سلامت نیوز : یافته‌های پزشکان نشان داده است افت قند خون در افراد بزرگسال که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دمانس یا زوال عقل، در پزشکی و روان‌پزشکی٬ اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی است که به علت بیماری مغز با تغییر شخصیت و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

شایع‌ترین نوع دمانس٬ زوال عقل سالخوردگی یا آلزایمر است.

از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی٬ دلیریوم ناشی از توکسیک شدن بدن بر اثر مواد مخدر و روانگردان و بیماری‌های ناشایع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره کرد.

«دکتر کریستین یافه» استاد روانپزشکی مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو گفت: اگر چه این مسئله یعنی کنترل سطح قند بیماران دیابتی حائز اهمیت است اما نباید طوری صورت بگیرد که فرد را دچار هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌) کند.

در هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌)، زمانی‌ که‌ قندخون‌ به‌ مقدار قابل‌ توجهی‌ کمتر از حدطبیعی‌ شود، یک‌ گروه‌ از علایم‌ ظاهر می‌شوند.

کاهش‌ قند خون‌ وقتی‌ به‌ وجود می‌آید که‌ انسولین‌ خون‌ زیادتر از حد باشد یا غذا کمتر از حد کافی‌ خورده‌ شود. این‌ حالت‌ در دیابت‌ از نوع‌ غیروابسته‌ به‌ انسولین‌ شایع‌تر است‌.

دکتر یافه گفت: این تحقیقات که در مجله پزشکی داخلی «جاما» JAMA منتشر شد،‌ بر روی 800 نفر مورد تحقیق و بررسی شد.

این تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌) ابتلا به رشد زوال عقل را تا دو برابر دارند.

بر عکس، اگر افراد زوال عقل داشته باشند در مقایسه با افراد مبتلا به دیابت که زوال عقل ندارند، در معرض خطر بیشتری در ابتلا به قند خون ‌ قرار می‌گیرند.

افرادی که دیابت نوع دوم،( رایج‌ترین نوع این بیماری) دارند، یا هورمون انسولین را نمی‌سازند یا اینکه به خوبی از این هورمون استفاده نمی‌کنند. با این مشکل مواجه هستند که بدنشان نمی تواند انسولین بسازند و به همین علت قند خونشان به سطوح خطرناک بالاتر افزایش می‌یابد.

با گذشت زمان، این مسئله به مشکلات جدی سلامت منجر و در نهایت به دیابت منتهی می‌شود.

اما گاهی قند خون به طور غیرطبیعی به سطوح پایین کاهش می‌یابد که به عنوان هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌) شناخته شده است.

دکتر یافه افزود: دقیقا به همین دلیل هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌) ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل که شناخته شده نیست را افزایش دهد.

یافه خاطرنشان کرد: هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌) ممکن است عرضه قند مغز را به نقاطی که مغز در آن آسیب دیده است کاهش دهد.

علاوه بر آن کسی که به دیابت مبتلا است و از طرفی مشکلات فکری و حافظه نیز دارد، احتمالاً به این دلیل که این فرد نمی‌تواند داروهای خود را به خوبی مدیریت کند یا شاید مغز وی قادر بر نظارت سطح قند خون نیست در معرض خطر افزایش هیپوگلیسمی‌ (کاهش‌ قند خون‌) قرار می‌گیرد.

دکتر یافه در این مورد گفت: جلوگیری از دیابت در همان مرحله اول خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد، البته هنوز مشخص نشده است اما نقطه مهم و چشمگیری در تحقیقات است.

اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که وضعیت روانی بیماران باید در مدیریت دیابت در نظر گرفته شود که کارشناسان دیگر نیز در این باره ابراز موافقت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha