سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به آماری که چندی پیش از سوی سازمان بیمه خدمات درمانی کشور ارائه شده است، از مصرف 239 عدد دارو در سال توسط هر ایرانی خبر داد.

دکتر «قباد محمدی» در گفت‌وگو با (ایسنا) میزان مصرف دارو در ایران را چهار برابر میانگین جهانی و آن را یکی از هشدارهای مهم برای نظام سلامت کشور دانست.

وی افزود: آمار دقیقی از میزان مصرف دارو در استان‌ها وجود ندارد و این موضوع در کرمانشاه به عنوان قطب پنجم دارویی کشور مشهودتر است زیرا بیماران فراوانی از استان‌های همجوار برای ویزیت در سطوح تخصصی و فوق تخصصی به کرمانشاه مراجعه می‌کنند و داروی خود را از منابع دارویی استان به دست می‌آورند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به این‌که هیچ محدودیت قانونی در نوشتن تعداد اقلام دارویی در نسخ دارویی وجود ندارد، گفت: میانگین تعداد اقلام دارویی تجویز شده در هر نسخه را پنج تا شش قلم است.

وی مصرف آنتی بیوتیک‌ها را نسبت به دیگر گروه‌های دارویی بیشتر دانست و افزود: متاسفانه مصرف خود سرانه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها مشکل مشهودی است که در سطوح بالا انجام می‌شود و نسبت به دیگر گروه‌های دارویی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در رده‌ی نخست است.

محمدی افزود: هر چند در این‌باره نظارت‌ها از ماه‌های پیش تشدید شد اما همکاری مردم و عدم اصرار آنها برای دریافت این داروها بهترین راه برای کاهش مصرف است که متناسب با آن از بروز مقاومت‌های دارویی در میان مردم (مشکل اساسی در جلوگیری می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، توصیه کرد: مردم به جد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک خودداری کنند.

امسال میزان کمبود دارو در کشور کاهش یافته است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که کمبود دارویی تنها مختص کشور ایران نیست، گفت: در کشورهایی که به لحاظ صنعتی به عنوان قطب‌های دارویی جهان مطرح هستند و هم به علت مسائل خاصی که نظام دارویی هر کشوری با آن روبرو می‌شود، در مقاطعی دچار کمبود در سطح عرضه می‌شوند.

وی افزود: هر چند سال پیش به علت فشارهای هدفمند دشمن که به‌صورت مستقیم جان مردم را هدف قرار گرفته بود مشکلاتی برای بیماران ایجاد شد، اما در سال جدید با برخی سیاست‌گذاری‌ها کمبودهای دارویی کاهش یافته است.

محمدی تصریح کرد: مساله‌ای که باید در این خصوص به آن اشاره کرد کمبودهایی است که باید آنها را «کمبودهای کاذب» خواند.

وی افزود: به‌طور مثال داروی خارجی که مشابه داخلی دارد و سیاست وزارت بهداشت نیز مبنی بر حمایت از تولید ملی و عدم اجازه ورود به این دسته از داروهاست، متاسفانه توسط برخی پزشکان تجویز و تاکید می‌َود و به برخی ابهامات در خصوص کمبود دارو منجر می‌شود، حال آن‌که مشابه داخلی داروی خارجی آثار بسیار مناسبی داشته و در فرآیندهای منظم و علمی تولید شده است.

وی در خصوص افزایش قیمت دارو نیز با اشاره به افزایش 15 تا 17 درصدی سالیانه قیمت دارو، گفت: افزایش قیمت دارو با توجه به تورم‌های هر سال قیمت‌ها یک روال عادی است.

افزایش قیمت و تاخیر بیمه در پرداخت مطالبات امکان احتکار را از داروخانه‌ها گرفته است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص احتکار دارو توسط برخی داروخانه‌ها معتقد است با توجه به افزایش قیمت دارو، فرجه‌های بسیار کوتاه مدت شرکت‌های توزیع‌کننده به داروخانه‌ها برای پرداخت مبلغ داروهای ارائه شده و نیز با توجه به تاخیر بلندمدت بیمه‌ها در ارائه‌ی مطالبات داروخانه‌ها، امکان احتکار از داروخانه‌ها گرفته شده است.

محمدی افزود: علاوه بر این، محدودیت‌ها و نظارت‌های موثری از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه بر روی فاکتورهای صادره اعمال شده است تا از هر تجمع دارو و احیاناً احتکار جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: هم‌چنین برای جلوگیری از شیفت پیدا کردن داروهای خاصی که میزان عرضه‌شان فراوان نیست سهمیه‌بندی دارویی بر روی این اقلام، از سوی واحد شرکت‌های دارویی زیرمجموعه‌ی معاونت به دقت در حال بررسی است و در مواردی که برخی شرکت‌ها دچار تخلف شده‌اند برخوردهای قاطعی با افراد متخلف انجام شده است.

به گفته‌ی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، هم‌اکنون تعداد داروخانه‌های استان اعم از دولتی، خصوصی و بیمارستانی 209 واحد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha