سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 75594
سلامت نیوز : جامعه پزشکی از اقشار فرهیخته کشور است که تاکنون در تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی در کنار مردم فعالانه حضور داشته‌اند، این درحالی است که متاسفانه جامعه پزشکی در سال‌های اخیر به نوعی به انفعال و سرخوردگی درونی دچار شده؛ چراکه حجم مطالبات فراوان جامعه پزشکی تاکنون با برون‌دادهای واقعی و اجرایی همراه نبوده و در سالیان اخیر رفتارها با جامعه پزشکی همواره از نگاه بالا به پایین برخوردار بوده و نگاهی جبرآمیز و یک‌طرفه بر مقوله تعامل با پزشکان حاکم بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ بر این اساس مشاهده می‌شود که جامعه پزشکی همواره در سال‌های اخیر به طور اعم مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ به طوری که شاید در دو، سه دهه اخیر کمترین توجهی به خواسته‌های جامعه‌ پزشکی شده است. در مجموع صاحبان اصلی فرآیند پزشکی یعنی جامعه فرهیخته پزشکی کشور، به‌رغم بالندگی‌های فراوان، هیچ‌گاه به عنوان بازیگران و کنشگران اصلی در سیاست‌های خرد و کلان سلامت در نظر گرفته نشده‌اند و کمترین میزان مشارکت‌جویی از صاحبان اصلی فرآیند‌ را در تصمیمات این حوزه شاهد بوده‌ایم.

در مجموع حجم متراکم مطالبات جامعه پزشکی در سال‌های اخیر موجب شده تا نوعی انفعال درونی به عنوان یک رفتار اجتماعی نهادینه‌شده را در جامعه پزشکی کشور شاهد باشیم. متاسفانه در طول حداقل دو دهه اخیر هیچ‌گاه به جامعه پزشکی کشور به عنوان یک فرصت توجه نشده و متاسفانه جامعه پزشکی در تکاپوی پیگیری مطالبات صنفی و حرفه‌ای خود کاملا تنها بوده و در این زمینه حمایت ناچیزی را دریافت کرده است.

در حال حاضر «اشتغال پایدار همراه با کرامت» یکی از بزرگ‌ترین مطالبات صنفی جامعه پزشکی کشور به‌ویژه در نسل جوان است، چرا که امروزه شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از جامعه پزشکی کشور به‌ویژه فارغ‌التحصیلان جوان گروه‌های مختلف پزشکی، از شغلی باثبات، پایدار و شغلی که متضمن آینده و آتیه بدون تردید باشد، برخوردار نیستند.

از طرف دیگر توزیع نامناسب درآمد در جامعه پزشکی طوری بوده که در سال‌های اخیر بسیاری از پزشکان، به‌ویژه پزشکان عمومی از حداقل دریافت‌ها برخوردار بوده‌اند و این امر موجب شده که امروز مشکلات معیشتی، رفاهی و صنفی در زمره مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه پزشکی کشور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha