سلامت نیوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهرداریها باید در مراقبت‌های اولیه سلامت دخالت جدی‌تری داشته باشند و دانشگاه ها نیز به حوزه آموزش، پژوهش خدمات تخصصی و فوق تخصصی بپردازند.

دکتر سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مشکل اصلی حوزه سلامت ساختار آن است و در حقیقت ساختار آن مشکل دارد، متولی سلامت تنها وزارت بهداشت نیست و همه باید جوابگو باشند.

وی افزود: معدود کشورهایی وجود دارند که دانشگاه هایشان کارهای خدماتی و مراقبت های اولیه سلامت را انجام دهند، در این کشورها دانشگاه ها به حوزه آموزش و پژوهش و خدمات تخصصی و فوق تخصصی می پردازند و مراقبت‌های اولیه سلامت مانند واکسیناسیون، مکمل یاری، آلودگی سبزیجات، پیگیری آب سالم به عهده شهرداری و ارگان‌های دیگر است.

سعیدی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورمان مراقبت‌های اولیه سلامت به عهده دانشگاه‌هاست که علاوه بر آموزش و پژوهش کارهای خدماتی شهرداری را نیز انجام می دهند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حوزه شهرداری ها در مراقبت‌های اولیه سلامت باید دخالت جدی تری داشته باشند خاطر نشان کرد: در حوزه شهرداری معاونت سلامت وجود ندارد، شهرداری ها با ایجاد این معاونت می توانند دخالت بهتری در این قضیه داشته باشند.

وی در ادامه افزود:هم اکنون بیماری سالک دومین آلودگی را در استان خراسان دارد، اقدامی که ما با شهرداری انجام دادیم این بود که برای اخذ مجوز پایان‌کار، تمامی پنجره ها باید توری داشته باشند به دلیل اینکه عامل این بیماری پشه خاکی است. در شهرداری فقط مهندسان نباید مجوز پایان کار بدهند بلکه یک کارشناس حوزه سلامت نیز باید حضور داشته باشد.

سعیدی گفت: در استانداری ها تمام معاونت ها وجود دارد ولی چیزی به عنوان معاونت سلامت نداریم تا با رویکرد سلامت محور برنامه ها را انجام دهند. اگر معاونت سلامت در استانداری ها تاسیس شود و موظف باشد که مسایل حوزه سلامت استان را رصد و پیگیری کنند تاثیرگذاری بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha