سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 75593
سلامت نیوز : 40 تالاب کشور در آستانه خشکی ۲۰ تا ۷۰‌درصدی قرار دارند و میزان خشکی تالاب‌های گاوخونی و پریشان به ترتیب برابر ۹۰ و ۸۰‌درصد است. ناصر مقدسی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست، دیروز در نشست خبری که در سازمان محیط‌زیست برگزار شد با بیان این‌که هم‌اکنون حدود 850‌هزار هکتار منطقه به دبیرخانه شورای‌عالی محیط‌زیست برای افزایش وسعت مناطق حفاظت‌شده کشور پیشنهاد شده است، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی با افزوده‌شدن این مقدار به مناطق حفاظت‌شده کشور مخالفت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ او با بیان این‌که شدت خشکی تالاب‌ها بستگی به بهره‌برداری آب در حوزه‌های بالادست آن‌ها دارد، گفت: هم‌اکنون 40 تالاب کشور با روند خشکی 20 تا 70‌درصد روبه‌رو است. مقدسی اضافه کرد: بر همین اساس یکی از اهداف اساسی ما احیای این تالاب‌هاست که این امر در برنامه پنجم توسعه به اجرا درخواهد آمد. او با اعلام این‌که تالاب گاوخونی جزو تالاب‌هایی است که با بیشترین‌ درصد خشکی روبه‌رو است، ادامه داد: درباره احیای این تالاب جلسات متعددی با مقامات استانی و وزارت نیرو برگزار شد و درباره سناریوهایی بحث و تبادل نظر شد که برای مرطوب‌کردن این تالاب وجود داشت.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که منابع مالی تکاپوی حفاظت و صیانت از تالاب‌های کشور را نمی‌دهد، افزود: از سال گذشته تا پایان تیرماه سال‌جاری اعتباری بالغ بر 150‌میلیارد ریال در اختیار 20استان کشور به منظور احیای تالاب‌ها تخصیص داده شد. چنان‌که مقدسی می‌گوید میزان خشکی تالاب‌های گاوخونی و پریشان به ترتیب برابر 90 و 80‌درصد است که می‌توان گفت این تالاب‌ها جزو تالاب‌های قربانی کشور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha