سلامت نیوز : سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بی تفاوتی مسئولان نسبت به نفوذ ریزگردها از تهیه پیش نویس طرحی حمایتی برای استان های مورد هجوم این پدیده خبر داد.

عباس پاپی زاده در گفت وگو با پانا، ضمن اشاره به اینکه منشأ ایجاد ریزگردها از کشورهای همسایه از جمله عراق، کویت و عربستان است درخصوص بجث مطرح شده نسبت به آلوده بودن ریزگردها، گفت: طبیعتا جنگ در مناطق حاشیه خلیج فارس از سوی آمریکا اثرات مخربی بر جا گذاشت به طوری که در جنگ های پیش آمده از سلاح های شیمیایی استفاده شد که ریزگرده به اورانیوم موجود از کاربرد سلاح‌های شیمیایی حمله آمریکا به عراق آلوده هستند و از طرفی چون این کشور اصلی ترین منشا این پدیده است لذا احتمال آلودگی ریزگردها به این موضوع وجود دارد.

احتمال آلوده بودن ریزگردها به اورانیوم
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزمایش دقیقی از وجود اورانیوم در ریزگردها بدست نیامده است، اظهار داشت: البته وجود اورانیوم بر اساس آمار مدونی نیست منتهی وقتی که در جنگ از اورانیوم ضعیف شده در سلاح ها استفاده می شده است و اسناد آن نیز در رسانه ها موجود است ریزگردها می تواند به اورانیوم آلوده شده باشند.

ایران پیگیر موضوع ریزگردها از مراجع بین المللی باشد
وی با تأکید بر اینکه ریزگردها حامل آلودگی هستند، افزود: متاسفانه کشورهای همسایه برای حل این بحران زیست محیطی عدم مدیریت داشته و ایران حق دارد که پیگیر موضوع از مراجع بین المللی باشد. در راستای حل این پدیده دو موضوع مطرح است تا به حالت طبیعی برگردد، اول اینکه می بایست مناطق که بحران زا هستند مدیریت شوند و هنگامی که برطرف شد، خسارت هایی را که به ایران وارد شده توسط کشورهای درگیر پدیده جبران شود.

زمانی معضل ریزگردها جدی شد که پایتخت تحت تأثیر قرا گرفت
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ما برای حل ریزگردها در داخل کشور دارای امکانات محدودی هستیم. متاسفانه 18 استان کشور به شدت با این معضل درگیر هستند و شهر تهران نیز سه سالی می شود که با این موضوع درگیر شده اما شهرهایی مانند خوزستان، ایلام و بوشهر نزدیک به دو دهه است که با این پدیده آشنا شده اند. متاسفانه ریزگردها به تهران دیر رسیدند تا مسئولان تحت تاثیر قرار بگیرند و زمانی تب حل این معضل جدی شد که پایتخت تحت تاثیر قرار گرفت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد شدید از بی توجه مسئولان دولتی نسبت به حل این پدیده گفت: کنسلی پروازهای خوزستان به امری عادی برای مردم تبدیل شده است. مردم این منطقه بعضی وقت ها به مدت 48 ساعت در فرودگاه معطل می شوند حال اگر کسی بخواهد بیماری را منتقل کند باید ساعت ها معطل شود، چه کسی می خواهد این موضوع را جبران کند.

پاپی زاده ادامه داد: بعضی وقت ها در بروز پدیده ریزگرد، دید به 500 متر هم نمی رسد و مردم در مواجه با این معضل در آزار هستند اما لازم است که مسئولان به خودشان بیایند تا این مشکل برطرف شود.
 
افزایش مهاجرت از استان خوزستان در پی بروز ریزگردها
سخنگوی کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: از طرفی درصد مهاجرت از استان خوزستان افزایش پیدا کرده است، بسیاری از فعالان اقتصادی در حال ترک استان خوزستان هستند. همانطور که می دانید مهاجرت مردم در این منطقه منجر به حاشیه نشینی شهرهای بزرگی از جمله تهران می شود و در پی این امر مشکلات اجتماعی بروز خواهد کرد.
وی با اشاره به زندگی جانبازان در مناطقی که ریزگردها وجود دارد نیز گفت: جانبازان دارای مشکلات تنفسی هستند و پس از جنگ نیز باز هم مورد هجوم ریزگردها شده اند لذا حالت بحران و خطر در این منطقه به وجود آورده است. متاسفانه ریزگردها فقط گرد و خاک نیستند چرا که مشکلات بیشتری را از جمله مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی، پوستی و گوارشی پدید می آورند. همچنین با هجوم ریزگردها میزان بستری شدن مردم به شدت افزایش پیدا کرده است.

کاهش 40 درصدی تولیدات کشاورزی و زراعی خوزستان؛ نتیجه هجوم ریزگردها
پاپی زاده درخصوص صدمات جبران ناپذیر این پدیده نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از صنایع حتی محصولات زراعی در نتیجه هجوم ریزگرد‌ها دچار مشکلات عدیده ای شدند به طوری که تولیدات کشاورزی و باغی با کاهش ۳۰ تا 40 درصدی روبرو شده است چرا که گرد و خاک موجود در هوای جنوب کشور عملکرد درختان و محصولات را ضعیف می کند البته این معضل آبزیان منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

اختصاص 55 میلیاردتومان برای مقابله با ریزگردها در حد انجام پایش است
این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص اختصاص اعتبار 55 میلیاردتومانی برای مقابله با ریزگردها گفت: این اعتبار برای محیط زیست نبود و در حد خرید چند دستگاه در نظر گرفته شده است، البته مبلغ زیادی نیست و در حد انجام پایش است. البته  سازمان هواشناسی درخواست استفاده از تعدادی دستگاه جدید را برای پایش هوا برای ریزگردها ارائه داد اما در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار نگرفت هرچند خرید دستگاه برای سنجش دید و غبار لازم است اما به این بحث توجه نشد و این اعتبار اندک را برای مقابله با ریزگردها قرار دادند.
 
حل پدیده ریزگردها به 10 الی 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند دارد
پاپی زاده در ادامه با بیان اینکه اگر اعتبارات لازم تامین شود در پروسه ای 10 ساله این موضوع مرتفع می شود، تصریح کرد: اگر وارد حوزه مبارزه با ریزگردها و حل این بحران شویم حداقل سالانه 10 الی 15 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم اما برای حل این معضل می بایست عزم بین المللی شکل بگیرد و سازمان ملل و کشورهای منطقه خود را ملزم بدانند که این مساله را پیگیری کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به پیگیری این موضوع در مجلس نیز به پانا گفت: در حال حاضر در کمیسیون کشاورزی پیگیر موضوعی برای حل این معضل هستیم که اگر نتوانستیم در کوتاه مدت این موضوع را حل کنیم اما بتوانیم مشکلاتی که در پی آن به وجود آمده است را حل کنیم.

تهیه پیش نویس طرح حمایت از استان های مورد هجوم ریزگردها
وی ادامه داد: لذا پیش نویسی برای این موضوع تهیه شده است که در نهایت بتوانیم آن را به قانون تبدیل کنیم و دولت را موظف کنیم استان های مورد هجوم ریزگردها را حمایت کند. البته این طرح با طرح ملی مبارزه با ریزگردها متفاوت است بلکه آن عوامل ریزگردها را کنترل خواهد کرد اما طرحی که پیش نویس آن توسط کمیسیون کشاورزی آماده می شود سیاست حمایتی از مردم مناطق مورد هجوم ریزگردها را در پی دارد به طوری که جنبه های بهداشت و درمان، بیمه های خاص، تامین داروهای مردم مورد توجه قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن ابراز امیدواری از حل این بحران گفت: اگر از همان زمانی که پدیده ریزگرد‌ها به استان‌ هایی از جمله خوزستان، ایلام و بوشهر وارد شد٬ مسئولان به فکر اقدامات بازدارنده بودند٬ هم اکنون دامنه این پدیده تا این حد گسترده نمی‌ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha