سلامت نیوز : محمود احمدی‌نژاد كه صبح امروز (سه شنبه ) برای افتتاح چند پروژه عمرانی به استان های خوزستان و ایلام عزیمت كرده است در نخستین گام با سفر به حمیدیه خوزستان ضمن افتتاح سیستم سپر یونی مهار ریزگردها در این منطقه گفت: همه می دانند كه تغییرات آب و هوایی و تحولات این حوزه تاثیر مهمی بر زندگی، كار، صنعت و همه امور اجتماعی دارد كه ایجاد و انتشار گرد و غبار و ریزگردها یكی از آسیب رسانترین تحولات جوی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ رییس‌جمهور با بیان اینكه كل زمین و فضای پیرامون آن، فضایی به هم پیوسته هستند، افزود: براین اساس در هر نقطه ای از زمین كه تغییری اتفاق بیفتد كل این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد و بر همین اساس شاهد آن هستیم كه در بعضی مناطق بارندگی های سیل آسا رخ می دهد و در برخی مناطق شاهد خشكسالی هستیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه این تحولات حاصل رفتار جمعی بشر با محیط زیست است، اظهار داشت: كشور ما هم چندین سال است كه تحت تاثیر ریزگردها بوده و این اتفاق بعضاً آسیب هایی را نیز به زندگی مردم وارد كرده و فضا را برای فعالیت مثبت محدود می كند.

رییس‌جمهور تصریح كرد: همكاران ما و كارشناسان محیط زیست از همان ابتدا به دنبال شناسایی علل این اتفاق و پیدا كردن راه حل هایی برای آن بودند و از ابتدا بنا بر این گذاشته شد كه از هر ظرفیت و اقدامی كه بتواند به هر مقدار این ریزگردها را كنترل كند، استفاده شود.

احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: پس از مطالعات اولیه چند اقدام از جمله مارچ پاشی و گیاه كاری در مناطق مولد ریزگردها در دستور كار قرار گرفت.

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه بخشی از این ریزگردها از مناطق دور دست در آفریقا و عربستان به سمت كشورمان می آیند اما بخش عمده آن از حوزه حورهای خشك شده در عراق در زمان جنگ تحمیلی به ایران وارد می شود، گفت: بر این اساس همكاران ما با مقامات دولت عراق نیز توافقاتی كرده اند و امیدوارم اقدامات پیشگیرانه در عراق نیز با سرعت بیشتری به پیش برود.

احمدی‌نژاد اضافه كرد: مهار آن بخش از ریزگردهایی كه در داخل كشور تولید می شود تا حدود زیادی انجام شده و امروز كار جدیدی شروع شد كه براساس آن با استفاده از جریان الكتریكی و یونیزه كردن این ذرات آنها را سنگین كرده و وادار به رسوب می كنند تا به داخل كشور وارد نشوند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: همكاران ما این فناوری را شناسایی و وارد كرده اند و امروز نیز بخش هایی از آن را در داخل ساخته اند و پس از یك دوره آزمایشی 5 واحد از این دستگاه ها در خوزستان و یك واحد را نیز در آذربایجان غربی راه اندازی كرده اند.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه این دستگاه ها علاوه بر مهار گرد و غبار در ایجاد و انتقال ابر و تخلیه ابرها در مناطق مورد نظر نیز كارایی دارند، تصریح كرد: این دستگاه ها همچون سدی عمل می كنند كه گرد و غبار را در فاصله مشخص وادار به رسوب می كنند و تا جایی كه مرحله آخر راه اندازی آن انجام می شود از همه آزمایش ها با موفقیت عبور كرده و با مهار بیش از 50 درصد ریزگردها نتایج رضایتبخشی را حاصل كرده اند.

رییس‌جمهور خاطر نشان كرد: ان شاءالله پس از بهره برداری از این سیستم در حمیدیه باید این سیستم ها را مثل یك دیواره در تمام مسیرهای اصلی وزش باد و انتقال ریزگردها به داخل كشور نصب كنیم تا در كنارهم به خوبی از ورود ریزگردها به كشور ممانعت كنند و ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور در اثر مجموعه اقدامات انجام شده شاهد كاهش چشمگیر گرد و غبار و ریزگرد در فضای كشورمان باشیم.

احمدی‌نژاد گفت: البته نباید با انجام یك گام انتظار كسب نتیجه قطعی داشت، این یك انتظار عمومی است كه هر كس و به هر اندازه كه محیط زیست را با آلاینده ها تحت تاثیر قرار می دهد از این اقدام خود صرفنظر كند و اجازه ندهد محیط زیست بیشتر از این آسیب ببیند. امروز بیش از 75 درصد آلاینده های محیط زیست متعلق به كشورهای صنعتی است كه در كنار استفاده حداكثری و خارج از قاعده از منابع محیط زیست بیش از بقیه به این عرصه آسیب می رسانند و جالب آن است كه بیشتر از همه مدعی و طلبكار نیز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha