چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 75691

سلامت نیوز : یک متخصص طب اورژانس گفت: گرمازدگی در افرادی که به گرمای زیاد عادت ندارند و مدت زیادی در گرما به سر می‌برند، دیده می‌شود و اولین علامت گرمازدگی، خستگی است.

دکتر محمدرضا ملکی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: در صورتی که گرمازدگی شدید باشد علائم نورولوژیک نیز رخ می‌دهد و همه سیستم‌های بدن و الکترولیت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: در گرمازدگی گاهی کهیر گرمایی، ادم گرمایی و سنکوپ در گرما مشاهده می‌شود.

ملکی تصریح کرد: در صورت برخورد با فرد گرمازده بهترین کار خارج کردن لباس‌های فرد، خنک کردن وی با اسپری آب و خشک کردن بدن با پنکه است. می‌توان در قسمت‌های چین‌دار بدن مانند کشاله ران و زیر بغل نیز یخ قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی باید مدت خاصی در محیط گرم فعالیت شود تا تحمل به گرما افزایش یابد. در هنگام فعالیت نیز حتی اگر فرد تشنه نیست باید از مایعات استفاده شود.

وی ادامه داد: مایعات استفاده شده نیز نباید آب خالی باشد بلکه بهتر است املاح نیز داشته باشد. برای کمک به فرد گرمازده می‌توان قرص‌های نمک را تهیه کرده و در آب حل کرد.

ملکی عنوان کرد: لباس‌های گشاد و رنگ روشن در جلوگیری از گرمازدگی موثر است. مواد غذایی نیز باید کربوهیدرات کمی داشته باشد.

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: پودر بچه هیچ تاثیری در جلوگیری از گرمازدگی ندارد و نباید برای این کار استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha