چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 75687
سلامت نیوز : نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، سلامت را یکی از سه اولویت نخست روحانی عنوان کرده است.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر رضا ملک زاده به 8 سئوال سازمان نظام پرستاری، در مورد اولویتهای نظام سلامت از دیدگاه حسن روحانی پاسخ گفته است.

روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مقوله سلامت را در اولویت چندم می داند؟

ملک زاده: سلامت جزو 3 اولویت نخست آقای روحانی است. قطعاً پس از برطرف کردن مسائل و مشکلات اقتصادی و سیاسی و امور بین الملل باید به سلامت پرداخت تا این مسائل اولیه برطرف نشود کار درباره سلامت بی فایده است.

نگاه روحانی به مقوله سلامت چگونه است؟ آیا سلامت را حق صد درصدی مردم می داند یا به عنوان یک کالای قابل سرمایه گذاری و برداشت سود است؟

ملک زاده: در قانون اساسی سلامت حق مردم است و دولت موظف است در حدود امکانات و توانایی، بستر حیاتی سلامت مورد نیاز مردم را فراهم کند. آقای  روحانی معتقد است، بخش سلامت بخش مهمی است حتی از جنبه اقتصادی. هم اکنون امکانات به میزان کافی در بخش سلامت وجود دارد. 21 هزار خانه بهداشت، 3 هزار درمانگاه، 2500 پایگاه بهداشت شهری و 700 بیمارستان که چنانچه این مجموعه به خوبی کار کند. می تواند 90 درصد نیازهای سلامت و بهداشت مردم را تامین کند.

باید از امکانات موجود فعالانه برای ارائه خدمت به مردم استفاده شود. باید تعرفه ها واقعی شود و سرانه بیمه ها واقعی دیده شود. در عین حال باید از پتانسیل غنی موجود در کشور که همانا نیروی انسانی پزشک، پرستار و پیراپزشک، جراحان و متخصصان درجه یک در بحث توریسم درمانی به خوبی استفاده شود. هم اکنون بسیاری از بیماران از کشورهای همسایه برای درمان به ایران مراجعه می کنند که می تواند درآمدزایی و ارزآوری را برای کشور در پی داشته باشد.باید از توانمندی های دولتی و بخش خصوصی به درستی استفاده شود و به جای اعزام نیروی انسانی به خارج کشور بیماران را برای دریافت خدمات با کیفیت درمان به کشور بیاوریم.

در دولت روحانی خدمات سلامت محور و پیشگیرانه چه جایگاهی دارد؟

ملک زاده: جایگاه بسیار والایی دارد. چون 85 درصد مرگ و میرهای کشور به علت ابتلا به بیماری های غیرواگیر نظیر سکته های قلبی، مغزی و...  است. 50 درصد مرگ ها به علت بیماری های قلب و عروق، 20 درصد مربوط به ابتلا به انواع سرطان ها و بقیه مربوط به ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی و کبدی است. از این رو 85 درصد از این مرگ ها قابل پیشگیری هستند. فقط باید سازو کاری تعریف شود و شبکه پیشگیری در دولت تصویب شود. به طور مثال نیمی از افراد بالای 40 سال به عارضه پرفشاری خون مبتلا یا در معرض ابتلا به آن هستند و از 210 هزار مرگ و میر سالیانه 80 هزار مرگ مربوط به عارضه پرفشاری خون است که کاملاً قابل پیشگیری است. همانطور که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی به کودکان واکسن می زنیم، برای پرفشاری خون هم می توانیم از 35 سالگی دستورات غذایی و داروهایی تجویز کرد که مانع از ابتلای آنها در سنین بالاتر شود. این کار از عهده بهورز در روستا و پرستار در شهر برمی آید.

ما معتقدیم از نیروهای پرستاری در کشور به درستی استفاده نشده است. هم اکنون در دنیا پرستاران آندوسکوپی و کولونوسکوپی می کنند و پزشکان عمومی و پرستاران می توانند موسساتی را راه اندازی کنند که طرف قرارداد دولت باشند و با میزان هزینه اندک عارضه پرفشاری خون را کنترل کنند نه این که منتظر بمانیم تا بیمار با انواع عوارض بیماری به پزشک مراجعه کند. باید با نگاه جدیدی تحول اساسی در مقوله سلامت ایجاد شود و با بکارگیری همه اعضای تیم سلامت برای ارائه بهتر خدمات سلامت استفاده کرد. پرستار مانند پزشک و در کنار پزشک خدماتی را با تعرفه مشخص ارائه کند. نگاه ما به سلامت دید پیشگیرانه است باید پایگاه های بهداشتی شهری تقویت شوند و عدالت واقعی به این معناست که بودجه دولت صرف همه بخش ها و امور شود .

روحانی تا چه میزان به کار تیمی اعتقاد دارد؟

ملک زاده: او به این موضوع اعتقاد راسخ دارد و سوابق وی حاکی از کار تیمی است در وزارت بهداشت دولت آینده از همه همکاران در هر گروه سیاسی و علاقه مند و متخصص اعم از پزشک، پرستار، پیراپزشک، داروساز، دندانپزشک استفاده می شود و همه افراد توانمند به کار گمارده می شوند. در هیچ جا در امور جاری کشور به اندازه حوزه سلامت به کار تیمی نیاز نیست.

راهکار عملی روحانی برای کاهش هزینه های کمرشکن درمان مردم چیست؟

ملک زاده: هم اکنون قانونی به اسم بیمه سلامت ایرانیان وجود دارد که به موجب آن همه ایرانیان باید بیمه شوند که این جدای از بیمه تامین اجتماعی کارگران و بیمه خدمات درمانی کارمندان است . همه باید بیمه و مورد حمایت دولت باشند. دولت باید سهم خود را پرداخت کند. بیمه، سرانه و تعرفه واقعی شود. دفترچه های بیمه اعتبار لازم را داشته باشد. برای برخی هزینه های سنگین هم نظیر پیوند کبد یا کلیه یا بیماریهایی با هزینه های سنگین دارویی باید ردیف بودجه ای جداگانه در نظر گرفته شود.

برای کسانی که به هزینه های کمرشکن درمان دچار می شوند و بیمه ها هم قادر به پرداخت آن نیستند به طور مثال هم اکنون برای پیوند کبد دولت هزینه آن را تا 25 میلیون تومان تأمین می کند که باید از طریق اخذ مالیات از محصولات مضر سلامت نظیر نوشابه و سیگار ردیف های بودجه ای را تامین کرد.

راهکار عملی دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی برای افزایش انگیزه نیروهای موجود در نظام سلامت چیست؟

ملک زاده: مهمترین کار برای پرستاران ایجاد هویت شغلی است. پرستاران می توانند در کنار پزشک متخصص یا فوق تخصص فعالیت کنند و با تعرفه مشخص خدماتی را ارائه دهتد. حرفه ای بودن را باید در پرستاری ایجاد کرد تا پرستاران علاوه بر کار در بیمارستانی مدتی هم در کلینیک یا مطبی در کنار پزشک فعالیت کنند. باید پرستاری همپای پزشکی تخصصی و فوق تخصصی شود به طور مثال پرستار گوارش یا قلب تربیت شود پرستار می تواند تا 40 درصد از کار پزشک بکاهد.

آیا پوشش بیمه و مدیریت بیمه ای خدمات سلامت همچنان شامل حال خدمات پزشکی نظام سلامت می شود و یا مراقبت های پرستاری را هم شامل می شود؟

ملک زاده: در پوشش بیمه ای چیزی به اسم پزشک و پرستار وجود ندارد و همه خدمات باید بیمه شوند.

آیا زمان آن نرسیده که مجموعه استانداردهای آموزشی، خدمتی، حرفه ای و اخلاقی مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی و فناوری های جدید داشته باشیم؟ آیا وقت بازنگری نرسیده است؟

ملک زاده: تقریباً در این باره کار آغاز شده است هم اکنون در بخش پرستاری به عشق و علاقه و ایجاد انگیزه برای خدمت به مردم نیاز داریم باید به پزشکی و پرستاری به عنوان یک وظیفه اخلاقی اسلامی نگاه شود تا بتوانیم سرویس و خدمات بهتری به بیماران ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha