چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 75670
سلامت نیوز : هر سال میلیون‌ها انسان بر اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند اما در این شرایط برخی از آلوده‌ترین شهرهای جهان با برنامه‌ریزی درازمدت، گام‌های موثر در جهت حل این مشکل برداشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ زمستان گذشته تصاویر تکان‌دهنده‌ای از شرایط بحرانی آلودگی هوا در پکن، پایتخت چین منتشر شد. هوا از گرد و غبار و ذرات معلق و دود اگزوز خودروها چنان انباشته بود که گویی خورشید طلوع نکرده است.به گفته کارشناسان زیست‌محیطی، مکزیکوسیتی از کلانشهرهای آلوده‌ای بود که در کنترل آلودگی هوا بعنوان نمونه‌ای موفق عمل کرده است.مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک در آمریکای مرکزی تا چند سال پیش از نظر کیفیت هوا از آلوده‌ترین نقاط جهان به‌ شمار می‌رفت. شهروندان مکزیکوسیتی در سال 1999 میلادی تنها هشت روز هوای سالم تنفس کردند. این در حالی است که شمار روزهای پاک در این کلانشهر 20 میلیونی در سال گذشته میلادی (2012) به عدد 237 افزایش یافته است.

مسئوولان فعلی حفاظت محیط‌ زیست در پایتخت مکزیک که از دست‌اندرکاران تحقق این هدف بزرگ هستند می‌گویند: 20 سال پیش کیفیت هوا در این شهر به قدری بد و نامطلوب بود که پرندگان از آسمان مرده به زمین می‌افتادند.این مقام‌های مسئول در مکزیک کارخانه‌هایی مانند پالایشگاه‌ها را که سطح آلایندگی بالا داشتند به خارج از پایتخت منتقل کردند. همچنین کیفیت سوخت مصرفی خودروها تغییر داده شد و پنج میلیون خودرویی که در آن روزها در شهر تردد می‌کردند، یک روز در هفته متوقف ماندند. بعلاوه بهبود شرایط استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی در کنار استفاده از دوچرخه در سفرهای درون‌شهری نیز همزمان به بهبود اوضاع کمک کرد.چین نیز در این رابطه راه‌حل‌هایی ارائه کرده که گرایش این راه‌حل‌ها از تولید به سمت ارائه خدمات است.یکی از کارشناسان وزارت محیط‌ زیست چین که برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشورش تلاش می‌کند، جایگزینی ذغال‌سنگ با گاز یا انرژی‌های تجدیدپذیر را گام موثری در این مسیر می‌داند.

وی تعیین میزان آلایندگی مجاز برای بخش خدمات و صنعت را نیز از ضرورت‌های مقابله با آلودگی هوا برشمرده است.به گفته این کارشناس، در درازمدت همچنین باید سهم خدمات در ساختار اقتصادی چین در مقایسه با سهم صنعت، بیشتر شود.به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ورلد نیوز، از سوی دیگر کارشناسان زیست‌محیطی در اروپا نیز می‌گویند: از دهه 70 میلادی که سازمان همکاری‌های اقتصادی اروپا تعیین حد مجاز برای آلاینده‌های مختلف را آغاز کرد، کیفیت هوا در اروپا روز به روز بهتر شده است. در عین حال از میزان گاز دی اکسید گوگرد که در پی اشتعال سوخت‌های فسیلی آزاد می‌شود در دو دهه اخیر در اروپا حدود 55 درصد کاسته شده است.کمیسیون اتحادیه اروپا در سال 2012 میلادی شهر «بیتوریا» در شمال اسپانیا را به‌ عنوان «پایتخت سبز اروپا» برگزید. دست‌اندرکاران دولت محلی این شهر نیز مانند مکزیکوسیتی، صنایع آلاینده را به خارج از شهر بردند، سامانه حمل‌ونقل عمومی را بهبود بخشیدند و پیاده‌رو‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری را گسترش دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha