چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 75672
سلامت نیوز : دریای خزر در شمال کشور با جمعیت ساحلی هفت میلیون نفر ناگزیر از پذیرش بیش از حد پسماندهای انسانی است به‌طوری که معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست می‌گوید: ایران در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر مقام اول را دارد .عبدالرضا کرباسی در نشست خبری معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان می‌کند: 400 میلیون مترمكعب فاضلاب در شمال كشور تولید می‌شود كه فقط 40درصد از آن به سختی تصفیه می‌شود و 60درصد مابقی از طریق رودخانه‌ها و به صورت غیرمستقیم وارد دریای خزر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی با اشاره به مصوبه تجهیز جوامع بالای 30 هزار نفر به سیستم تصفیه فاضلاب خانگی، ‌گفت: وزارت نیرو به‌دلیل مشكلات مالی در انجام وظایف قانونی خود توفیق چندانی نداشته است. دریای خزر محصور بین چند کشور است و راهی به دریاهای دیگر ندارد. از این‌رو قدرت خودپالایی آن کم است. هرچند سهم اصلی در ایجاد این آلودگی‌ها به‌عهده کشور روسیه است که معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست هم به آن اشاره می‌کند: نزدیك به 75 درصد از كل آلودگی‌هایی كه وارد دریای خزر می‌شود به‌عهده كشور روسیه است. اما ایران هم سهمی در آلودگی دریای خزر دارد که معادل 12درصد است و عمدتا شامل تخلیه فاضلاب انسانی به محیط دریای خزر می‌شود. با این حال در یک دسته‌بندی می‌توان آلودگی‌های دریای خزر را به چند چیز نسبت داد؛ مواد نفتی، ‌آفت‌كش‌ها، سموم كشاورزی، ‌عناصر سنگین و فاضلاب.

کرباسی شناگاه‌های دریای خزر را آلوده به مواد میكروبی دانست و گفت: تخلیه فاضلاب‌های انسانی عامل اصلی این آلودگی است و سلامت شناگران در سواحل خزر مورد تهدید است. سهم سه کشور دیگر حوزه دریای خزر یعنی آذربایجان، ‌تركمنستان و قزاقستان، در ایجاد این آلودگی‌ها روی هم‌رفته 13درصد است. اما کشور آذربایجان با همین سهم کم هم از مشکلسازترین کشورهای این منطقه است. به گفته معاون محیط‌زیست دریایی، درچاه‌های نفت این كشور از تكنولوژی قدیمی استفاده می‌شود و مرتبا با چالش و شكستگی در انتقال مواجه است. آلودگی نفتی در دریای خزر که ناشی از كشور آذربایجان است، به دلیل جریان‌های دریایی به سمت ایران كشیده می‌شود. او با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در برخورد با کشور آذربایجان بیان کرد: در سال گذشته 26 تن گلوله نفتی از سواحل گیلان جمع‌آوری شده كه مربوط به كشور آذربایجان است.

این گلوله‌های نفتی جمع‌آوری‌شده برای انگشت‌نگاری به وزارت نفت داده شده تا مطالبه خسارت زیست‌محیطی از كشور آذربایجان شود كه بعد از گذشت 8 ماه تاكنون وزارت نفت اقدامی انجام نداده است. کرباسی مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی دریای خزر را بهره‌برداری بی‌رویه از ذخایر آبزی در دریای خزر از سوی كشور‌های تازه استقلال‌یافته، كاهش جمعیت فك خزر از یک میلیون قلاده به یکصدهزار و ثبت 400 نوع انگل در ماهیان این دریا عنوان کرد و افزود: منابع شیلاتی به دلیل ورود فاضلاب‌ها و آلودگی میكروبی ناشی از آن در دریای خزر با تهدید روبه‌رو كرده است.

وزارت نیرو مسئول ایجاد كشند قرمز در خلیج‌فارس

اما انتقادات کرباسی تنها سمت وزارت نفت نیست بلکه به باور او وزارت نیرو نیز در وظایف خود آن‌طور که باید عمل نکرده چنان‌که به عقیده او وزارت نیرو مسئول ایجاد كشند قرمز در خلیج‌فارس است و متذکر می‌شود :سدسازی توسط این وزارتخانه روی رودخانه‌های منتهی به خلیج‌فارس باعث كاهش گل و لای آب و شكل‌گیری پدیده كشند قرمز در خلیج‌فارس شده است. درحالی که گل و لای در جذب نیترات و فسفات فاضلاب در خلیج‌فارس نقش موثری داشت. وزارتخانه‌های مرتبط از مسئولیت‌های خود انگار سرباز می‌زنند چنان‌که کوتاهی وزارت نفت تنها مربوط به دریای خزر نمی‌شود بلکه دریای عمان و خلیج‌فارس نیز تحت تاثیر این کم‌توجهی‌اند. آلودگی نفتی یكی از مشکلات خلیج‌فارس است که مستقیما ناشی از عدم انجام وظایف وزارت نفت است. در سال 91، ‌22 حادثه نفتی در خلیج‌فارس رخ داده است.

از این 22 حادثه، 21 حادثه نفتی مربوط به چاه‌های نفتی ایران است که به گفته معاون محیط‌زیست دریایی: یك میلون و 200 هزار بشكه نفت وارد خلیج‌فارس می‌شود و از ‌17 هزار نفتكشی كه وارد خلیج‌فارس می‌شوند،‌30 درصد از این نفتكش‌ها از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند. بنابراین وی با انتقاد از کم‌کاری‌های وزارت نفت در این مدت می‌گوید: وزارت نفت بر اساس قانون مكلف به انجام و پایش زیست‌محیطی در خلیج‌فارس و دریای عمان است اما این وزارتخانه تاكنون برای خرید و تجهیز ایستگاه‌های پایش در جنوب كشور اقدام نكرده است. این درحالی است که 15 ماه از تصویب این قانون می‌گذرد. از دیگر کاستی‌هایی که در قوانین ایران برای حفظ دریای عمان و خلیج‌فارس وجود دارد نبودن قانونی برای جلوگیری از ساخت‌وساز دریایی است که خود عامل آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha