سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 75625

سلامت نیوز : وزیر بهداشت با بیان اینکه طب اسلامی ایرانی در فرهنگ ما واقعیتی تاریخی بود که مورد انکار قرار می‌گرفت، گفت: این موضوع متاسفانه سبب شد فساد در این طب رسوخ کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسن طریقت منفرد در مراسم «رونمایی از سند توسعه طب سنتی ایرانی اسلامی» گفت: امروز یکی از زیباترین روزهای زندگی‌ام را می‌گذرانم، چرا که گسترش طب سنتی ایرانی اسلامی سال‌ها جزو آرزوهای قلبی من بوده است و از همان ابتدا که به عنوان پزشک به کشور بازگشتم، فکر می‌کردم چرا ما که غنی‌ترین ذخیره را در این علم داریم، نه تنها به آن بی‌توجهی می‌کنیم، بلکه با آن دشمنانه برخورد می‌کنیم. این در حالی است که کشورهای طب نوین در زمینه طب سنتی از تجربه کشورهای دیگر استفاده می‌کردند.

وی افزود: سد استفاده از خدمات طب سنتی در دولت نهم شکسته شد و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های اصلی این طب ایجاد شدند. افرادی که قدم‌های نخست را در این زمینه برداشتند با موانع جدی روبرو بودند.

طریقت‌ منفرد با اشاره به فواید استفاده از طب سنتی در کاهش هزینه‌ها به ویژه هزینه‌های پاراکلینیک، ادامه داد: سال‌هاست که در کنار نعمات و فواید طب سنتی همواره به لحاظ اقتصادی به دنبال این بودم که چرا ما این امر را جدی نمی‌گیریم. یقین دارم که با استفاده از طب مکمل و روش‌های بومی خود و سایر کشورها، بیش از 50 درصد هزینه‌های خدمات پاراکلینیک، غیرضروری خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: طب نوین با وجود فواید بسیار زیاد، عوارض خاص خود را نیز دارد. به ویژه داروها و پروسیژرهای این طب، پس از مدتی مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد که باید برای حذف آنها اقدام شود. متاسفانه این طب در دهه‌های اخیر به تجارتی تبدیل شده که در پشت صحنه آن، سرمایه‌ها و گروه‌های بسیار قدرتمندی قرار گرفته‌اند.

وی گفت: بی‌تردید اگر به طب سنتی ایرانی اسلامی توجه علمی شود، عوارض آن بسیار کمتر از عوارض داروهای مورد استفاده در طب جدید خواهد بود. البته به شرط آن که گردش کار و استفاده از آن، پایه علمی داشته باشد.

طریقت منفرد با بیان اینکه طب اسلامی ایرانی واقعیتی بود که سال‌ها در کشور مورد انکار قرار می‌گرفت، ادامه داد: طب اسلامی ایرانی در فرهنگ ما یک واقعیت تاریخی بود که متاسفانه آن را منکر شدیم و این موضوع بعضا سبب شد فساد در آن رسوخ کند. اگر از این نعمت به صورت صحیح استفاده شود، مطمئن باشید که در کنار طب نوین، بهره‌وری زیادی خواهد داشت.

وزیر بهداشت در پایان گفت: لازم است در کنار تربیت متخصصان این طب که زمان‌بر است، از سطوح اولیه آن به صورت گسترده استفاده کنیم تا برای اطبای عمومی و جوان در دوران تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی بتوانیم صحنه‌ای ایجاد کنیم که هر چه زودتر از این نعمت بهره‌برداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha