چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 75707

سلامت نیوز : عباس حاجی آخوندی در مراسم رونمایی از سندهای طب سنتی و داروسازی سنتی در وزارت بهداشت افزود: امروز که بنیان‌های رسمی طب سنتی مستقر و رونمایی شده، روزی بسیار بزرگ است و عامل اصلی پیشرفت در علوم و فناوری بهره‌گیری از ادبیات انقلاب رهبر کبیرمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: به پژوهش، کارهای دانشگاهی و در نهایت تجاری‌سازی در حد توان باید کمک شود و سرمایه‌گذاری در این عرصه اهمیت دارد.

حاجی آخوندی گفت: سندهای علمی در راستای پیشرفتمان باید نوشته شود که البته در تمام زمینه‌ها انجام گرفته و باید به طور ویژه در حوزه طب سنتی به آن نگاه شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: راه‌هایی که در حوزه طب سنتی طی شده خوب بوده اما راه‌های باقیمانده دارای قله‌های بزرگی است که به همت اساتید و مدیران و دولت‌های جهادی باید طی شود.

وی گفت:متأسفانه در حوزه طب سنتی از حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی غفلت کرده‌ایم، این شورا تدوین‌کننده سندهای راهبردی، ملی و حمایت‌گر بوده است. کار این شورا استفاده از هزاران نخبه در روند تدوین سندهاست. بنابراین در تدوین سند طب سنتی و داروهای گیاهی با کمک وزارت بهداشت، وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین نخبگان تدوین شد و از شورای عالی غفلت کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت نعمت‌های بزرگی داریم و شرایط امروزمان زنگ ورزش و زمان راحتی ما است اما در عالم دیگر مورد سؤال واقع می‌شویم که از داشته‌هایی که خدا به ما داده چگونه استفاده کرده‌ایم.

حاجی آخوندی تصریح کرد: با سبک زندگی ائمه می‌توانیم راهبردهای آنها را به مراکز و مراجع سلامت نزدیک کنیم و به غیر از نعمت‌های دینی، منطقه‌ای غنی از داروهای گیاهی داریم که بیش از  90 درصد تنوع آب و هوایی جهان را در خود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بنابراین از ما سؤال می‌شود که با این همه تنوع زیستی چه کار کرده‌ایم در حال حاضر چالش جهان پزشکی حوزه اخلاق پزشکی است.

وی افزود: تکریم بیماران و تعامل خوب با بیماران از اولویت‌های کاری ما باید قرار گیرد. طب روحانی در ایران مانند طب رازی می‌تواند محیط اخلاقی خوبی در کشور و دنیا ایجاد کند و اخلاق پزشکی معضل بزرگی شده است.

حاجی آخوندی ادامه داد: ما تنوع گیاهی بسیار وسیعی داریم و مجهز به دانشگاه‌‌ها، بیمارستان‌ها و سرمایه‌های پزشکی جدید هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در 20 سال گذشته زمانی که پزشکی، جدید بود؛ بیمارستان‌های طب نوین برای طب سنتی اطلاعات تهیه می‌کردند و بیمارستان‌های معروف به مراکز تحقیقات طب سنتی این اطلاعات را ارسال می‌کردند.

وی افزود: اما اکنون طب جدید، به مراکز تحقیقاتی طب سنتی خدمات نمی‌دهد و فقط در محدوده خاص اجازه فعالیت می‌دهد و فقط در حوزه‌ای اجازه کار می‌دهد که فرد یا بیماری، دارای درددی است که راهی ندارد.

حاجی آخوندی گفت: در کشورهای توسعه یافته که نظام سلامتشان با طب جدید هدایت می‌شود، تمام طب‌های دیگر هم مورد احترام است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: توسعه مراکز دانشگاهی، پژوهشی،‌ آموزشی، صنعتی و خدماتی اولویت کار ما است اما در این حوزه‌ها عقب مانده‌ایم و باید سعی کنیم راه توسعه این عرصه را گسترش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha