سلامت نیوز : ضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: اگر در سنین پیش از مدرسه پدر در خانواده حاضر نباشد یا نقش فعالی را بر عهده نگیرد در این صورت نارسایی‌هایی در شکل‌گیری وجدان و اخلاق در کودک به وجود خواهد آمد.

فربد فدائی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: از بدو تولد تا دو سال ابتدای زندگی کودک ، مادر مهمترین نقش را در مراقبت و پرورش کودک بر عهده دارد اما پس از آن پدر هم در کنار مادر عهده‌دار نقش می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: مادر محبت بی‌قید و شرط نسبت به فرزندان دارد اما محبت پدر مشروط است بدین معنا که اگر فرزند مقررات گوناگون خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی را رعایت کند پدر نیز او را دوست خواهد داشت؛ در واقع پدر نماینده جامعه و دنیای بیرون از خانه است و ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را به صورت بایدها و نبایدها و از طریق تأیید و تشویق یا تکذیب و تنبیه به فرزند می‌آموزد.

مدیر گروه روان‌پزشکی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: اگر در سنین پیش از مدرسه و بویژه در محدوده سنی 3 تا 6 سالگی پدر در خانواده حاضر نباشد یا نقش فعالی را بر عهده نگیرد در این صورت نارسایی‌هایی در شکل‌گیری وجدان و اخلاق در کودک به وجود خواهد آمد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران تأکید کرد: بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شود که پدر و مادر هر دو برای پرورش فرزند و تأمین نیازهای او مشارکت کنند.

فدائی، این نیازها را در جنبه‌های جسمی مثل غذا، لباس و سرپناه و نیازهای روانشناختی مانند محبت و احترام و نیازهای جامعه‌شناختی به شکل نظم و انضباط و برقراری تعامل با دیگران دانست و افزود: شیواترین توصیه برای پرورش فرزند را حضرت علی (ع) در نامه‌ای که در سال 38 هجری خطاب به فرزند گرامی خود امام حسن (ع) ذکر کرده‌اند آمده است که از آن می‌توان دریافت که آموختن قرآن و حلال و حرام در رأس توصیه‌های امیر مؤمنان است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران تصریح کرد: در خانواده‌ای که پدر نقش فعال نداشته باشد پسر قادر به همانند سازی مثبت با پدر به عنوان نمونه مرد بودن، شوهر بودن و پدر بودن نخواهد بود و ممکن است همانند سازی از لحاظ هویتی تحت تأثیر مادر قرار بگیرد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: هم پسران و هم دختران از طریق پدران شایسته، ارزش‌ها و مهارت‌های اجتماعی را به بهترین وجه خواهند آموخت و آن به صورتی است که هم پدر و هم مادر شخصا معصومین را سرمشق خویش قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha