سلامت نیوز : کپک که به سرعت در همه جا از جمله مکان های گرم و مرطوب تکثیر می شود، با بروز ناراحتی های متعددی از جمله مشکل تنفسی مانند آسم و واکنش های حساسیت زا ارتباط دارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ محققان در بررسی های اخیر خود دریافته اند کپک در بروز علایم سندروم پیش از قاعدگی و افسردگی نیز نقش دارد. این مشکل که اغلب ناشناخته می ماند باعث می شود فرد به خوبی درمان نشود و علایم بیماری شدت پیدا کند و مدت زمان بیماری طولانی تر شود.

نقش کپک در بروز علایم قاعدگی:

علایم سندروم پیش از قاعدگی در هر خانمی ممکن است با دیگران کمی متفاوت باشد. از سوی دیگر هر زنی ممکن است هر ماه علایم متفاوتی داشته باشد. علایم شایع آن ناراحتی گوارشی، نرم شدن سینه، نداشتن تمرکز، بدن درد، افزایش وزن، خستگی مفرط، اضطراب، تغییر خلق و خو، گریه کردن، پرخاشگری و حساسیت است. در اغلب موارد علت این ناراحتی ها مشخص نیست البته ایجاد نوسان در میزان هورمون ها می تواند علت برخی از این مشکلات باشد. بیشتر بیماران و حتی متخصصان، کپک را با بروز علایم قاعدگی مرتبط نمی دانند اما نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد که کپک در محیط منزل یا محل کار می تواند باعث تشدید این بیماری شود.کپک مواد سمی به نام مایکوتوکسین (Mycotoxins) از خود رها می کند. از برخی مایکوتوکسین ها برای تهیه دارو و طعم دادن به پنیر استفاده می شود.

دسته دیگر از آن نیز واکنش های ناخواسته ای در بدن ایجاد می کند.این ماده سمی قوی است و باعث ایجاد التهاب در بافت مغزی می شود. این امر می تواند روی قسمت های حساس مغز تأثیر بگذارد. برحسب این که سم بر کدام قسمت از مغز تأثیر بگذارد، عوارض آن متفاوت است.واکنش های التهابی مایکوتوکسین می تواند روی بینایی و گفتار و یا قدرت تمرکز فرد تأثیر بگذارد. همچنین این ماده می تواند در واکنش مغز تغییراتی ایجاد کند از این رو بیماران دچار خستگی مفرط، پرخاشگری، اضطراب، بی خوابی و... می شوند. مایکوتوکسین های دیگر نیز از فعالیت سیستم ایمنی جلوگیری می کند و با تحریک اشتها به مواد قندی باعث تکثیر عوامل بیماری زا در بدن می شود.در زنان کبد توانایی دفع استروژن را از طریق روندی به نام متیلاسیون (methylation) دارد و مایکوتوکسین ها با تراکم در کبد باعث افزایش سم می شود. این امر کارایی کبد را کاهش می دهد و سبب تجمع استروژن می شود.بالا بودن میزان استروژن می تواند علایم قاعدگی از جمله نفخ، حساسیت، خستگی مفرط، سردرد و ناراحتی گوارشی را تشدید کند. علاوه بر آن احتمال بروز سرطان مربوط به استروژن را نیز افزایش می دهد.

آیا احساس افسردگی می کنید؟

ارتباط بین کپک و افسردگی را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ فیزیکی و فیزیولوژیکی، نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد، کپک ها باعث بروز علایم فیزیکی متعددی می شود از جمله حساسیت، آسم، خستگی مفرط و خس خس سینه. اما اغلب مردم علت اصلی بروز این علایم را نمی دانند و در نتیجه راه حلی برای آن پیدا نمی کنند.این احساس ناتوانی در برخی موارد به علایم فیزیولوژیکی از جمله افسردگی منجر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha