سلامت نیوز : مدیر مرکز طبی کودکان گفت: باید به وجود بیماری نقص اولیه در کودکانی که با عفونت‌ و اسهال شدید مواجه هستند و از آنتی‌بیوتیک تزریقی استفاده می‌کنند یا بعد از دریافت واکسن، عارضه نشان می‌دهند؛ شک کرد.

نیما رضایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سیستم ایمنی، یکی از سیستم‌های بدن است که نقش دفاع از بدن را در برابر عوامل بیگانه به عهده دارد.

مدیر مرکز طبی کودکان گفت: سلول‌های دفاعی و مواد محلول موجود در خون به عنوان سیستم‌های دفاعی بدن، کار مبارزه با عوامل بیگانه را بر عهده دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نقص سیستم دفاعی بدن می‌تواند به دو صورت اولیه و ثانویه بروز پیدا کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی تصریح کرد: ایدز، سرطان، خود ایمنی و بیماری‌هایی که شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در آن انجام می‌شود به طور ثانویه سیستم ایمنی را مهار می‌کنند که به آنها نقص سیستم ایمنی ثانویه می‌گوییم.

مدیر مرکز طبی کودکان ادامه داد: بیماری نقص سیستم ایمنی اولیه به دنبال بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی پدیدار می‌شود؛ چرا که نقص یک ژن باعث می‌شود، کمیت و کیفیت یکی از اجزای سیستم ایمنی دچار ضعف شود.

متخصص ایمونولوژی افزود: بیش از 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه تاکنون شناسایی شده است که یکی از این بیماریها، نقص ایمنی توأم شدید است که اگر در یک سال اول زندگی نوزاد تشخیص و درمان نشود کودک تولد یک سالگی خود را نمی‌بیند.

رضایی ادامه داد: کودکانی که در بدو تولد سلول‌های ایمنی ندارند یا بعد از دریافت واکسن دچار عارضه می‌شوند یا دچار عفونت‌های ریوی یا اسهال شدید شده و کبد و طحال بزرگ دارند از دسته کودکانی هستند که به این بیماری مبتلا می‌شوند و باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنند.

مدیر مرکز طبی کودکان، طیف وسیعی از بیماری‌های نقص ایمنی اولیه را بی‌علامت دانست و متذکر شد: عفونت‌های مکرر و شدید از جمله شایعترین علائم این دسته از بیماری‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: کودکانی که با عفونت‌های شدید و عفونت با جرم‌های غیرمعمول مواجه هستند و از آنتی‌بیوتیک تزریقی استفاده می‌کنند .یا بعد از دریافت واکسن، عارضه نشان می‌دهند؛ باید به وجود بیماری نقص اولیه در آنها شک کرد و برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی ادامه داد: اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب نیز انجام شود. این دسته از کودکان می‌توانند زندگی مناسبی داشته باشند. در غیر این صورت، این بیماری می‌تواند به از دست دادن ارگان‌های بدن منجر شود و در نهایت فوت بیمار را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha