سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 75611
سلامت نیوز : بسیاری از خانم های باردار در طول دوران بارداری دغدغه های زیادی درباره زیبایی نوزادشان دارند، به خصوص اگر اولین بار باشد که بارداری را تجربه می کنند. بسیاری از سوالاتی که ذهن خانم های باردار را درگیر کرده است سوالاتی درباره همین موضوع است که چه کنیم یا چه بخوریم که نوزادی زیبا داشته باشیم، یا چه نوع تغذیه ای در دوران بارداری داشته باشیم تا فرزندی باهوش به دنیا بیاوریم و...البته توجه به زیبایی، هوش و... نوزاد و رعایت نکاتی که از سوی پزشکان و متخصصان در این باره گفته می شود، اشکالی ندارد اما برخی مادران باردار به سلامت روان جنین توجه کمتری دارند.
صفات خوب را باید از دوران بارداری به فرزند منتقل کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ تربیت نه از ۷ سالگی شروع می شود، نه ۳ سالگی و نه چند ماهگی بلکه از دوران جنینی است که همه چیز شکل می گیرد. روایت های بسیاری وجود دارد که در آن بر اهمیت دوران بارداری و سلامت روحی و روانی مادر باردار تاکید شده؛ بنابراین، این دوران نه تنها برای جنین بلکه برای مادر هم بسیار مهم و تاثیرگذار است. درواقع اضطراب یا آرامش روانی مادر در دوران بارداری به جنین منتقل می شود و هر دو را تحت تاثیر قرار می دهد. پس برای این که مادر و جنین هر دو در آرامش و سلامت روحی و جسمی باشند، باید هم مادر و هم اطرافیان او به ویژه پدر مواردی را در نظر داشته باشند و رعایت کنند.

همنشینی با آیه ها

در اسلام تاکید شده خانمی که فرزندی در راه دارد، تلاوت قرآن را فراموش نکند. البته درباره این که چه سوره هایی از قرآن برای سلامت روان مادر و جنین و همچنین بارداری و وضع حمل آسان، مفید است، روایت های مختلفی نقل شده است. در کتاب «بحارالانوار» از امام صادق(ع) نقل است که فرموده اند: «خواندن سوره های مبارکه مریم و محمد(ص) در دوران بارداری مفید است.» نکته دیگری که در این کتاب به نقل از امام باقر و امام صادق(ع) بر آن تاکید شده، این است که خانم ها سعی کنند در طول بارداری تا حد امکان دائم الوضو باشند. در واقع وضو داشتن نوعی آمادگی برای تقرب به خداوند محسوب می شود و روح ونفس مادر و جنین او را نورانی و روشن می کند. خواندن نماز شب از مستحبات دیگری است که در سلامت نفس و آرامش روحی زن باردار تاثیر دارد. در روایات متعددی به نقل از امام باقر و امام صادق(ع) به جا آوردن نماز شب به زنان باردار توصیه شده است.

اهمیت صله رحم

در تفسیر «مجمع البیان» به نقل از امام باقر(ع) روایت است: «معنای تقوا از ارحام این است که از قطع صله رحم بپرهیزید.» بنابراین چنین دستوری به طور مطلق آمده است و افرادی که گمان می کنند در دوران بارداری نباید با دوستان و اقوام رفت و آمد داشته باشند، کاملا در اشتباهند؛ چرا که صله رحم در روحیه مادر نقش بسیار موثری ایفا می کند.

شرکت در مجلس اهل بیت(ع)

کارشناسان دینی به خانم های باردار توصیه می کنند در مجالس ائمه معصومین(ع) شرکت کنند. در این میان، شرکت در مجلس حضرت سیدالشهدا(ع) و همچنین مشرف شدن به مکان های زیارتی بسیار مهم و موثر خواهد بود. آرامشی که مادر در اثر حضور در این مکان ها به دست می آورد بر جنین نیز تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر مثبت اندیشی مادر بر سلامت جنین

پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت نیز در این باره می نویسد:

دوران جنینی بسیار مهم است. اولین ذهنیتی که انسان به زندگی پیدا می کند، در دوران جنینی شکل می گیرد و این ذهنیت در نهایت می تواند باعث موفقیت یا ناکامی باشد...وقتی می گوییم مادر موثرترین فرد در زندگی فرزند است، در درجه اول به دلیل ارتباط بسیار نزدیک مادر و جنین در دوران بارداری است؛ به طوری که اگر مادر حالت عصبی داشته باشد، این حس به جنین منتقل می شود. برخی نوزادان بعد از به دنیا آمدن ناآرامی هایی دارند که به نظر می رسد در اثر نگرانی ها و حالت های عصبی مادر در دوران بارداری باشد.

جنین از مادر تغذیه می کند پس اگر غذایی که مادر می خورد با لذت باشد، ارتباط های اجتماعی محبت آمیز و دوستانه و دیدی مثبت به همسر، خانواده و زندگی اش داشته باشد، اثر فوق العاده خوبی بر جنین خواهدگذاشت. بچه هایی که خوب ارتباط برقرارمی کنند و همیشه شادند و لبخند به لب دارند، معمولا مادرانی با افکار مثبت داشته اند. این مادران در آرامش با جنینشان صحبت و عشق و محبت را به او منتقل کرده اند. احساس لذت مادر از بارداری و حرکت های جنین، به جنین منتقل می شود و این موضوع باعث سلامت روان او خواهد شد. اگر دوران بارداری با ذهنیت منفی و افکار بدبینانه و اما و اگر سپری شود، سلامت روان نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، از بین خواهدرفت. مادر بدبین نمی تواند احساس های عاشقانه خود را تقدیم جنین کند. افکار بدبینانه مانع انتقال احساس های خوب می شود و اجازه نمی دهد مادر از دوران بارداری و ارتباط با جنین لذت ببرد. اگر مادر احساس های مثبت داشته باشد، می تواند جنین خود را به سمت داشتن زندگی خوب هدایت کند. نوزاد از آغوش امن مادر اعتماد به دنیا را می آموزد. اگر مادر قبل و بعد از تولد فرزندش افکار مثبت نداشته باشد و مرتب دچار ترس و تنش باشد، احساس ناامنی را به او منتقل می کند در نتیجه فرزندش از عشق، علاقه، اعتمادبه نفس و... محروم می ماند.

با اطرافیان بدبین چه کنیم؟

شاید یک مادر بتواند افکار منفی خود را کنترل کند، اما نمی تواند افکار اطرافیان را کنترل کند. متاسفانه برخی اطرافیان برای نشان دادن دوستی و دادن هشدار به مادر برای مراقب بودن بیشتر، مسائلی را مطرح می کنند که پایه علمی ندارد و فقط او را می ترساند. در چنین موقعیت هایی مادر باید مراقب باشد؛ اطلاعات، آگاهی و دانش همیشه انسان را از خطر دور نگه می دارد. اگر مادر بداند تحت نظر پزشک است و علایم خطر را بشناسد و حرکت های جنین را بررسی کند با این هشدارهای بی جا استرس پیدا نخواهد کرد.

تاثیر وضعیت روانی مادر بر جنین

دکتر سیما فردوسی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در کتاب «پاسخ به والدین»، به اهمیت تاثیر وضعیت روانی مادر بر جنین اشاره می کند و می نویسد: به طور کلی حالات روانی مادر در دوره بارداری تاثیرات زیادی روی جنین دارد. هر خانم باردار در سه ماهه اول حاملگی نگرانی های خاصی را تحمل می کند: مانند نگرانی درباره سلامت جنین که آیا سالم است یا خیر؟ آیا زنده است و آیا خطری او را تهدید می کند یا خیر؟در سه ماهه دوم با شروع حرکات جنین، مادر آرامش بیشتری پیدا می کند، زیرا تا حدودی مطمئن می شود که جنین زنده است و به حیات خود ادامه می دهد در این دوره نگرانی دیگری برای مادر به وجود می آید که درباره جنسیت نوزاد است.در سه ماهه دوم به لحاظ مسائل فرهنگی و اجتماعی تغییراتی در نحوه تفکر خانم باردار به وجود می آید. خیلی از خانم ها ممکن است از ظاهر خود رنج ببرند، مثلا از این که چاق شده اند و مانند گذشته نمی توانند در اجتماع ظاهر شوند.با آغاز ماه هفتم بارداری نگرانی های دیگری برای مادر بروز خواهد کرد.

مثلا به زایمان خود فکر می کنند: آیا زایمان بدون خطر انجام خواهد گرفت؟ آیا پزشک به موقع بر بالینم حاضر خواهد شد؟ و مواردی دیگری درباره نحوه زایمان و هزینه های مربوط به آن، که تمام این ها می تواند باعث نگرانی مادر شود.همان طور که گفته شد هیجان های مادر باردار بر سلامت جنین تاثیر می گذارد و اگر این هیجان ها به شکل مستمر ادامه یابد، جنین را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. جالب است بدانیم که تحقیقات جدید ثابت کرده که جنین تمام حواس پنجگانه را داراست و قبل از تولد می تواند از آنها استفاده کند، صداهای محیط بیرون را می شنود و به محض به دنیا آمدن به تمام عوامل و عناصر محیط اطراف خود آگاهی دارد. بنابراین اگر مادر در یک وضعیت هیجانی دائم و مستمر قرار بگیرد (فرق نمی کند که این هیجان نسبت به چه موضعی است) جنین هم از آن تاثیر می پذیرد. به همین دلیل مادران باید از لحاظ روحی و روانی تحت مراقبت باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha