چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 75683
سلامت نیوز : سند راهبردی ملی توسعه طب سنتی ایرانی اسلامی به عنوان اولین سند بالادستی در حوزه گیاهان دارویی وطب سنتی و نقشه راه توسعه این حوزه مهم روز گذشته در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور ،وزیر بهداشت و جمعی از پیشکسوتان طب سنتی رو نمایی شد و بدین ترتیب بنا به گفته معاون طب سنتی وزیر بهداشت ، طب سنتی به طور رسمی وارد نظام سلامت کشور شد و روح تازه ای در کالبد پزشکی کشور دمیده شد.در واقع با ورود رسمی طب سنتی و اسلامی به نظام سلامت، نقطه عطفی در تاریخ طب ایران ایجاد شد. در این مراسم همچنین دارونامه فرآورده های سنتی ایران و منشور کاربردی اخلاق در طب سنتی رونمایی شد .

جزئیات واهداف سند توسعه طب سنتی

دکتر خدادوست معاون طب سنتی وزیر بهداشت درحاشیه این مراسم در گفت و گو با خراسان به تشریح جزئیات واهداف سند توسعه طب سنتی پرداخت وگفت : با اجرایی شدن این سند، طب سنتی به طور رسمی وارد نظام سلامت کشور شد چراکه مقوله طب سنتی بر اساس این سند درردیف اولویت های سیستم پزشک خانواده قرار گرفت .

به گفته وی ،در سند راهبردی توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی وطب سنتی 12 راهبرد و 48 اقدام ملی تعیین شده است که از جمله اقدامات واهداف پیش بینی شده می توان به مواردی از جمله ورود طب سنتی به نظام سلامت وشبکه بهداشت ودرمان کشور ، قرار گرفتن موضوع طب سنتی در اولویت های سیستم پزشک خانواده ، توسعه دانشکده ها ومراکز تحقیقاتی طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی وتوسعه تحقیقات وپژوهش در زمینه طب سنتی، ایجاد پژوهشکده های طب سنتی و دارو سازی سنتی ، حمایت از توسعه داروهای گیاهی ،افزایش سهم دارو های گیاهی در با زار دارویی کشور ،افزایش سهم صادرات وتجارت گیاهان دارویی ودارو های گیاهی ، انجام مطالعات تطبیقی در راستای ادغام دانسته های طب سنتی وطب نوین وبه کار گیری آن در نظام سلامت اشاره کرد .

دکتر خدادوست با اشاره به تشکیل ستاد نظارت بر اجرای سند توسعه گیاهان دارویی وطب سنتی گفت :برای آن که این سند ضمانت اجرایی پیدا کند ، در جلسه اخیر ستاد راهبری مقرر شد ستاد نظارتی به ریاست معاون علمی ریاست جمهوری و نایب رئیس وزیر بهداشت ایجاد شود . رحیمی معاون اول رئیس جمهورنیز در مراسم رونمایی از سند راهبردی طب سنتی با اشاره به وقفه 100 ساله ایجاد شده در به کار گیری طب سنتی در کشور گفت : در 100 سال گذشته یعنی در دوره های قاجار و پهلوی طب سنتی باعث تحقیر طب ایران محسوب می شد ، اما در جمهوری اسلامی ایران با تأسیس دانشکده ای تخصصی در سال 1386 این طب دوباره احیا شد.رحیمی با تاکید بر راه اندازی مراکز طب سنتی در تمام دانشگاه های کشور گفت : باید داروخانه هایی نیز در این زمینه راه اندازی شود .

وی ادامه داد : بسیاری از داروهایی که غربی ها با قیمت بالا و بسته بندی زیبا برای ما می فرستند، داروهای گیاهی است که گیاهان آن را از کشور ما می گیرند و فرآوری می کنند.رحیمی با اعلام این که در حال حاضر 140 تا150 قلم داروی گیاهی برای پوشش بیمه آماده شده است ،تصریح کرد : برای مصوب شدن هزینه های این اقلام دارویی آماده ایم.ما 700 قلم دارو در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی داریم که باید آن را به 2 هزار قلم برسانیم چرا که بسیاری از گیاهانی که در کشور ما رشد می کند درجه یک است .وی با اشاره به این که در بودجه کل کشور بودجه مستقلی به طب سنتی اختصاص یافته است ، افزود : همه کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند ، می توانند مجوز دریافت کنند.

کاهش بیش از 50 درصدی هزینه های خدمات پاراکلینیکی با طب سنتی

دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت نیز دراین مراسم با اشاره به فواید استفاده از طب سنتی در کاهش هزینه ها به ویژه هزینه های پاراکلینیک، گفت : یقین دارم که استفاده از طب مکمل و روش های بومی کشورمان و سایر کشورها، بیش از 50 درصد هزینه های خدمات پاراکلینیک راکاهش می دهد. وزیر بهداشت ادامه داد: طب اسلامی ایرانی در فرهنگ ما یک واقعیت تاریخی بود که متاسفانه مورد انکار قرار می گرفت و این موضوع بعضاً سبب شد فساد در آن رسوخ کند.

وی با اشاره به سند طب سنتی گفت:قرار است پزشکان عمومی وپزشکان دیگر رشته ها در این زمینه آموزش ببینند وترکیب جدیدی از طب نوین وسنتی ایجاد شود ،در آینده نزدیک مراکز مجاز ارائه خدمات طب سنتی راهم اعلام می کنیم . در این رابطه ایجاد مراکز طب سنتی در بیمارستان ها وراه اندازی دهکده طب سنتی نیز در دستور کار دولت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha