چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 75674

سلامت نیوز : تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست، بلکه مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در ادامه به برخی از مشکلات و مضرات مصرف دخانیات اشاره می‌شود:

خطرهای مصرف دخانیات

دود دخانیات، ترکیب پیچیده‌ای از بیش از 7000 ماده شیمیایی است. در حال حاضر سالانه حدود 4/5 میلیون نفر در سطح جهان در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. هر روز بیش از 15000 نفر در جهان به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. مصرف دخانیات در ایران سالانه موجب مرگ 70 هزار نفر می‌شود. مصرف دخانیات در جهان، در هر شش ثانیه یک قربانی می‌گیرد. مصرف دخانیات به‌طور میانگین 15 سال از عمر انسان می‌کاهد. مصرف دخانیات می‌تواند به مرگ یک میلیارد انسان در قرن حاضر منجر شود. روزانه بیش از هفت میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از سه برابر آن هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با آن در کشور می‌شود. افراد سیگاری به‌طور متوسط پنج سال پیرتر از افراد غیرسیگاری به نظر می‌رسند. نیمی‌از افراد سیگاری نهایتا به علت مصرف دخانیات می‌میرند. نیمی‌از مرگ‌های ناشی از مصرف دخانیات در دوران پربازده میانسالی روی می‌دهند. سیگار کشیدن افزون بر زیان‌های جسمی، زمینه‌ساز اعتیاد به مواد افیونی است.

بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات

مصرف دخانیات علت عمده بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. نیکوتین، منواکسیدکربن و برخی مواد دیگر در سیگار از علل بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. نیکوتین باعث افزایش اسید معده، موجب بروز زخم معده و اثنی‌عشر می‌شود. نیکوتین باعث افزایش احتمال لخته شدن خون می‌شود. دود سیگار باعث بروز بیماری‌های لثه، خرابی و زرد شدن دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود. استعمال دخانیات موجب بروز سرطان‌های حنجره، حلق، مری، نای، ریه، معده و پانکراس می‌شود.

خطرهای دود غیرمستقیم دخانیات

هر سال در جهان بیش از 165 هزار کودک به دلیل سیگار کشیدن دیگران می‌میرند. خطر بروز سرطان ریه در زنان غیرسیگاری در معرض دود غیرمستقیم سیگار، 28 درصد افزایش می‌یابد. هر ساله قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم دخانیات، موجب بیش از 600 هزار مرگ زودرس می‌شود. مواجهه با دود دخانیات عامل ایجاد نقایص عصبی در فرزندان افراد سیگاری می‌شود. حتی میزان پایین مواجهه با دود دخانیات برای ایجاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کافی است. مواجهه با دود دخانیات، خطر بروز سرطان سینه را در زنان تا 70 درصد افزایش می‌دهد. مواجهه با دود دخانیات موجب التهاب در گوش میانی کودکان می‌شود. برآورد می‌شود 33 درصد مردان غیرسیگاری و 35 درصد زنان غیرسیگاری در سطح جهان دائما در معرض دود غیرمستقیم دخانیات قرار دارند.

سیاست‌های کنترل دخانیات

افزایش مالیات بر دخانیات، مصرف آن را کاهش می‌دهد. افزایش 10 درصدی قیمت دخانیات، مصرف آن را تا هشت درصد کاهش می‌دهد. افزایش 10 درصدی قیمت سیگار موجب کاهش 42 میلیون فرد سیگاری در سراسر جهان می‌شود. محدودیت در استعمال دخانیات می‌تواند مصرف آن را تا حد 10 درصد کاهش دهد.

خطرهای قلیان

اسانس اضافه شده به تنباکوی قلیان، زیان قلیان را چند برابر می‌کند. استفاده از دهانه مشترک در قلیان، خطر سرایت بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. مصرف‌کنندگان قلیان نسبت به مصرف‌کنندگان سیگار در معرض مواد سمی‌بیشتری هستند. ذغال مورد استفاده در قلیان، مقدار زیادی منواکسید کربن وارد بدن می‌کند. نوزاد مادرانی که در دوران بارداری خود قلیان مصرف می‌کنند، با کمبود وزن به دنیا می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha