی از خشک شدن دریاچه ارومیه افزود: متاسفانه بهره‌برداری‌ها در حوزه‌های بالا دست این دریاچه روند خشک شدن آن را تسریع کرده است. وی در پایان با تاکید بر ضرورت تشکیل دادگاه محیط‌زیست، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طی بازرسی صورت گرفته در منطقه لواسانات، حدود 700 پرونده زیست محیطی در نوبت دادرسی قرار دارد.

افزایش اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه

با این وجود عضو فراکسیون محیط‌زیست درباره طرح نجات دریاچه ارومیه گفت: اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه افزایش یافت و قرار است آب با استفاده از تکنولوژی روز از حوضه آبریز ارس به دریاچه ارومیه آورده شود. کمال‌الدین پیرموذن، اظهار داشت: به دلیل اینکه آب دریاچه ارومیه کم شده و احداث سد صورت گرفته و چاه‌های متعدد حفر شده است، برای نجات آن باید فکری می‌کردیم که در این راستا قرار است چینی‌ها این تکنولوژی را به ایران بیاورند و این موضوع عملی شود. عضو فراکسیون محیط‌زیست به تسنیم گفت: امیدواریم با این اقدام دریاچه ارومیه احیا شود و مشکلات کمبود آب کشاورزی در منطقه از بین برود.

وضعیت وخیم 40 تالاب كشور

از سوی دیگر مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰ تالاب کشور در آستانه خشکی ۲۰ تا ۷۰ درصد قرار دارند، گفت: میزان خشکی تالاب‌های گاوخونی و پریشان به ترتیب برابر ۹۰ و ۸۰ درصد است. ناصر مقدسی نیز در نشست خبری با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 850 هزار هکتار منطقه به دبیرخانه شورایعالی محیط‌زیست برای افزایش وسعت مناطق حفاظت شده کشور پیشنهاد شده است، اظهار داشت: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی با افزوده شدن این مقدار به مناطق حفاظت شده کشور، مخالفت کردند. مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست افزود: در حال حاضر برخی از تالاب‌های کشور از طریق آب‌های تحت ارضی، سطحی و همچنین از طریق آب‌های ورودی رودخانه‌ها تغذیه می‌شوند.

مقدسی با اعلام اینکه تالاب گاوخونی جزو تالاب‌هایی است که با بیشترین درصد خشکی روبه‌رو است، ادامه داد: در رابطه با احیای این تالاب جلسات متعددی با مقامات استانی و وزارت نیرو برگزار شد و درباره سناریوهایی که برای مرطوب کردن این تالاب وجود داشت، بحث و تبادل نظر شد. وی با بیان اینکه منابع مالی تکافوی حفاظت و صیانت از تالاب‌های کشور را نمی‌دهد، افزود: از سال گذشته تا پایان تیر‌ماه سال جاری اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در اختیار 20 استان کشور به منظور احیای تالاب‌ها تخصیص داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha