کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تا کنون در تبلیغات، سخنرانی و مناظره هایشان بیشتر برنامه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را ارائه کرده اند و فقط نگاهی سطحی و گذرا به موضوعات اجتماعی داشتند. این در حالی است که همچنان جای آسیبهای اجتماعی و ارائه راه حل برای کاهش و رفع آنها در برنامه های آنان خالی است.

انتقاد از بی‌توجهی کاندیداها به آسیبهای اجتماعی
سلامت نیوز : کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تا کنون در تبلیغات، سخنرانی و مناظره هایشان بیشتر برنامه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را ارائه کرده اند و فقط نگاهی سطحی و گذرا به موضوعات اجتماعی داشتند. این در حالی است که همچنان جای آسیبهای اجتماعی و ارائه راه حل برای کاهش و رفع آنها در برنامه های آنان خالی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ با توجه به اینکه برنامه های اجتماعی عامل مهمی برای پیشگیری از آسیبها و جرائم در کشور است به همین دلیل جای خالی این برنامه ها به شدت احساس می شود و همین موضوع اعتراض و انتقاد آسیب شناسان و جامعه شناسان را بدنبال داشته است. با نزدیک شدن به روز انتخابات و روزهای پایانی تبلیغات از 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رفت که برنامه های مدونی در حوزه اجتماعی و همچنی آسیبهای اجتماعی ارائه دهند که متاسفانه اینگونه نشد.

در حال حاضر کشور ما همانند بسیاری از کشورهای دیگر درگیر آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، دختران فراری ، زنان خیابانی، کودکان کار و خیایان، ایدز ، افزایش سن ازدواج و ... است به همین دلیل دولت آینده باید برنامه های دقیقی برای کاهش این آسیبها انجام دهد در غیر اینصورت به گفته کارشناسان در  اینده کشور با بخحران جدی در این خصوص مواجه خواهد شد.

کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره و تبلیغات خود بیشتر به موضوعات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ، معماری اسلامی ایرانی ، ظرفیتهای فرهنگی و... پرداختند اما بطور خاص و ویژه آسیبهای اجتماعی را مطرح نکرده و برای رفع آنها برنامه ارائه نکردند درحالیکه به گفته کارشناسان موضوعات اجتماعی اساس و پایه هر کشور است.

 

کاندیداهای ریاست جمهوری موضوعات مطرح شده اجتماعی

انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و مردمی بود و به طور طبیعی هم حوزه اجتماعی و هم حوزه فرهنگی جزو اولویت های پیشرفت و تعالی کشور خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که ما در زمینه ازدواج با آن روبرو هستیم افزایش سن ازدواج است که حدود 5 سال در کشور ما بالا رفته است. بحث اشتغال زایی یکی از راهکارهایی است که ما برای حل این معضل در نظر گرفته‌ایم.بیکاری و عدم تأمین مخارج زندگی یکی از دلایل دیگر بی‌ انگیزه‌گی جوانان نسبت به ازدواج است. مشکل مسکن یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه است.

باید موضوع شغل و مساله بیکاری جوانان مد نظر باشد و تا زمانی که مساله اقتصاد و معاش مردم حل نشود صحبت شادی و نشاط در جامعه صحبت بی پایه ای است اگر این مسائل حل شد می توانیم از انواع امکاناتی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

به جای برنامه ریزی بر روی منابع مادی باید اولویت را بر روی نیروی انسانی قرار دهیم، در این صورت توانسته ایم ققر را در جامعه حل کرده و بر فساد غلبه کنیم. در دوران دفاع مقدس نیز با رویکرد اجتماعی پیش رفتیم و توانستیم با موفقیت های بسیاری روبرو شویم.

 

وقتی فقر حاکم می شود قطعا مردم از فرهنگ دور می شوند اما در نهایت فرهنگ و هنر حاصل ایستادگی ملت است و مردم توانایی این را دارند که آنچه را که می خواهند از راه فرهنگ دریافت کنند.

اکنون 12 میلیون شخصیت داریم که وزن زیادی دارند که این افراد در آینده دچار مشکلات زیادی از جمله مشکلات و بیماری های عروقی تنفسی و غیره می شوند. هرچه بتوانیم سلامت را در جامعه توسعه بدهیم به نفع مردم کشور خواهد بود.همچنین شبکه هوشمند سلامت را نیز راه اندازی خواهم کرد.

مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی ماست چرا که انقلاب ما از اساس انقلاب فرهنگی است.در حال حاضر ایران نزدیک به 5/3 میلیون نفر بی کار دارد، اگر برنامه ریزی به گونه ای انجام شود که تنها 10 میلیون نفر گردشگر وارد کشور شود، مشکل اشتغال در کشور برطرف خواهد شد.

چک های بی محل، حاشیه نشینی، رشد 7 درصدی طلاق و... از آسیب های اجتماعی رو به افزایش است به این دلیل که مبنای فرهنگی در طول سال های متمادی ضربه دیده است.

مادر و معلم و مسجد؛ من بر این ثلث تاکید دارم و اگر ظرفیتی برای بهره گیری از آنها فراهم کنیم، بسیاری از آسیب‎هایی که با آنها روبرو هستیم از بین می روند.زمانی در مقوله فرهنگ مسائلی چون اشرافی گری، اصراف، دوری از ساده زیستی، تبعیض در عدالت و ... وجود داشت، که نباید این مسائل را فراموش کرد. اگر ورود برخی از مسائل بتواند آثار فرهنگ غربی را در جامعه به همراه داشته باشد، باید مانع ورود آن شویم.

اگر مادر را بها دادیم و در خانواده به او نقش اصلی دادیم، بسیاری از آسیب های اجتماعی را شاهد نخواهیم بود. باید به این موضوع توجه جدی شود. بر اساس التزامات دینی و ایرانی ما باید برنامه ریزی ها شکل بگیرد نه براساس نگاه دیگران.

بیکاری بعد تاثیرگذار روی فرهنگ است. وضعیت جوانان ما که از روی ناچاری مجبورند به هر چیزی دست بزنند تا خودشان را سرپا نگه دارند این وضعیتی است که ما باید به آن پایان دهیم.همچنین بعیض و رشوه را ریشه کن خواهم کرد.

برای بازگرداندن واقعی معتادان به جامعه تلاش کنیم و امروز نیز که درمانهای کمتر از یک ماه و دو ماه در جامعه فراهم شده است جواب نمی دهد و ما یک طرح دو ساله ای داریم که اینها را زیر یک سیستم می بریم و با اشتغال بیرون می آوریم که به وضع قبلی برنگردند.

در موضوع شبکه های مخرب ماهواره ای هم باید مثل مواد مخدر مصونیت ایجاد کرد.

در دولت من خانواده جایگاه مهمی دارد و آن را نهاد انتقال فرهنگ می دانم. من به کرامت زن در جامعه اهمیت می دهم. تحصیل و اشتغال زنان بسیار مهم است. زنان خانه دار بیکار تلقی نمی شوند. آنها تربیت کننده مردان و زنان آینده جامعه هستند. از این رو بیمه آنها مهم است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در مورد عدم پرداختن به موضوعات اجتماعی از سوی کاندیداها به خبرنگار مهر گفت: سلامت اجتماعی و تحلیلی از آسیببهای و موضوعات اجتماعی در برنامه های کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مورد غفلت واقع شده که این غفلت نیز در آینده عواقب خیلی بدی بدنبال خواهد داشت.

غفلت از مسائل اجتماعی عواقب بدی بدنبال دارد

سیدحسن موسوی چلک افزود : تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری بطور جدی وارد بخش اجتماعی نشده اند و تحلیلی از وضعیت اجتماعی و آسیب های ایران ارائه نداده اند.

به گفته رئیس انجمن مددکاری علمی ایران آنچه کشور ما را تهدید می کند مسائل سیاسی و اقتصادی نیست بلکه مسائل اجتماعی است که این موضوع را با بخشنامه و قانون نمی توان درست کرد.

موسوی در خصوص وضعیت آسیب اجتماعی در کشور گفت: آمارهای زنان سرپرست خانوار، پرونده های قضایی، مجرمان، کودکان بی سرپرست، اعتیاد، کشفیات در حوزه مواد مخدر، مشروبات الکلی، آسیبهای ناشی از فضای مجازی، آمار ازادواج و طلاق و ... نشان دهنده این است که وضعیت آسیبهای اجتماعی در کشور بحرانی است. نمی توانیم در حوزه آسیب های اجتماعی چشمان خود را بسته و فقط ناظر بر مسائل اجتماعی باشیم. در این شرایط اخلاق، نشاط و سلامت اجتماعی نادیده گرفته شده است.

رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: سلامت اجتماعی در برنامه های کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مورد غفلت واقع شده که این غفلت نیز در آینده عواقب خیلی بدی خواهد داشت.

به گفته وی ، تحقق امنیت اجتماعی پایدار بدون نظارت، کنترل و مشارکت اجتماعی شدنی نیست به همین دلیل کاندیداها باید به بخش اجتماعی و مسائل مرتبط با این حوزه توجه بیشتری کرده و برنامه های دقیقی در این حوزه ها در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ارائه دهند.

عدم ارائه برنامه های کاهش آسیب کاندیداها

مجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری نیز به عدم برنامه های اجتماعی کاندیداهای ریاست جمهوری اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری مطالبی را در مورد مسائل اجتماعی بطور کلی عنوان کرده اند اما در خصوص خاص آسیبها و راهکارهای کاهش آنها  صحبتی نکرده اند. از آنجا که اصلی ترین دغدغه مردم گرانی ، تورم ، بیکاری ، آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد ، گسترش مواد مخدر ، افزایش طلاق ، کاهش آمار ازدواج و خودکشی و... است اما متاسفانه نامزدهای انتخاباتی اشاره ای گذرا به برخی از این مشکلات و ناهنجاریها کرده اند .

این استاد دانشگاه معتقد است، لازم است که آسیب شناسان و جامعه شناسان از کاندیداها در مورد دیدگاههایشان در مورد محورهای یاد شده سوال کنند چرا که اغلب نامزدها گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی و سیاسی را در سخنرانیهای خود عنوان می کنند.

به گفته وی ، تا امروز هم مردم نمیدانند که در زمینه مقابله با کاهش مواد مخدر، مشکلات جنسی و انحرافات مربوط به آن، کاهش آمار طلاق و برنامه های حمایتی زنان بیوه این کاندیداها چه برنامه هایی دارند .

ابهری تاکید کرد: در حال حاضر 25 درصد از جرائم ریشه در مواد مخدر دارد و زندانهای ما دو برابر ظرفیت خود زندانی در خود جای داده اند و همچنین خانواده های این زندانیان در معرض انواع آسیبها هستند باید از این افراد سوال شود که چه برنامه هایی در جهت کاهش جمعیت کیفری دارند و برای جلوگیری از مهاجرت جوانان تحصیل کرده چه فکری خواهند کرد.

وی به ارائه راهکار نیز اشاره کرد و افزود: ایجاد بانك اطلاعات آسیبهای اجتماعی و تدوین سیاستهای كاربردی در حوزه پیشگیری می تواند مهمترین خواسته از رئیس جمهور بعدی باشد.

موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی آنچه کشور ما را تهدید می کند مسائل سیاسی و اقتصادی نیست بلکه مسائل اجتماعی است که این موضوع را با بخشنامه و قانون نمی توان درست کرد.

آمارهای زنان سرپرست خانوار، پرونده های قضایی، مجرمان، کودکان بی سرپرست، اعتیاد، کشفیات در حوزه مواد مخدر، مشروبات الکلی، آسیبهای ناشی از فضای مجازی، آمار ازادواج و طلاق و ... نشان دهنده این است که وضعیت آسیبهای اجتماعی در کشور بحرانی است.

مجید ابهری آسیب شناس

از آنجا که اصلی ترین دغدغه مردم گرانی ، تورم ، بیکاری ، آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد ، گسترش مواد مخدر ، افزایش طلاق ، کاهش آمار ازدواج و خودکشی و... است باید نامزدهای انتخاباتی به صورت جزئی و ریز به این مشکلات و ناهنجاریها پرداخته و برای کاهش آنها راهکار ارائه کنند .

ایجاد بانك اطلاعات آسیبهای اجتماعی و تدوین سیاستهای كاربردی در حوزه پیشگیری می تواند مهمترین خواسته از رئیس جمهور بعدی باشد.

امان الله قرایی مقدم آسیب شناس

از آنجا که انواع آسیبهای اجتماعی رابطه مستقیم با اقتصاددارد به همین دلیل در مباحث اقتصادی کاندیداها باید به موضوعات اجتماعی بخصوص آسیبهای اجتماعی اشاره شود .

 

غلامرضا علیزاده جامعه شناس

نباید چشمانمان را روی این پدیده های آسیب شناختی ببندیم در تمام کشورهای این پدیده ها وجود دارد به همین دلیل باید جامعه را در این خصوص حساس و آگاه کرد و با اطلاع رسانی درست و به موقع از هدر رفت هزینه ها در آینده جلوگیری شود.

برای کنترل آسیبهای اجتماعی و بررسی پدیده های روانشناختی و برنامه ریزی در این خصوص باید سازمان و یا وزارتخانه ای مستقل در مورد مسائل اجتماعی در کشور تشکیل شود.

دکترامان الله قرایی مقدم آسیب شناس نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از آنجا که انواع آسیبهای اجتماعی رابطه مستقیم با اقتصاد دارد به همین دلیل در مباحث اقتصادی کاندیداها باید به موضوعات اجتماعی و آسیبها نیز اشاره می شد که متاسفانه اینگونه نبوده است.

بحرانی شدن وضعیت اجتماعی در صورت عدم برنامه ریزی

وی افزود: امروزه آسیبهایی مانند زنان روسپی و خیابانی ، کودکان کار و خیابان، دختران فراری، اعتیاد، طلاق ، افزایش سن ازدواج ، زنان سرپرست خانوار و ... در ارتباط مستقیم با مسائل اقتصادی ایجاد می شوند به همین دلیل نامزدهای انتخابات باید این موارد را نیز در برنامه های خود درنظر گرفته و برای کاهش آنها راهکار و برنامه ارائه دهند.

وی گفت: انجام جرم ربطی به شخصیت و خود فرم ندارد و برنامه ریزان و مدیران جامعه به این موارد آگاهی داشته باشند و جرم را ذاتی ندانند.

به گفته این آسیب شناس، بیکاری، تورم ، اعتیاد و ... ریشه در فقر دارد و آسیبهای دیگر نیز به اقتصاد مرتبط است بنابراین صرف پرداختن و ارائه برنامه در زمینه اقتصاد و موضوعاتی در این خصوص مشکلی از آسیبهای اجتماعی کشور برطرف نمی کند.بنابراین کاندیداهای ریاست جمهوری باید به طور ویژه به این موارد بپردازند در غیر اینصورت با بحرانهای شدیدی مواجه خواهیم شد.

دکتر غلامرضا علیزاده جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در مورد عدم توجه کاندیداها به برنامه های اجتماعی و همچنین آسیبهای اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: باید کاندیداها با برنامه ریزی در حوزه های مختلف اجتماعی نشان دهند که توانایی مقابله و حل مشکلات اجتماعی و همچنین آسیبهای اجتماعی را دارند و به جهانیان نشان دهند که در این خصوص مشکلی وجود ندارد و امکان نقد به آنها ندهند.

وی تاکید کرد: نامزدهای انتخابات باید درباره آسیبهای اجتماعی صحبت کنند و این موارد به توسعه کشور و وفاق اجتماعی کمک خواهد کرد. به طور حتم پرداختن به این موضوعات از هزینه دادن در آینده جلوگیری خواهد کرد.

نباید چشمانمان را بر روی آسیبهای اجتماعی ببندیم

به گفته وی، یک پدیده آسیب شناختی علاوه بر هزینه‌های زیاد درمان، در حوزه کنترل نیز  هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل می کند. چنانچه امروزه در این بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی درستی انجام نشود دیگر در سالهای آینده نمی توان جلوی آن را گرفت.

وی به نامزهای ریاست جمهوری توصیه کرد نباید با نپرداختن به این آسیبها چشمانمان را روی این پدیده های آسیب شناختی ببندیم. در تمام کشورهای این پدیده ها وجود دارد به همین دلیل باید جامعه را در این خصوص حساس و آگاه کرد و با اطلاع رسانی درست و به موقع از هدر رفت هزینه ها در آینده جلوگیری شود.

این جامعه شناس تاکید کرد: برخی از آسیبها را می توان کنترل و پیشگیری کرد به همین دلیل مطرح کردن این آسیبها باید جزء اولویت برنامه های نامزدهای انتخابات باشد.

علیزاده گفت: کودکان خیابانی ، دختران فراری، زورگیری ، تجاوز، اعتیاد، طلاق ، قتلهای خانوادگی و ... هر کدام از این آسیبها مشکلات زیادی را برای خانواده ها ایجاد می کند. همچنین برخی آسیبها مانند بالارفتن سن ازدواج علاوه بر اینکه آسیبهای زیادی ایجاد می کند جامعه را به سمت پیری هدایت می کند. چنانچه نتوانیم با برنامه ریزی و ارائه تسهیلات شرایط ازدواج را برای جوانان فراهم کرده و باعث کاهش سن ازدواج شویم ، در آینده ای نزدیک با بیکاری متخصصین کودک مواجه خواهیم شد که این موضوع می تواند مساله ساز باشد.

به گفته وی، پرداختن به این مسائل همراه با مباحث دیگر مانندقطعات یک پازل هستند که اگر بدرستی چیده نشده و یا اینکه یک مورد را برجسته کرده و موارد دیگر را نادیده بگیریم ، تصویر واقعی از جامعه بدست نخواهد آمد و چنانچه تصوری درستی نداشه باشیم سیاست گذاری و برنامه ریزی های ما دچار مشکل خواهد شد و در اینصورت نمی توان برنامه دقیق و منسجی ارائه کرد.

وی به ارائه راهکاری پرداخت و کرد: برای کنترل آسیبهای اجتماعی و بررسی پدیده های روانشناختی و برنامه ریزی در این خصوص باید سازمان و یا وزارتخانه ای مستقل در مورد مسائل اجتماعی در کشور تشکیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha