سلامت نیوز : یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد، ورزشکارانی که بیش از دو یا سه بار به سرشان ضربه می‌خورد باید تحت درمان قرار گیرند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ به طور معمول محققان بر این باورند که ورزشکاران هر دو هفته یکبار به طور متوسط نیاز به چک آپ سر دارند و باید علائمی همچون سردرد و مشکلات حافظه را بسیار جدی بگیرند.

اما در این مطالعه جدید مشخص شد، کودکان و نوجوانان پس از تجربه ضربه دوم به سرشان برگشتن به حالت عادی را ۳۵ روز به تعویق می‌اندازند.

دکتر «پل کومپر» محقق ارشد این مطالعه و استاد عصب‌شناسی در دانشگاه تورنتو می‌گوید: «اگر فرزندتان به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند و آن ورزش به گونه‌ای است که به طور معمول ممکن است به سرش ضربه وارد شود باید بسیار هوشیار باشید.»

کومپر معتقد است ضربه مغزی باعث جابه‌جایی نامناسب سلول‌های مغز می‌شود، درست مانند این است که توپی را از پنجره به بیرون پرتاب کنید، آنگاه دست کم ۱۰ تا ۱۴ روز صرف برگرداندن آن توپ به خانه کنید.
وی اینطور ادامه می‌دهد که گاهی بازگرداند اطلاعات جابه جا شده به جای اصلی خودشان درون مغز یک ماه طول می‌کشد.

کومپر گفت: «آسیب ناشی از ضربه به مغز تعجب آور نیست، مسلما اگر سر یک شخص چند بار تکان شدیدی را متحمل شود، مشکلات بسیاری برایش بوجود می‌آید، آنچه که این مطالعه را مهم می‌کند، رابطه این ضربه‌ها بین خودکشی و احساس افسردگی است.»

وی ادامه می‌دهد: «ما با بررسی ۲۸۰ نفر از بازیکنان هاکی و بسکتبال که در اثر ضربه به سرشان مجروح شده بودند دریافتیم دو سوم از آنان از افسردگی رنج می‌برند و به اقدام به خودکشی فکر می‌کنند.»

این مطالعه که به مدت ۱۲ هفته به طول انجامید، شامل پاسخ به پرسشنامه‌هایی درباره تجربه ضربه به سر و تجربه حالات افسردگی و تفکرات مربوط به خودکشی بود.

به گفته محققان منظور از این مطالعه محدود کردن کودکان برای پرداختن به ورزشهای مورد علاقه‌شان نیست، بلکه آن‌ها از والدین می‌خواهند ضربه به سر را بیشتر جدی بگیرند و زمانی که آسیب فیزیکی مشاهده نمی‌کنند از کنار آن ساده نگذرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha