سلامت نیوز :  وزیر اسبق بهداشت و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری به تبیین دلایل خود برای حمایت از سعید جلیلی پرداخت و مهم‌ترین اولویت‌های دولت یازدهم را در نظام سلامت تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کامران باقری لنکرانی در گردهمایی نخبگان و فعالان نظام سلامت و رفاه اجتماعی حامی دکتر جلیلی در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه به فضل خدا و با تلاش‌هایی که در طول 35 سال گذشته انجام شده است، به شاخص‌های قابل توجهی در زمینه شاخصه‌های سلامت دست یافته‌ایم، عنوان کرد: در همین هشت سال گذشته حدود 17 هزار تخت بیمارستانی به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد تخت‌های ویژه بیمارستانی رشد پرشتابی داشته است، به گونه‌ای که نزدیک به 6000 تخت ویژه بیمارستانی به مجموعه تخت‌های ویژه اضافه شده است.

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه توسعه تجهیزات پزشکی و توسعه بخش‌های فوق تخصصی در مراکز درمانی، عنوان کرد: در سال 1384 تنها در 12 استان عمل جراحی قلب باز قابل انجام بود، اما در حال حاضر 28 استان کشور توانایی انجام عمل جراحی قلب باز را دارند.

لنکرانی همچنین به رشد شاخصه‌های بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت: در طول 35 سال گذشته شاخص امید به زندگی در کشور حدود 27.5 سال ارتقا پیدا کرده است و با کاهش قابل توجه آمار مرگ و میر نوزادان و مادران در کشور روبرو هستیم که نقطه عطفی در کارنامه نظام سلامت محسوب می‌شود.

وی به چالش‌های مهم حوزه نظام سلامت پرداخت و گفت: برای حل این مشکلات احتیاج به برنامه‌ریزی‌های کلانی داریم که فراتر از چارچوب وزارت بهداشت است. همانگونه که دکتر سعید جلیلی نیز اعلام کرده است، اصلاح ساختار دستگاه اجرایی کشور می‌تواند در این راستا بسیار مهم باشد، چرا که یکی از مصادیق اساسی اصلاح ساختار دستگاه اجرایی، اصلاح ساختار نظام سلامت است.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه در این میان نباید از مقوله مهم «عدالت در سلامت» غافل شد، عنوان کرد: شکاف‌ها و فاصله‌هایی در راستای تحقق عدالت و سلامت وجود دارد که باید از بین برود. امروز هزینه‌های کمرشکن درمان باعث شده خانواده‌های بسیاری دچار فقر و تنگدستی شده و به زیر خط فقر سقوط کنند.

لنکرانی در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و منابع موجود در کشور برای ارتقای سلامت و سیستم بهداشتی و درمانی کشور تاکید کرد و گفت: علی‌رغم اینکه برخورداری از پیوست سلامت در پروژه‌های بزرگ کشور در قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت، اما می‌توان گفت تاکنون هیچ کدام از این پروژه‌های کلان ملی بحث پیوست سلامت را رعایت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه بر ضرورت «تحول بنیادین» تاکید داریم، از ضرورت تحقق عدالت در سلامت ناشی می‌شود. اینکه امروز تنها به موجی از ساخت و سازهای بیمارستانی و گسترش تخت‌ها اکتفا کنیم، نمی‌توانیم در آینده پاسخگوی مشکلات درمانی مردم باشیم.

وزیر اسبق بهداشت همچنین به برخی وعده‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پیرامون ارتقای سلامت اشاره کرد و گفت: اینکه به عنوان مثال برخی کاندیداها عنوان می‌کنند کارت هوشمند سلامت را برای تمام مردم صادر خواهند کرد، وعده دور از دسترسی نیست؛ چرا که تمام زیرساخت‌های نظام الکترونیک آن به وجود آمده است و اینکه همه افراد جامعه صاحب کارت هوشمند سلامت در آینده شوند، امری حتمی است.

لنکرانی ضمن ابراز امیدواری از اینکه دولت یازدهم بتواند تحول اساسی در نظام سلامت به وجود آورد تا شکاف‌ شاخص‌ها به حداقل برسد، گفت: باید بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت ارتقا پیدا کند. در حال حاضر خدماتی را در بسیاری از مناطق فراهم کرده‌ایم، اما متاسفانه به علت دوری مسافت و مسائل دیگر باعث عدم دسترسی مردم به این امکانات شده است. باید توجه داشت که باید بین دسترسی "وجود داشتن" و دسترسی "بهره‌مند شدن" از امکانات درمانی شکاف وجود دارد و معمولا بهره‌مندی اقشار محروم از این خدمات کمتر است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر عده‌ای تلاش می‌کنند کاریکاتوری از وقایع سال 88 را به نمایش گذاشته و همان وقایع را احیا کنند، گفت: این یک خطر جدی است و به کسانی که به این حوزه خطرناک دست می‌زنند، هشدار جدی می‌دهیم که گمان نکنند می‌توانند فضای انتخابات امسال را شبیه به انتخابات سال 88 بکنند.

وی ادامه داد: زیرا مردم پس از یک نبرد هشت ماهه در نهم دی ماه سال 1388 به پیروزی رسیده‌اند و این پشتوانه‌ محکمی برای مردم فراهم آورد، به گونه‌ای که اکنون اجازه نمی‌دهند وقایعی شبیه حاشیه‌های انتخابات سال 88 تکرار شود.

لنکرانی با بیان اینکه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری "وقایع سال 88 کشور ما را واکسینه کرد"، گفت: کسی نمی‌تواند با تکیه بر شایعات، احساسات کور و راست‌نمایی‌ دروغ‌هایی در کشور مجددا موج‌آفرینی کند. امروز مردم ما هوشیار هستند و این افراد نخواهند توانست مردم را با این نوع رفتارها با خود همراه کنند.

وی در ادامه ضمن تشریح اینکه سلایق سیاسی متفاوت هستند و احزاب سیاسی نمایندگانی در انتخابات دارند، گفت: اگر این فضای انتخاباتی بدون تنش پیش برود، هر نتیجه‌ای که حاصل شود و هر کسی که با آرای مردم انتخاب شود، قطعا مصلحت کشور همان خواهد بود، اما اگر کسی بخواهد منافع بیگانگان را به جای منافع ملی دنبال کند، ایجاد تنش و ناآرامی کرده و همان برنامه‌های سال 88 را این بار کاریکاتوروار پیدا کنند، بدانند که در میان مردم جایگاهی ندارند و این رفتارهای تنش‌آمیز توجه مردم را به خود جلب نخواهد کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در بخش دیگری از سخنانش به تبیین دلایل خود برای حمایت از سعید جلیلی پرداخت و گفت: اشخاصی که در حال حاضر در معرض آرا قرار دارند، وعده‌های بسیاری برای حل مشکلات اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و همانند آن به مردم می‌دهند، این یک ایده‌آل است و مسلما کسی نباید خلاف اینها را بگوید.

وی ادامه داد: بیان این آرمان‌ها و وعده دادن برای تحقق آنها سخت نیست. ما هم از همه این کاندیداها که به اعلام این اهداف پرداخته‌اند، تشکر می‌کنیم. اما مهم این است که با چه رویکردی می‌خواهند به این وعده‌ها جامه عمل بپوشانند.

وی ضمن ابراز تعجب از مورد غفلت واقع شدن مطالبی که مانند "آفتاب در عرصه سیاست روشن است"، گفت: ما با دولت‌های متخاصمی روبرو هستیم که تا ما را تبدیل به دولتی وابسته نکنند، دست از سرمان برنخواهند داشت. آیا با این وجود باید با این دولت‌های متخاصم سازش کرد؟ آیا سازش ما را در موضع قدرت قرار می‌دهد یا ما خودمان را ضعیف و ذلیل کرده‌ایم؟

لنکرانی ضمن تاکید بر ضرورت تعامل با دنیا و حضور در صحنه‌های بین‌المللی، عنوان کرد: باید این حضور با تاکید بر دولت‌های غیرمتخاصم باشد، برخی تصور می‌کنند تمام دنیا اروپا و آمریکا است. در صورتی که 50 درصد جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند که صاحب قطب‌های متعدد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند. آفریقا و آمریکای شمالی هم همین گونه‌اند. اگر بنا به پیشرفت و توسعه بر تعاملات باشد، باید تاکیدمان در وهله اول، برقراری ارتباط با دولت‌های غیرمتخاصم باشد.

آنهایی که گفتند مشکلات اقتصادی ما به خاطر تحریم است، به دشمن چراغ سبز نشان داده‌اند

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه نباید در برابر دولت‌های متخاصم از موضع ضعف وارد شویم، گفت: آن دسته از کاندیداهایی که گفتند مشکلات اقتصادی ما به خاطر تحریم است، برخلاف منافع ملی ما حرف زدند و به دشمن چراغ سبز نشان دادند.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند با اتکا بر منابع درون‌زای خویش، کارهای مهمی انجام دهد، عنوان کرد: صحیح است که نباید اقتصاد ما متکی بر نفت و گاز باشد، اما در شرایطی که تمام قدرت‌ها و تمام کشورهای دنیا تشنه منابع انرژی ما هستند، باید زیرساخت‌های خود را در این خصوص تقویت کنیم. ذخایر نفتی و گازی ایران از رتبه بالایی در دنیا برخوردار است.

لنکرانی همچنین بر استفاده از نیروهای کارآمد و توانمند و همچنین ظرفیت‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: اگر اقتصاد مقاومتی را باور کنیم و بر توانمندی‌های درون‌زای کشور متکی باشیم، می‌توانیم به راهکارهای اقتصادی بهتری برسیم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: به عنوان مثال در قضیه تحریم داروها که اولین موج آن در سال 86 به کشور تحمیل شد، دچار مشکلاتی شدیم، اما توانستیم آن را حل کنیم.

وزیر اسبق بهداشت به بیان جزئیاتی درباره تحریم دارو در سال 86 پرداخت و گفت: اسفند سال 86 بود که «شب خوابیدیم و صبح گفتند که دیگر رادیودارو به ما نمی‌دهند» در صورتی که 10 هزار نفر در طول هر هفته از رادیوداروها استفاده می‌کردند. در این شرایط برخی دولت‌ها که مدعی دوستی با ما داشتند، تماس گرفتند و گفتند حاضرند رادیودارویی که قیمت حدود 200 دلار داشت را تا 2000 دلار به ما بفروشند. این عملکرد خارج از رفتارهای جوانمردانه بود.

وی ادامه داد: در همان زمان پروژه‌ای در انرژی اتمی برای تولید رادیو داروها در دست انجام بود. رایزنی‌هایی برای تولید رادیو داروها انجام شد و تقریبا ظرف مدت شش هفته با کار شبانه‌روزی به مرحله تولید رسیدیم و رسما اعلام کردیم می‌توانیم حتی به کشورهای دیگر هم رادیودارو بفروشیم.

لنکرانی با بیان اینکه در طول آن شش هفته با بحران‌هایی روبرو شده بودیم، گفت: برخی طرفداران انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر به کمک ما آمدند و توانستیم با همت آنها از سد این مشکل نیز عبور کنیم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در ادامه به دیدار خود با آیت‌الله مصباح اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار تذکر دادند که اشکال کار ما در اداره کشور این است که خدا را باور نداریم و تنها هر وقت دچار تنش می‌شویم، ممکن است به یاد خدا بیفتیم؛ در حالی که خدای جبهه، خدای بازار، خدای سیاست و خدای انتخابات هم است.

وی با بیان اینکه باید احکام الهی را در جامعه اسلامی پیاده کرد، گفت: یکی از این احکام، خدمت به مردم است. دکتر سعید جلیلی نیز در انتخابات دعوت به خود نمی‌کند، بلکه دعوت به گفتمان انقلاب اسلامی می‌کند. در حالی که متاسفانه برخی تصور می‌کنند حضورشان در انتخابات بدون اتکا به بازوهای قدرت و ثروت امکان‌پذیر نیست.

لنکرانی در پایان گفت: استفاده از رنگ‌های بنفش، سبز، سفید، آبی و ... فایده‌ای ندارد. مهم رنگ خدایی داشتن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha