نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه:«هرکدام از کاندیداها که به ریاست جمهوری انتخاب شدند باید ارز مرجع به دارو بدهند.» با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت فعلی و پرداختن وی به کارهای حاشیه ای در وزارت بهداشت تاکید کرد:« وزیر بهداشت آینده باید کسی باشد که برنامه داشته باشد، آدم شجاعی باشد و برای این حوزه تلاش کند.»

رییس جمهور آینده ارز مرجع را به دارو برگرداند/چرا وزارت بهداشت به قانون عمل نمیکند؟
سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه:«هرکدام از کاندیداها که به ریاست جمهوری انتخاب شدند باید ارز مرجع به دارو بدهند.» با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت فعلی و پرداختن وی به کارهای حاشیه ای در وزارت بهداشت تاکید کرد:« وزیر بهداشت آینده باید کسی باشد که برنامه داشته باشد، آدم شجاعی باشد و برای این حوزه تلاش کند.»

دکتر کائیدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« مهمترین برنامه ای که کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری باید در حوزه سلامت داشته باشند اجرای قانون و برنامه پنجساله پنجم توسعه و عمل به سند چشم انداز 1404 برای تبدیل شدن به قدرت اول در منطقه و درست عمل کردن به بودجه سنواتی است، در اینصورت مشکلات این حوزه حل می شود.»

وی ادامه داد:« طبق قانون برنامه پنجم توسعه تمام ایرانی ها باید بیمه شوند در حالی که تاکنون چنین چیزی محقق نشده است همچنین طبق این قانون باید پیاده سازی پزشک خانواده از حاشیه شهرها و مناطق محروم شروع شود اما اکنون اقدام به پیاده سازی این برنامه در تهران و مازندران کرده اند در حالی که شهری مثل تهران از امکانات پزشکی خوبی برخوردار است.»

وی با بیان اینکه از رییس جمهور آینده انتظار معجزه نداریم گفت:« از رییس جمهور آینده انتظار داریم به قانون عمل کند. در قانون پنجم توسعه تاکید بر بیمه شدن تمام ایرانی ها شده، همچنین باید برنامه پزشک خانواده طبق قانون اجرایی شود ما انتظار نداریم که این برنامه یک ساله یا دوساله اجرا شود اما این برنامه حدود ده، بیست سال است که قرار است اجرا شود و نسخه 01، 02 و 03 آن آمده اما عملا هیچی وجود ندارد اگر قانون در حوزه سلامت به درستی اجرا شود این کار شدنی است.»

دکتر کائیدی با اشاره به وضعیت آشفته وضعیت سلامت و بهداشت ادامه داد:« برخی از کاندیداها سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی را 70 درصد اعلام کرده اند در حالی که این سهم اکنون به 80 و حتی 100 درصد رسیده است. باید طوری برنامه پنجم توسعه اجرایی شود که سهم مردم از هزینه های درمانی به 30 درصد برسد تا در برنامه های ششم و هفتم توسعه درمان به طور کلی رایگان شود.»

وی در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت ها و اعلام برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری برای حوزه سلامت از نظر شما برنامه کدام یک از آنها برای حوزه سلامت مهمتر است؟ گفت:« به نظر من کاهش هزینه های درمانی یعنی سلامت مردم که از اهمیت زیادی دارد. روزانه بیماران بسیاری از جمله بیماران سرطانی ، ام اس و ... برای مشکلات هزینه های درمانی اشان مراجعه می کنند.»

کائیدی افزود:«هرکدام از کاندیداها که به ریاست جمهوری انتخاب شدند باید ارز مرجع به دارو بدهند. مردم توان قیمت های بالای دارو را ندارند. آیا حقوق یک کارمند دو برابر شده است که قیمت داروها دو برابر شده است؟ آیا هزینه های درمانی با حقوق کارمندان دولتی همخوانی دارد؟»

وی گفت:« احساس می کنم که کاندیداها بیشتر مسئله شعاری دارند در حالی که باید به میدان مبارزه بیایند و در عرصه ببینند چه می توانند کنند. برنامه های مقطعی برای حوزه سلامت جوابگو نیست، نباید آرمانی فکر کنیم بلکه باید با واقعیت برخورد کنیم.»

کائیدی با بیان اینکه قانون برنامه پنجم توسعه بهترین قانون برای حوزه سلامت است گفت:« طبق قانون برنامه پنجم توسعه سال گذشته 6هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها برای بخش سلامت در نظر گرفته شد اما آیا این محقق شد؟ اگر بودجه سنواتی را که دولت لایحه می دهد و مجلس تصویب می کند اجرایی شود بسیار پیشروی خواهیم داشت.»

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:« در مسئله محیط زیست آیا توانسته ایم کاری کنیم؟ آلودگی تهران به قدری بالاست که به سلامت مردم ضربه می زند.همراهی قوا با هم می تواند برنامه های ما در حوزه سلامت را پیش برد.»

وی با انتقاد از عدم تجمیع بیمه ها گفت:« برخی از کاندیدها قول تجمیع بیمه ها را داده اند. این مساله در برنامه پنجم توسعه دیده شده است اما با وجودی که سه سال از این برنامه می گذرد اما کدام بیمه ها تجمیع شده است؟ بانک یک نوع بیمه دارد، مجلس یک بیمه دارد دولت یک بیمه دارد، فلان اداره یک بیمه دارد که این مغایر با عدالت است.»

کائیدی ادامه داد:« برنامه پنجم توسعه می گوید تمام بیمه ها باید تجمیع شود اما آیا وزارت بهداشت چنین کرده است؟ متاسفانه وزارت بهداشت در کارهای حاشیه ای است.»

وی در پاسخ به اینکه رییس جمهور آینده باید چه کسی را به عنوان وزیر بهداشت انتخاب کند، گفت:« به نمایندگان مجلس توصیه می کنم که در دور آینده هر وزیری را که رییس جمهوری آینده معرفی کرد، به علم و عمل و ایمان وی توجه داشته باشند نه اینکه کسی بر سر کار آید که همه چیز خود را برای وزیر شدن بدهد.»

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:« وزیر بهداشت باید کسی باشد که برنامه داشته باشد، آدم شجاعی باشد و برای این حوزه تلاش کند. اکنون وزارت بهداشت متاسفانه در کارهای حاشیه ای است و افرادی که دارای قدرت هستند برخی مسائل را به وی القاء می کنند. در حال حاضر آیا دارو و درمان مردم مهمتر است یا جدایی دانشگاه ایران از تهران که کاری غیرقانونی نیز است؟ وزارت بهداشت تنها به مسائل فرعی پرداخته است.»

وی تاکید کرد:« باید کسانی بر سرکارآیند که انسان های عالم و با بصیرت و هوشمند باشند و آدمهایی نباشند که خود را برای ریاست بکشند و همه چیز خود را بدهند تا بشوند وزیر. وزیری می تواند موفق باشد که رییس کابینه به دنبال وی برود نه اینکه خود به دنبال ریاست باشد.»

کائیدی در انتقاد وزیر بهداشت گفت:« من با وزیر بهداشت صحبت کردم که از دکتر احمدی نژاد بخواهید بودجه پزشک خانواده را بدهد درجواب به من گفت "شما بگویید من چرا بگویم!" این وزیر نمی تواند وزیر خوبی باشد و از حق مردم دفاع کند. وزیری که این شجاعت را ندارد و با شرط و شروط بر سرکار آید و بگوید به شرطی وزیر می شوم که چنین امکاناتی راداشته باشم نمی تواند وزیر خوبی باشد.»

وی گفت:« وزیر بهداشت در مصاحبه ای اعلام کرده بود که مجلس به ما اختیار دهد با پزشکان متخلف برخورد کنیم اما من می گویم باید با وزارت بهداشت برخورد کرد که به قانون عمل نمی کند چرا که خود وزارت بهداشت برای این کار قانون دارد، تعزیرات دارد، بازرسی دارد و نظارت دارد.»

کائیدی در پایان گفت:« وزیر بهداشت آینده باید برنامه داشته باشد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha