سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 75599
سلامت نیوز : معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر ۴ / ۱۰ درصد خاک کشور جز مناطق حفاظت شده است که بر اساس قرارداد‌های جهانی تا سال ۲۰۲۰ به ۱۷ درصد در خشکی و ۱۰ درصد در مناطق دریایی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ احمد علی کیخا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بدون شک تمام گونه گیاهی و جانوری در مناطق حفاظت شده وجود ندارند بنا براین برای حفظ آن‌ها نیازمند یک برنامه جامع با همکاری جوامع محلی هستیم.

وی با تاکید بر حفظ محیط زیست اظهار داشت: اصل پنجاهم قانون اساسی بر حفظ محیط زیست تاکید شده و همواره رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید دارند. بنابراین سیاست‌ها و برنامه‌های ما باید به گونه‌ای باشد که منجر به حفظ محیط زیست شود اما تاکنون آن طور که باید نبوده است.

وی ادامه داد: امروزه با چالش‌های زیست محیطی زیادی مانند پدیده گردو غبار، خشک شدن تالاب‌ها و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری مواجه هستیم که بدون شک در نظر نگرفتن ملاحظلات زیست محیطی و غفلت در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این چالش‌ها را به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: امکانات سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد دولتی محدود است بنا براین به تنهایی نمی‌تواند این منابع طبیعی را مدیریت کند از این رو نیازمند همکاری جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کل اعتبارات سال گذشته سازمان محیط زیست ۱۸ صدم درصد کل اعتبارات کشور بود که این میزان در سال جاری به ۱۴ صدم درصد کاهش یافته است. از این رو سازمان محیط زیست که یک نهاد حاکمیتی است نمی‌تواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند.

کیخا با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست جز الویت‌های دولت نیست گفت: متاسفانه این موضوع برای برخی از مردم هم صدق می‌کند و این دسته خود را موظف به حفظ محیط زیست نمی‌دانند که باید با فرهنگ سازی این خلا پر شود.

وی در ادامه به وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی ۵ / ۲ میلیون تن محصولات کشاورزی با مصرف ۵ / ۱ میلیارد متر مکعب آب در حوزه دریاچه ارومیه تولید می‌شد که اکنون این میزان به حدود ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی با مصرف ۵ میلیارد متر مکعب آب افزایش یافته است.

وی افزود: نیاز سالانه آبی دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر ۱۵ میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد. که علت آن احداث سد‌های متعدد در بالا دست دریاچه و استفاده بی‌رویه آب در بخش کشاورزی است.

کیخا اظهار داشت: باید با برنامه ریزی جامع و مدیریت یکپارچه عرصه‌های آبی و تالاب‌ها این اکو سیستم‌های طبیعی را از خطر نابودی نجات دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha