افرادی که بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، برونشیت مزمن، فیبروز ریه و غیره دارند و همچنین افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

ریزگردها قدرت بیماری‌زایی ویروس‌ها را تا 10 برابر افزایش می‌دهند

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است: افراد سیگاری بیشتر در معرض خطرات ناشی از گرد وغبار و ذرات معلق در هوا و ریزگردها هستند و این ذرات عوارض مصرف سیگار را در آنها تشدید می‌کند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: ذراتی که در سال‌های اخیر به طور مرتب وارد آسمان کرمانشاه می‌شوند چنانچه قطری کمتر از پنج میکرون داشته باشند می توانند به راحتی به درون آلوئول‌های تنفسی نفوذ پیدا کنند و عملکرد طبیعی آنها را مختل نمایند.

وی افزود: آلوئول‌های تنفسی با ترشح سورفاکتانت، آنتی بادی و پادتن و برخی سایتوکاین‌ها با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است وارد دستگاه تنفسی شود مقابله می‌کنند که ریزگردها این عملکرد را مختل ساخته و زمینه ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی را فراهم می کنند.

به گفته این پزشک متخصص، ریزگردها با اختلال در عملکرد واحدهای تنفسی، پذیرش ویروس‌ها و باکتری‌ها را بیشتر می‌کنند و قدرت بیماری زایی آنها را 8 تا 10 درصد افزایش می‌دهند.

جانبخش خاطرنشان کرد: ویروس‌هایی که در حالت عادی وارد دستگاه تنفسی می‌شوند معمولا غیرفعال می‌شوند، اما چنانچه دستگاه تنفسی با ریزگردها و ذرات معلق در هوا مشغول باشد ویروس‌ها می توانند قدرت بیماری زایی خود را اعمال کنند.

وی انواع آنفلوانزا، عفونت‌های کلامیدیایی و مایکوپلاسمایی، آنفلوآنزا آدنو ویروسی و غیره را از جمله بیماری‌هایی عنوان کرد که ریزگردها زمینه ابتلا به آن‌ها را فراهم می‌کنند.این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: سندرم‌های تنفسی در زمانی که ذرات معلق در هوا افزایش می‌یابد با خاصیت عود کنندگی و شدت بیشتری خود را نشان می‌دهند.

جانبخش با اشاره به اینکه ذرات خاک موجود در هوا علائم التهاب مجاری تنفسی بزرگ را تشدید می کنند، ادامه داد: افرادی که بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، برونشیت مزمن، فیبروز ریه و غیره دارند و همچنین افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی افزایش علائم حساسیت را از دیگر پیامدهای وجود ریزگردها در هوا دانست.به گفته این متخصص، بیماری‌های عفونی در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است بنابراین افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند باید تا حد امکان از منزل خارج نشوند.

جانبخش یادآوری کرد: استفاده از ماسک‌های دولایه و مرطوب می تواند در کاهش تنفس ذرات گرد وغبار موثر باشد و تا حدی از ورود آلودگی به دستگاه تنفس جلوگیری نماید.این پزشک متخصص با تاکید بر لزوم مصرف مایعات در روزهای آلوده، خاطرنشان کرد: در روزهایی که گرد و خاک زیاد است از مواد غذایی و میوه‌های حساسیت زا نیز باید کمتر استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha