چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 75719
سلامت نیوز : دکتر ربانی، رئیس مرکز طبی کودکان گفت: «با وجود تعرفه‌هایی که سال‌هاست تغییری نکرده، معاش پزشکان و پرستاران و در کل پرسنل نظام سلامت تحت فشار است. این مسئله روی ارائه خدمات پزشکان جوانی که دغدغه‌های مالی بسیاری دارند تأثیر منفی خواهد گذاشت.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ مرکز طبی کودکان در جریان تحولات انقلاب اسلامی دستخوش تغییراتی شد تا بالاخره در سال ۱۳۶۲این مرکز که در دوره اول در سال ۴۷ و به همت پزشکان عالی قدری چون دکتر احری و دکتر قریب، آغاز به کار کرده بود، دوباره توانست قدرت خود را به دست آورد و آغاز به کار کند. دکتر ربانی، رئیس فعلی مرکز طبی کودکان دور اول ریاست خود را در سال ۶۵ و به مدت پنج سال در دوران جنگ تحمیلی آغاز کرد.

به گفته دکتر ربانی، رئیس مرکز طبی کودکان، این مرکز در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیار چشم گیری داشته است. از جمله این پیشرفت‌ها، شش مرکز تحقیقاتی این بیمارستان است که در زمینه‌های رشد و تکامل، عفونی اطفال، ایمونولوژی و آلرژی، ایمونولوژی بالین، بیسیک ایمونولوژی و اورولوژی اطفال فعالیت می‌کنند.

انتظارات ویژه، توجه ویژه می‌خواهد
دکتر ربانی گفت: «مرکز طبی اطفال در واقع قطب طب اطفال در کشور است. افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند یا به دنبال خدمات بسیار تخصصی اساتید دانشکده یا برای فرار از هزینه‌های سرسام آور بخش‌های خصوصی و یا هر دوی این موارد به این مرکز مراجعه می‌کنند. با توجه به جایگاه و وظیفه خطیر و ویژه‌ای که این مرکز بر عهده دارد، پس باید نگاه ویژه‌ای ازسمت وزارتخانه بر این مرکز وجود داشته باشد.»

وی افزود: «با وجود تمام این توضیحات، این مرکز از نظر مالی مورد کم لطفی‌های بسیاری قرار گرفته است. در حال حا ضر شش ماه بدهی بیمه‌ها به مرکز طبی، این مرکز را در مضیقه‌های مالی بسیاری قرار داده است. چرا باید بیمه‌ها به جای قرار گرفتن در فیلد درمانی و نظام سلامت کشور، باید در جایگاهی باشند که نگاه بی‌هدف و مبهم آن‌ها به این مرکز، طب اطفال دچار چالش و بالا و پایین شود؟»

رئیس مرکز طب اطفال در ادامه آزمایشگا‌ه‌های این مرکز را از بهترین و مجهز‌ترین آزمایشگاه‌ها دانست و ادامه داد: «آزمایشی وجود ندارد که در این مرکز برای کودکان قابل اجرا نباشد مگر اینکه برای بیمارستان ضرر مالی در بر داشته باشد. برای مثال یک کیت آزمایشگاهی که چند سال قبل ۱۰ هزار تومان خریداری و با وجود این قیمت سوبسیت برای آن پرداخت می‌شد، امروز به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود. این افزایش قیمت در وضعیتی که هیچ تعرفه‌ای برای بیمارستان تغییر نکرده است، وضعیت درآمدی بیمارستان را تحت فشار قرار می‌دهد.»


برای ایجاد تغییرات سازنده، نیاز به کمک‌های جدی دانشگاه و دولت داریم
وی در ادامه گفت: «قبلا اشاره کردم که دولت و وزارتخانه انتظارات ویژه‌ای از این مرکز دارند. اما آیا در مقابل این انتظارات ویژه از سوی دولت و وزاتخانه کمک‌ها و تمهیدات ویژه هم برای این مرکز در نظر گرفته شده است؟ مسلماً خیر. اگر این مرکز برای مدتی عقب نشینی کرده واز سطح کمی و کیفی فعالیت آن کاسته شود، مدت‌ها زمان می‌برد تا وزارتخانه مطلع شود و در این میان تنها مردم و دریافت کنندگان خدمات هستند که متوجه این تغییر وضعیت خواهند شد.»

خدمات زوری می‌گیرند، پولی هم نمی‌دهند
دکتر ربانی ادامه داد: «نکته دیگری که در این میان مطرح می‌شود بحث معاش و زندگی پزشکان، پرستاران و در کل پرسنل این مرکز است. افرادی که تعرفه گزاری می‌کنند و برای نظام سلامت قانون تعیین می‌کنند باید به این مسئله هم گوشه چشمی داشته باشند که یک پزشک با وجود صرف وقت۲۴ ساعته خود در یک مرکز دولتی، با تعرفه پنج هزار تومانی نمی‌تواند زندگی خود را بگذرانند.»

وی در این رابطه ادامه داد: «پرستاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. طب اطفال شاخه‌ای از پزشکی است که انرژی و روحیه بسیاری را می‌طلبد. حال آنکه افراد خواهان و مراجعین این طب نیز والدینی هستند که صبر و طاقت خود را در مواجهه با بیماری فرزندشان از دست داده‌اند. برای مواجهه با چنین افرادی نیرو و انرژی و تعهد بسیار قوی کاری لازم است. اما پرستاران نیز مانند پزشکان باید وضعیتی داشته باشند که بتوانند این سختی‌ها را طاقت بیاورند و ارائه خدمات کنند.»

به گفته وی، در چند بخش مرکز با وجود آماده بودن تجهیزات و نیروی متخصص، پرستار و پرسنلی برای مراقبت‌های بعد از جراحی‌ها وجود ندارد و به همین دلیل بخش به کل بی‌استفاده باقی مانده است.

وی گفت: «مرکز طبی کودکان در سطح بین الملل و علی الخصوص کشور‌های اروپایی و آمریکایی جایگاه به ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. تا کنون با بیش از ۱۲ کشور دنیا در زمینه‌های مختلف طب اطفال معاهده‌های همکاری امضاء شده است.»

طرح‌های نظام سلامت باید ایرانیزه شود
دکتر ربانی معتقد است، یکی از دلایل عمده به ثمر ننشستن برنامه‌های اخیر نظام سلامت الگو برداری از کشور‌ها و برنامه‌های سلامت در کشور‌های اروپایی است؟ چرا باید برنامه‌هایی که از سوی مجلس و با زحمت و مشقت و هزینه زیاد تصویب و به اجرا در می‌آید هیچ حرکت رو به جلویی نداشته باشد؟

او در این باره خاطر نشان کرد: «معتقدم برنامه پزشک خانواده نیز از همین برنامه‌ها خواهد بود و به نتیجه نخواهد رسید.»

مرکز طبی کودکان با معجزه سرپاست
رئیس مرکز طبی کودکان گفت:«اداره بیمارستان با چنین وضعیت درآمدی بیشتر شبیه یک معجزه است. درآمد بیمارستان در مرحله اول به دانشگاه داده می‌شود که قسمت بیشتر آن برای پرداخت حقوق و خرج روزمره بیمارستان کسر می‌شود. دانشگاه تسلط کامل بر این درآمد دارد و متأسفانه برخی اوقات مسئولین دانشگاهی از یاد می‌برند که ما نیز کار‌ها را در جهت اهداف خود آن‌ها آنجام می‌دهیم.»

به گفته وی، خود دانشگاه‌ها نیز به علت کمبود بودجه چاره‌ای جز کسر از درآمدهای بیمارستانی ندارد. در واقع این مسئله باید از پایه و اساس مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. بیمارستان برای موفقیت فقط مدیریت نمی‌خواهد نیاز به یک برنامه ریزی آکادمیک و ایرانیزه شده دارد.

دغدغه‌های مالی را از میان برداریدتا پزشکان جوان ارائه خدمات کنند
نسل گذشته پزشکان که همگی در سنین بازنشستگی هستند، عشق و تعهد کاریشان بسیار قوی‌تر بود و نیازهای مالیشان نیز به گونه‌های دیگری تأمین می‌شد. اما پزشک جوانی که امروز روی کار می‌آید، دغدغه‌های مالی مانع بزرگی بر سر راه ارائه خدمات از سوی وی خواهد شد.»

حال و روز مرکز طبی کودکان که هم اکنون به عنوان قطب تأثیر گذاری در طب اطفال فعالیت می‌کند، قابل قبول نیست. این مرکز با وجود بدهی‌های سازمان‌های بیمه گر، نیاز به نظارت بیشتری از سوی دولت و وزارتخانه دارد تا مهم‌ترین مرکز ارائه خدمات طب اطفال در کشور بتواند سطح کیفی خدمات خود را بالا‌تر ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha