سلامت نیوز : محمدرضا رحیمی امروز در همایش رونمایی از سندهای طب سنتی و داروسازی سنتی در وزارت بهداشت افزود: امیدوارم وزارت طریقت منفرد ادامه یابد تا در طب سنتی دیدگاه او که قابل تمجید است جا بگیرد چرا که وی از متخصصان بزرگ کشور است و دوره‌های خوبی را در دنیا دیده اما هیچ کدام به اندازه طب ایرانی در وجودش اثرگذار نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: امیدوارم دولت بعدی از وی بهره بگیرد و ما هم تا جایی که می‌توانیم از وجود اودر طب ایرانی استفاده می‌کنیم چرا که اگر سرعت کار وی نبود بخشی از آرزوهای ما عملی نمی‌شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تأسیس اولین دانشکده طب سنتی در سال 86 گفت: طب سنتی را به چشمی نگاه می‌کنم که در حدود صد سال گذشته در کشور آن را منع می‌کردند و در دوره قاجار و پهلوی آن را تحقیر می‌کردند تا بساط آن را از صحنه طبابت دور کنند.

رحیمی ادامه داد: در دولت نهم کارگروهی در حوزه طب سنتی در دولت افتتاح شد.مصوبه آن را دریافت کردیم و سند نظام‌نامه احیای طب سنتی آماده شد و در 22 فروردین سال گذشته تصویب شد.

وی گفت: همه اقدامات با سرعت عمل وزیر بهداشت انجام شده که اگر نبود، سایرین می‌گفتند باید بررسی شود یا چشم می‌گفتند و آن را انجام نمی‌دادند چرا که سابقه‌اش را داشته‌ایم و به اهداف نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه، طب ایرانی با حضور بزرگان نامدار مانند ابوعلی‌سینا، رازی و جرجانی شکل گرفته و نامشان حذف نمی‌شود گفت: کشورهای دیگر به استناد تاریخ و اسناد ایرانی از طب سنتی یاد گرفتند اما ما در دولت‌های قبل از انقلاب آن را تحقیر کردیم.

رحیمی گفت: بعد از آن باید هفت‌خوان رستم را طی کنیم تا اجازه دهیم طب ایرانی پا به عرصه درمان بگذارد. این در حالی است که تمام تصمیمات در معاونت طب سنتی وزارت بهداشت و اختیارات دولت آمده و باید به آن کمک کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: به همین منظور به افرادی که می‌خواهند مطب راه‌اندازی کنند بلافاصله مجوز بدهیم یا افرادی که داروخانه تأسیس می‌کنند مجوزهای لازم را بدهیم تا مانند امروز داروهای گیاهی را با گونی و توبره جابه‌جا نکنند.

وی ادامه داد: گاهی مشکل تجاری در این طبابت ایجاد شده بود اما می‌خواهم که این کارشناسان و متخصصان با انگیزه تجاری وارد عرصه نشوند و بگذارند طب ایرانی سامان بگیرد.

رحیمی با اشاره به اینکه درآمد خوبی در عرصه گیاهان دارویی وجود دارد گفت: غربی‌ها که داروهایشان را به آسیا و آفریقا می‌فرستند تا بر مردم آنها آزمایش کنند داروهایشان را از مواد گیاهی ما تولید می‌کنند و با قیمت بالا و بسته‌بندی زیبا صادر می‌کنند، گیاه را از ما می‌گیرند و فرآوری می‌کنند.

وی افزود: ما بنیه و علم آن را داریم و می‌توانیم عقب‌ماندگی را که همراه با تحقیر بوده جبران کنیم. به همین منظور از اساتید، داروسازان و حکیمان باید استفاده کنیم تا از این طریق نسخه‌های گیاهان دارویی گران نشوند، دارو را گران ندهیم و در مقابل جهاد کنیم.

رحیمی افزود: در این عرصه باید ایثار کنیم و این به معنی آن است که هیچ چیز از بیمار نگیریم برای احیای طب ایرانی بخشش لازم است که باید آن را به کار گیریم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برای حمایت از طب ایرانی به بهترین متخصصان و دوستان در کنار طب نوین نیاز داریم و می‌خواهیم آنها کنار هم قرار گیرند مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی بهشتی و تهران که رقابت دوستانه دارند و باید از این رقابت‌ها بهره گرفته و در کنار طب نوین از متخصصان طب سنتی استفاده کنیم.

وی گفت: می‌توانیم در تمام بیمارستان‌ها بخشی را به طب ایرانی اختصاص دهیم و از خانواده طب ایرانی - اسلامی‌ می‌خواهم کمک کنند تا با پول کم گرفتن جنبه‌های تجاری را حذف کنند چرا که درآمد طب سنتی به اندازه کافی است و مشتری زیاد خود را دارد و هر کسی که مطب دایر کرده بیمارانش صف کشیده‌اند.

وی رعایت حقوق بیمار و اخلاق پزشکی را مهم دانست و گفت: اموری که در آموزه‌های اسلامی نفی شده و در قوانین پزشکی نیز وجود دارد باید به کار گرفته شود.

رحیمی از ابلاغ احکام جدید هیئت 7 نفره از سوی رئیس جمهور برای اعطای مجوز در طب سنتی خبر داد و گفت: این افراد به کسانی که سالیان سال است که می‌دوند و می‌خواهند، دارو بسازند یا مطب تأسیس می‌کنند مجوز می‌دهند.

رحیمی گفت: همچنین 150 قلم از داروهای گیاهی برای بیمه آماده شده است و در مدت باقیمانده عمر دولت دهم در هر ساعتی که لازم باشد جلسه می‌گذاریم و این عرصه را حمایت می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری از موانع قانونی در اعطای مجوزها انتقاد کرد و گفت: مجوز تأسیس دانشگاه را این قدر دیر می‌دهیم که برخی مجبور می‌شوند در ارمنستان دانشگاه تأسیس کنند و با این کار پول و دلار را از کشور خارج می‌کنیم. آن هم در این شرایط تحریم و در پایان نیروی تربیتی را به کشور برمی‌گردانیم.

رحیمی افزود: طب ایرانی در همه جا باید با آغاز سال تحصیلی جدید روان شود و در درون طب نوین داروسازی، تربیت نیرو و اعطای مجوزها انجام گیرد. فعالان این عرصه بدانند جای کسی تنگ نمی‌شود درآمد برای هر دو قشر طب سنتی و نوین وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور گفت:  10 رشته طب سنتی وجود دارد که با این رشته‌ها می‌توانیم هزاران شغل ایجاد کنیم. کسی نمی‌تواند راه را بر روی طب ایرانی ببندد.

وی پیشنهاد داد: جمعیت هلال‌احمر که 200 هزار جوان دارد که به سر و ته کشور برای کمک‌رسانی فرستاده می‌شوند عده زیادی بیکار هستند و ما می‌توانیم در حوزه طب سنتی از آنان کمک بگیریم.

وی افزود: به رئیس جمعیت هلال‌احمر پیشنهاد داده‌ایم این جوانان را در جمع‌آوری گیاهان دارویی به کار بگیریم و بعد گیاهان را در کارخانه فرآوری کنیم و شغل این افراد را تضمین می‌کنیم.

رحیمی افزود: کشورهای چین و هند در زمینه صادرات داروهای گیاهی از ما سبقت گرفته‌اند و در حال حاضر کشور ما 700 قلم دارو صادر می‌کند که باید به 3 هزار قلم افزایش یابد.

وی همچنین گفت: امسال در بودجه سال 92 طب سنتی صاحب ردیف بودجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha